کد خبر: 513005
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۴ ۱۳:۴۲:۱۳
| |

آسوشیتد پرس:

شمار آمریکایی‌های بجا مانده در افغانستان بیش از آمار دولت بایدن است

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به آمار ارائه شده توسط دولت جو بایدن در خصوص آمریکایی های بجا مانده در افغانستان پس از پایان مهلت خروج ایالات متحده از این کشور، این آمار واشنگتن را بسیار کمتر از ارقام واقعی خواند.

شمار آمریکایی‌های بجا مانده در افغانستان بیش از آمار دولت بایدن است
کد خبر: 513005
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۴ ۱۳:۴۲:۱۳

اعتمادآنلاین| گروه های نجات به رهبری کهنه سربازان می گویند برآورد دولت «جو بایدن» مبنی بر اینکه بیش از 100 شهروند آمریکایی در افغانستان باقی نمانده اند، بسیار کمتر از میزان واقعی است و صدها نفر از کسانی که اقامت دائم و قانونی آمریکا (از طریق گرین کارت) را دارا هستند در این آمار به حساب نیامده اند.

به گزارش ایرنا، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه و در پی اتمام مهلت خروج آمریکا از افغانستان به خبرنگاران گفته بود که تعداد دارندگان گذرنامه آمریکایی که در قلمرو تحت کنترل طالبان گیر کرده اند، نزدیک به 100 نفر است.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید هم روز پنجشنبه با تکرار همین آمار و ارقام تایید کرد که وزارت امور خارجه در هماهنگی نزدیک با آمریکایی های بجا مانده در افغانستان است تا تعیین کند که چگونه می توانند کشور را ترک کنند.

اما دولت بایدن در حالی برآوردی از تعداد واقعی ساکنان دائمی خود در افغانستان ندارد که به گفته فعالان حقوق بشر این افراد مایوسانه در تلاش برای فرار از طالبان هستند؛ کسانی که با داشتن اقامت دائم آمریکا سالها در ایالات متحده زندگی کرده، مالیات داده اند، بخشی از جامعه آمریکا هستند و اغلب دارای فرزندان آمریکایی هستند.

گروهی از فعالان حقوق بشری در واکنش به آمار دولت بایدن اعلام کرده اند که ترس اصلی این است که هیچ کس اهمیتی به آمریکا هایی بجا مانده در افغانستان ندهد و حتی دنبال آنها نگردد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در تماس دائمی با آمریکایی هایی است که در جریان خروج از افغانستان هنوز در این کشور مانده اند، اما هیچ زمان بندی برای رهایی آنها از حکومت طالبان ارائه نکرد. وی همچنین تاکید کرد که اکثر آمریکایی های باقیمانده در این کشور دارای تابعیت دوگانه هستند که با خانواده های خود زندگی می کنند و همین امر تصمیم گیری را برای آنها جهت ترک کشورشان دشوار کرده است.

روز سه شنبه هفته گذشته مطابق با 31 اوت (9 شهریور)، ایالات متحده خروج همه نیروهای خود را پس از حضور 20 ساله در افغانستان به بهانه جنگ با تروریسم تکمیل کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها