محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

FATF باید با راهبرد دولت جدید دوباره بررسی شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مذاکرات برجامی بیان کرد که ایران حرف‌هایش را زده و اکنون توپ در زمین غرب است. همچنین FATF باید با راهبرد و نگاه دولت جدید باز بررسی شود.

FATF باید با راهبرد دولت جدید دوباره بررسی شود
کد خبر: 512519
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۰ ۱۰:۳۲:۳۷

اعتمادآنلاین| محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره رویکرد سیاست خارجه ایران با آمدن دولت جدید اظهار داشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مقابل غرب باید از یک موضع انفعالی به یک موضوع کاملاً فعال تبدیل شود، باید توازن در دیپلماسی خارجی، اجرایی و سیاست خارجی عمدتاً آسیا محور داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد:‌ باید بر مبنای ظرفیت همه کشورهای دنیا نقشه راهی تهیه کنیم و برای هر کشور دنیای نقشه و برنامه داشته باشیم؛ هر آنچه را می‌توانیم به آن کشور بدهیم و آنچه که می‌توانیم از آن بگیریم را مدنظر قرار دهیم. همچنین هدایت دیپلماسی خارجی برای تحقق دیپلماسی اقتصادی و مبادلات تجاری باید در اولویت سیاست خارجی ما باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد برجام نیز بیان داشت: نظر جمهوری اسلامی ایران در مورد برجام کاملاً روشن است؛ برجام سندی است که دولت مذاکره و تنظیم کرد، مجلس تصویب و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرد و قرار شد که آن اجرا شود. جمهوری اسلامی کاملا به تعهدات خودش عمل کرد اما طرف غربی نه تنها عمل نکرد بلکه تحریم‌ها را نیز زیاد کرد و هر چه ما بیشتر به تعهداتمان عمل کردیم، طرف مقابل بیشتر خیانت کرد و از زیر بار تعهداتش فرار کرده و تحریم‌های جدیدی نیز علیه ایران اعمال کرد.

وی با اشاره به قانون راهبردی لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملی ادامه داد:‌ دولت موظف شد که آن سند قانون شده را اجرا کند؛ این باعث شد که طرف غربی پیش قدم برای مذاکره شود و مذاکرات وین بر مبنای آن شکل گرفت؛ اکنون نیز توپ در میدان اروپایی‌ها و آمریکا است، آنها باید تصمیم بگیرند.

محمودزاده درباره FATF نیز بیان کرد:‌ اف‌ای‌تی‌‌اف یک پکیج ثابت نیست، اما پکیجی است که اهدافی را دنبال می‌کند؛ مجموعه‌ای است که بند بند آن را می‌توان بررسی کرد. یک بحث این است که همه آن را قبول کنیم، بحث دیگر اینکه همه آن را رد کنیم و یک بحث نیز مطرح می‌شود که باید بخشی از آن را قبول و بخشی دیگر را قبول نکنیم؛ اما آنچه که در بحث FATF مهم است، منافع ملی است.

وی با بیان اینکه FATF باید توسط یک تیم کارشناسی متشکل از کارشناسان مالی در حوزه بین‌المللی، کارشناسان اقتصادی، بانکی و سیاسی و بر اساس منافع ملی اسنادی بررسی شود، درباره اینکه این کار قبلا انجام شده و منتظر تصمیم گیری است، گفت: در دو دولت جدید هم باید بررسی شود، وزرا هنوز مستقر نشده‌اند. سیاست دولت پیشین یک سیاست انفعالی بود، راهبردها و نگاه‌ها عوض شده است مردم به نگاه و راهبرد جدید رای داده‌اند و باید با نگاه راهبرد جدید بررسی‌ها مبتنی بر منافع ملی انجام و FATF را باز بررسی کنیم.

نماینده مردم مشکین شهر درباره اینکه مذاکرات از سر گرفته خواهد شد با بیان اینکه ما در مورد مذاکرات حرف جدیدی نداریم و ما حرف‌هایمان را گفته‌ایم، تصریح کرد: طرف غربی به تعهداتش عمل نکرده و ما به تعهداتمان عمل کردیم، طرف مقابل باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد منطق منافع و احترام متقابل را قبول کند یا نه؛ مذاکره با محاکمه فرق می‌کند ملت ایران ملتی نیستند که غربی‌ها و آمریکایی‌ها آنها را محاکمه کنند.

وی افزود: همچنین مذاکره برای مذاکره مردود است؛ مذاکره یعنی اینکه توافق می‌کنی چیزی بگیری و چیزی بدهی اما اینکه هیچ چیزی نگیریم، نه ملت چنین چیزی را اجازه به ما می‌دهند و نه منافع ما چنین چیزی را ایجاب می‌کند ما نظرمان را رسما گفته‌ایم اکنون توپ در میدان حریف است؛ بستگی دارد واکنش یا کنش جدید آنها چه خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها