«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

بنزین E10، بنزین سازگار با محیط‌زیست

دولت‌های اروپایی از جمله بریتانیا قصد دارند بنزین یورو10 را جایگزین بنزین یورو5 کنند. آنها می‌خواهند E10 را تبدیل به بنزین استاندارد جهانی کنند.

بنزین E10، بنزین سازگار با محیط‌زیست
کد خبر: 512558
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۳ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دولت‌های اروپایی از جمله بریتانیا قصد دارند بنزین یورو10 را جایگزین بنزین یورو5 کنند. آنها می‌خواهند E10 را تبدیل به بنزین استاندارد جهانی کنند. این بنزین آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد می‌کند و بخش مهمی از آن را اتانول تشکیل می‌دهد. طبق ادعای وزارت حمل‌ونقل بریتانیا، بنزین E10 دی اکسید کربن کمتری تولید می‌کند و به همین خاطر کشورها تلاش دارند تا این سوخت جدید را جایگزین بنزین‌های قدیمی کنند.

بنزین E10 چیست؟

این یک سوخت موتور است که حاوی کربن کمتر و اتانول بیشتر است. اتانول نوعی الکل است که از گیاهانی مانند چغندر قند و گندم تولید می‌شود. اتانول یک جایگزین برای بنزین است. این سوخت سال‌هاست در برزیل استفاده می‌شود و بیشتر خودروها در این کشور از اتانول استفاده می‌کنند.

گریدهای فعلی بنزین در کشورهای اروپایی همان بنزین معروف یورو 5 است. این نوع از بنزین پنج درصد اتانول دارد و 95 درصد دیگر آن را بنزین بدون سرب معمولی تشکیل داده است. حالا دولت‌های اروپایی تصمیم گرفته‌اند سهم اتانول را در بنزین‌های مورد استفاده خودشان بالا ببرند و به همین خاطر هم E10 را به عنوان بنزین استاندارد معرفی کرده‌اند.

بنزین امریکا

بنزین E10 چه فایده‌ای دارد؟

بنزین E10 میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهد. طبق ادعای وزارت حمل و نقل بریتانیا، بنزین E10 می‌تواند میزان انتشار کربن در سال را تا 750 هزار تن کاهش دهد. این عدد معادل خروج 350 هزار خودرو از جاده‌ها خواهد بود.

بنزین E10 در حالی به عنوان بنزین استاندارد در انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی معرفی شده که این کشورها تلاش دارند تا سال 2030 تولید خودروهای دیزلی و بنزینی را متوقف کنند.

کدام خودروها می‌توانند بنزین E10 دریافت کنند؟

هر خودرو بنزینی ساخته‌شده پس از سال 2011 می‌تواند بنزین E10 دریافت کند. هرچند این بنزین می‌تواند روی برخی از خودروها جواب ندهد و به مرور زمان خودرو را دچار مشکل کند. طبق ادعای متخصصان، اگر سوخت E10 با اتومبیل شما ناسازگار باشد، می‌تواند در درازمدت به موتور آسیب وارد کند.

نکته دیگری که باید مد نظر داشت این است که این سوخت پایداری کمتری دارد و همین موضوع می‌تواند مشکلاتی برای صاحبان خودرو به وجود آورد؛ برای مثال راه‌اندازی خودروهایی که مدت زیادی است روشن نشده‌اند کمی دشوار خواهد بود.

اما این تنها مشکل این سوخت جدید نیست. برخی تحلیلگران صنعت موتور معتقدند E10 مصرف بیشتری نسبت به E5 دارد. همین موضوع می‌تواند هزینه جاری مالکان خودرو را افزایش دهد.

بنزین

بنزین E10 واقعاً سبز است؟

این موضوع هنوز محل بحث است. کارشناسان معتقدند اتانول یک سوخت بدون کربن است زیرا از گیاهان به دست می‌آید، اما هنوز این مساله به صورت علمی تایید نشده است. ضمن اینکه برخی از مردم مخالف استفاده از محصولات غذایی برای تولید سوخت هستند و این کار را غیراخلاقی می‌دانند. این افراد معتقدند این کار باعث کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت آنها می‌شود.

البته بنزین E10 موافقان زیادی نیز دارد. فعالان محیط‌زیست عقیده دارند این سوخت می‌تواند به آینده زمین کمک کند. آنها می‌گویند خودروسازان و دولت‌ها باید مقدار بیشتری از اتانول را با بنزین مخلوط کنند.

هرچند استفاده از اتانول موافقان و مخالفان زیادی دارد، اما باید گفت برزیل از دهه 1970 پیشگام استفاده از آن شده است. امروز خودروهایی که در جاده‌های این کشور در حرکت‌اند از انواع مخلوط اتانول و بنزین استفاده می‌کنند. در این میان سوخت برخی از خودروها هم تمام اتانول است.

اکنون که جهان به سمت استفاده بیشتر از اتانول در سوخت خودروها می‌رود شاید بتواند از تجربه برزیل در این زمینه استفاده کند. تجربه‌ای که اگر موفقیت آن ثابت شود، می‌تواند خبر خوبی برای دوستداران محیط‌زیست باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها