کد خبر: 513008
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۴ ۱۴:۰۲:۳۱
| |

حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان:

ما و طالبان در جنگ واحدی هستیم/دولتی اسلامی تشکیل می‌دهیم

رهبر حزب اسلامی افغانستان تأکید کرد که این حزب و طالبان در یک جنگ واحد هستند و هدف واحدی دارند.

ما و طالبان در جنگ واحدی هستیم/دولتی اسلامی تشکیل می‌دهیم
کد خبر: 513008
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۴ ۱۴:۰۲:۳۱

اعتمادآنلاین| گلبدین حکمتیار، رهبر "حزب اسلامی" افغانستان در مصاحبه با الجزیره درباره دلایل موافقت فوری این حزب با دولتی که قرار است طالبان آن را تشکیل دهد، گفت: ما و طالبان در جنگی واحد هستیم و آنچه ما آن را می‌خواهیم طالبان هم همان را می‌خواهد و آن تأسیس کشور افغانستان مسلمانی است که اشغالگران در آن حضور نداشته باشند، نه دولتی که اشغالگران در طول سال‌های گذشته آن را به مردم افغانستان تحمیل کردند. ما خواهان دولتی هستیم که مورد قبول مردم باشد تا گزینه به دست مردم باشد و آن‌ها دولت را انتخاب کنند. همه این دلایل ما را واداشت تا دولت آتی طالبان را تأیید کنیم.

به گزارش ایسنا، وی درباره مشارکت در دولت آتی گفت: ما تاکنون مقدماتی در این باره با طالبان نچیده‌ایم. ما با مشارکت صادقانه در دولت آتی که پایه و اساس آن مردم باشند، موافقیم. کادرهای مجرب و افراد لایقی داریم. آن‌ها اولین کسانی هستند که افغانستان را از اشغال آزاد کردند و می‌توانند به کشور و مردم خدمت کنند. ما تاکنون درباره پستی با طالبان صحبت نکرده‌ایم. حزب ما موافق دولتی قوی و مرکزی است. ما مذاکراتی غیررسمی در سطح نمایندگان میان حزب اسلامی افغانستان و طالبان داریم. نمایندگان طالبان گفته‌اند که حزب اسلامی نقش مهمی در آینده افغانستان از جمله دولت آتی دارد.

حکمتیار گفت: از 52 سال پیش مبارزه و دفاع از کشورمان را شروع کردیم. از آن زمان خواهان نظام اسلامی در افغانستان هستیم. ما با طالبان درباره موضوع امارات اسلامی توافق داریم و با طالبان درباره شکل حکومت و جزئیات آن در آینده صحبت خواهیم کرد.

وی گفت: غرب دولت اسلامی یا نظام اسلامی را قبول نمی‌کند و ما مجبوریم غرب را راضی کنیم. ما برای رضایت خدا تلاش می‌کنیم و کشورهای جهان باید مشروعیت نظام آتی افغانستان را به رسمیت بشناسند. ما از آن‌ها می‌خواهیم تعیین سرنوشتمان و دولت و شکل دولتمان را به خودمان واگذارند. اگر به دموکراسی ایمان دارند باید این کار را بکنند.

حکمتیار درباره اولویت‌های افغانستان درباره وضعیت کنونی گفت: پایان جنگ در کشور و خونریزی و تحقق صلح و امنیت در تمام افغانستان و سیطره کامل دولت آتی بر خاک این کشور اولویت‌هاست.

رهبر حزب اسلامی افغانستان بر توجه به حقوق زنان در قانون اساسی جدید براساس شریعت اسلامی تأکید کرد.

حکمتیار درباره تحولات منطقه پنجشیر گفت: آنچه در پنجشیر اتفاق می‌افتد بخشی از بقایای نظام سابق است. کسانی آنجا جمع شده‌اند که امنیت و ثبات را برای کشور ما نمی‌خواهند درحالی که ساکنان پنجشیر مثل ما پایان جنگ و به رسمیت شناختن دولت طالبان را می‌خواهند. اما کسانی که به دنبال منافع خود هستند از مسئله پنجشیر برای تحقق اهداف دیگر استفاده می‌کنند و طی 20 سال جوانان پنجشیر را به خاطر منافع اشغالگران و نه به خاطر پر کردن شکاف در افغانستان کشتند. احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود و کسانی که با او هستند برای منافع شخصی تلاش می‌کنند و منافع اطلاعاتی را اجرا می‌کنند که ساکنان پنجشیر هیچ ارتباطی با آن ندارند. یک شخصیت فرانسوی در پنجشیر است که نقشی را در آنجا ایفا می‌کند. او کردها را آموزش داده است. هیچ کسی به رغم نقش خطرناکی که او دارد چیزی از این شخصیت نمی‌گوید. این فرد روابط قوی با احمد مسعود دارد.

وی درباره موضع غرب درخصوص پنجشیر گفت: کسانی هستند که خواهان استقلال پنجشیر از افغانستان هستند اما این مسئله برای ما غیرقابل قبول است.

حکمتیار گفت: ما نمی‌خواهیم خاک افغانستان به میدان جنگ بین گروه‌های خارجی تبدیل شود. ما سیاست متوازنی با تمام گروه‌ها می‌خواهیم و وارد نزاع با هیچ طرفی نمی‌شویم. ما خواهان مداخله آمریکا و غرب نیستیم. اوضاع ما را به خودمان واگذار کنند.

وی درباره روابط افغانستان و پاکستان گفت: عمران خان، نخست وزیر پاکستان درخواست کرده که خاک افغانستان برای خدمت به هند و به ضرر اسلام آباد به کار گرفته نشود. کمک پاکستان به آمریکا برای اشغال افغانستان اشتباه فاحشی بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها