کد خبر: 512668
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۱ ۱۳:۵۱:۳۶
| |

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا:

ممکن است با طالبان همکاری کنیم

درحالی که مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده اعلام کرد که ممکن است آمریکا در عملیات ضد تروریسم در افغانستان علیه داعش یا گروه‌های دیگر با طالبان همکاری کند، اما لوید آوستین، وزیر دفاع این کشور در این باره تردید دارد.

ممکن است با طالبان همکاری کنیم
کد خبر: 512668
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۱ ۱۳:۵۱:۳۶

اعتمادآنلاین| مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در یک کنفرانس خبری مشترک با لوید آوستین وزیر دفاع این کشور به شرح مواضع نظامی آمریکا در برابر طالبان پرداخت و این امکان را رد نکرد که ایالات متحده در مبارزه با گروه‌های تروریستی مثل داعش در افغانستان با طالبان همکاری کند.

به گزارش ایرنا به نقل از دویچه وله، وی تصریح کرد: ارتش آمریکا در سه هفته گذشته برای هماهنگی عملیات خروج 124 هزار نفر از فرودگاه کابل با فرماندهان طالبان در خارج از محوطه فرودگاه در تماس بوده و این خود نوعی همکاری است.

لوید آوستین وزیر دفاع امریکا نسبت به امکان همکاری این کشور با طالبان و اینکه همکاری روزهای اخیر دو طرف در فرودگاه کابل بتواند مقدمه‌ای برای همکاری‌های بعدی باشد ابراز تردید کرد و گفت مایل نیست درباره همکاری‌های آینده گمانه‌زنی کند.

با این حال جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اخیرا بارها گفته که طالبان دشمن داعش در افغانستان است و به همین دلیل با آمریکا منافع مشترک دارد.

وی همچنین وعده داده که به تلافی حملات داعش به فرودگاه کابل که در آن بیش از 150 افغان و 13 سرباز آمریکایی کشته شدند، حملات بیشتری را علیه این گروه انجام دهد. روز شنبه گذشته در یک حمله پهپادی آمریکا دو فرمانده داعش کشته شدند. بایدن پس از این حمله خطاب به داعش گفت: کار ما با شما هنوز تمام نشده است.

با این حال کارشناسان نظامی و سیاسی معتقدند مقابله با داعش بدون حضور نیروهای زمینی در افغانستان بسیار مشکل خواهد بود.

ژنرال میلی دیدارهای زیادی با فرماندهان طالبان داشته است؛ دو بار در سال گذشته و چندین بار در ماه دسامبر. وی رو در رو با آن ها گفت وگو کرده و در تلاش بوده تا جلوی حملات آنان به دولت تحت حمایت آمریکا در افغانستان را بگیرد. میلی و آوستین هردو در 20 سال گذشته فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان بوده‌اند.

دولت آمریکا در حال حاضر با چالش چگونگی رویارویی با طالبان روبروست. بایدن در هماهنگی با متحدان آمریکا بر آن است تا طالبان را وادار به انجام قولی کند که این گروه به جامعه جهانی داده یعنی کمک به خروج امن آمریکایی‌ها و سایر ملیت‌ها از افغانستان.

ژنرال مک‌کنزی فرمانده سنتکام (نیروهای آمریکا در منطقه) همکاری این کشور با طالبان در عملیات خروج را "بسیار کاربردی و خیلی شبیه یک معامله" دانسته و گفته این گروه به نیروهای امنیتی در فرودگاه کابل کمک کردند.

به گزارش رادیو فرانسه، جنگ 20 ساله افغانستان که طولانی‌ترین جنگ آمریکا در خارج از مرزها شناخته می‌شود، در مجموع 2 هزار و 313 میلیارد دلار هزینه و حدود 2 هزار و 500 کشته روی دست آمریکا گذاشت و خروج شتابزده و آشوب زده آمریکا از افغانستان به اعتبار و موقعیت بین‌المللی واشنگتن آسیبی بزرگ زد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها