محمود صادقی، نماینده سابق مجلس:

اصلاح‌طلب‌ها باید برای انتخابات 1402 برنامه‌ریزی کنند/ ترجیح می‌دهیم قهر نکنیم و سنگ جلوی پای دولت نیندازیم/ رئیس‌جمهور و رئیس ‌قوه قضائیه تمایل دارند فضایی آرام به وجود آید

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان تحول‌خواهی را در چارچوب‌های ممکن مانند انتخابات دنبال می‌کنند و با وجود محدودیت‌ها باید به‌عنوان یک امر ممکن از همین حالا برای انتخابات مجلس در سال 1402 برنامه‌ریزی کنند.

اصلاح‌طلب‌ها باید برای انتخابات 1402 برنامه‌ریزی کنند/ ترجیح می‌دهیم قهر نکنیم و سنگ جلوی پای دولت نیندازیم/ رئیس‌جمهور و رئیس ‌قوه قضائیه تمایل دارند فضایی آرام به وجود آید
کد خبر: 512667
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۱ ۱۳:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه شرق گفت‌وگویی با محمود صادقی نماینده مجلس دهم و از اعضای جبهه اصلاحات ایران انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

امیدواریم دولت جدید بتواند بر مشکلات متعدد کنونی فائق آید

فعلا باید از هرگونه قضاوت شتاب‌زده بپرهیزیم و ببینیم که هیئت‌وزرا چه می‌کنند و سمت‌وسوی آنها چگونه است.

ما اصلاح‌طلبان به‌عنوان بخشی از جامعه امیدواریم که دولت جدید بتواند بر مشکلات متعدد کنونی فائق آید و باعث کاهش رنج مردم شود و حتما اگر چنین شود، خوشحال می‌شویم.

نمی‌خواهم خیلی نگاه بدبینانه‌ای به دولت داشته باشم و مردم را دچار یأس کنم اما به‌هر‌حال ترکیب موجود کابینه حتی در بین اصولگرایان هم متوسط ارزیابی می‌شود.

گشایش اقتصادی با رفع تحریم‌ها به‌وجود می‌آید

مهم‌ترین مسئله سیاست خارجی، سرنوشت برجام و به تبع آن رفع تحریم‌هاست. تا اینجای کار مواضع منفی مهمی درباره برجام از سوی دولتی‌ها شنیده نشده است اما باید بدانیم که در این حوزه وضعیت بازار بسیار مهم است.

بله، همه موافق‌اند که اقتصاد ما نباید شرطی کشورهای دیگر شود اما به‌هر‌حال فعالان اقتصادی می‌خواهند چشم‌انداز روشنی از آینده اقتصادی خود داشته باشند و کسی که می‌خواهد تصمیمی بگیرد باید بتواند پیش‌بینی کند که در آینده چه رخ می‌دهد.

این حالت به وجود نمی‌آید مگر آنکه روابط خارجی ما با رفع تحریم‌ها بهبود یابد و متعاقب آن گشایش اقتصادی به وجود آید.

دفتر آقای اژه‌ای با پیشنهادات، محترمانه برخورد می‌کند

مطالبی برای دفتر آقای اژه‌ای ارسال می‌کنم. آنها هم محترمانه برخورد می‌کنند و می‌گویند بر این نظرات دستور می‌خورد و ارجاع می‌شود. گاهی تصور می‌کنم مؤثر هم واقع می‌شود.

برای دولت هم مطالبی ارسال و در آنها پیشنهادهایی را مطرح می‌کنم و مشخصا درباره برخی وزرا موضوعاتی را عنوان کردم اما به‌هر‌حال به‌دلیل آنکه حوزه کاری حقوق است، بیشتر مطالبی برای قوه قضائیه ارسال می‌کنم.

باید توجه شود که حفظ هویت اصلاح‌طلبی مشخصا در مقطع کنونی برای اصلاح‌طلبان باید بسیار مهم باشد و اگر تعاملی هم می‌شود باید با حفظ هویت اصلاح‌طلبی باشد و هویت سیاسی‌مان نباید تحت‌الشعاع تعامل با دولت قرار گیرد.

البته بخشی از این تعامل هم به رفتار دولت برمی‌گردد؛ اینکه دولت فضای تعامل را تا کجا باز می‌کند.

ترجیح می‌دهیم قهر نکنیم و سنگ جلوی پای دولت نیندازیم

ما ترجیح می‌دهیم قهر نکنیم و به‌عنوان ناصحان دلسوز کنش سیاسی خود را داشته باشیم.

ما سکوت، مسامحه و پرده‌پوشی نمی‌کنیم اما حتما جهت‌گیری‌مان سازنده خواهد بود و سنگی جلوی پای دولت نمی‌اندازیم و سعی می‌شود که هر نکته‌ای که خطاب به دولت مطرح می‌کنند، باعث کاهش دردی از دردهای بی‌شمار مردم شود.

یکی از تعاریف روشنفکری هم تلاش برای کاهش رنج مردم است و حتما اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند در این مسیر قدم بردارند و کاری نکنند که به‌دلیل گرایشات سیاسی مانعی پیش‌روی دولت ایجاد کنند.

رئیس‌جمهور و رئیس ‌قوه قضائیه تمایل دارند فضایی آرام به وجود آید

ادامه این مسیر بستگی به حاکمیت هم دارد؛ اینکه تا کجا روحیه نقدپذیری را در خود زنده نگاه می‌دارد. تا اینجای کار که نشانه‌ای مبنی بر فشار بر فعالان سیاسی دیده نمی‌شود.

تصور این بود که بعد از انتخابات و پیروزی آقای رئیسی موجی از برخوردهای امنیتی و قضائی با اصلاح‌طلبان صورت گیرد اما چنین نشد و تصور می‌کنم رئیس‌جمهور و رئیس ‌قوه قضائیه تمایل دارند فضایی آرام به وجود آید و در‌نهایت بتوانند بعد از پایان کارشان، کارنامه موفقی از خود ارائه دهند.

مردم با مقایسه عملکردها به اصلاح‌طلبان اعتماد می‌کنند

اصلاح‌طلبان تحول‌خواهی را در چارچوب‌های ممکن مانند انتخابات دنبال می‌کنند و با وجود محدودیت‌ها باید به‌عنوان یک امر ممکن از همین حالا برای انتخابات مجلس در سال 1402 برنامه‌ریزی کنند.

حتما اقناع مردم کار سختی است، زیرا مردم از همه طیف‌های سیاسی ناامید شده‌اند.

فکر می‌کنم که مردم با مقایسه عملکردها به اصلاح‌طلبان اعتماد می‌کنند. آنها عملکرد مجلس را می‌بینند و مقایسه می‌کنند که برای مثال در شیوه بررسی صلاحیت وزرا چه تفاوت‌هایی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان وجود دارد و حتما نتیجه تصمیم‌گیری‌ها را مشاهده می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها