کد خبر: 512545
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۰ ۱۲:۴۱:۰۰
| |

بلومبرگ:

طالبان و دیگر رهبران افغان برای تشکیل دولت به اجماع رسیدند

خبرگزاری بلومبرگ از اجماع سران طالبان و دیگر رهبران افغان بر سر تشکیل دولت و کابینه خبر داد و نوشت: اعضای دولت ظرف چند روز آینده اعلام می شوند.

طالبان و دیگر رهبران افغان برای تشکیل دولت به اجماع رسیدند
کد خبر: 512545
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۰ ۱۲:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| یک مقام رسمی طالبان گفت که این گروه همراه با دیگر رهبران افغانستان در مورد تشکیل دولت و کابینه جدید تحت رهبری طالبان به "اجماع" رسیده اند.

به گزارش ایرنا، به نقل از این خبرگزاری آمریکایی، «بلال کریمی» عضو کمیسیون فرهنگی این گروه امروز چهارشنبه گفت که «هیبت الله آخوندزاده» فرمانده عالی طالبان رهبر عالی هر شورای حکومتی خواهد بود و «ملا عبدالغنی برادر» یکی از سه معاون آخوندزاده و چهره عمومی طالبان هم احتمالا مسئول عملکرد روزانه دولت می شود.

کریمی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: «رایزنی های مربوط به تشکیل دولت فراگیر افغانستان در میان رهبران "امارت اسلامی" با رهبران دولت قبلی و دیگر رهبران با نفوذ به طور رسمی پایان یافته است، آنها به اجماع رسیده اند و ما در آستانه اعلام کابینه و دولت ظرف چند روز آینده و نه چند هفته هستیم».

یک مقام ارشد هم که به دلیل خصوصی بودن مذاکرات نخواست نامش فاش شود، گفت: «طالبان پیش از اعلام هرگونه بیانیه در مورد دولت خود منتظر خروج کامل نیروهای آمریکایی بودند». این مقام افزود: «آخوندزاده و برادر به زودی در کابل حضور عمومی خواهند داشت».

ایالات متحده براساس تعهدی که پیشتر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا داده بود روز گذشته (مورخ 31 اوت 2021 برابر با 9 شهریور 1400) به حضور 20 ساله خود در افغاستان به عنوان طولانی ترین جنگ خود پایان داد.

اگرچه طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی شادمانی بسیاری نشان دادند، اما چالش های قابل توجهی پیش روی آنها است. زیرا اکنون طالبان به دنبال ایجاد یک دولت کارآمد هستند. رهبران جدید باید پس از قطع کمک های آمریکا و کنترل تورم، مانع از یک بحران اقتصادی شوند. ضمن آنکه باید از جنگ داخلی با شبه نظامیان قومیت های گوناگون و از سرگیری فعالیت های داعش جلوگیری کنند.

سخنگوی اصلی این گروه دیروز سه شنبه گفت که آخوندزاده در شهر قندهار مقر این گروه در جنوب کشور مستقر است؛ جایی که وی رهبری نشستی سه روزه با ذبیح الله مجاهد و دیگر رهبران افغان را برعهده داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها