کد خبر: 513064
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۵ ۰۹:۴۲:۵۵
| |

رسولی، مدیرکل هیات رئیسه مجلس:

هر آنچه که در مجلس اتفاق می افتد تابع آئین‌نامه است/ مجلس در عمل نشان داد که همراهی لازم را با دولت سیزدهم دارد

رسولی گفت: هر آنچه که در مجلس اتفاق می افتد تابع آئین‌نامه است و حتی رئیس مجلس هم به عنوان مدیر مجلس به طور کامل خود را تابع آئین‌نامه می داند.

هر آنچه که در مجلس اتفاق می افتد تابع آئین‌نامه است/ مجلس در عمل نشان داد که همراهی لازم را با دولت سیزدهم دارد
کد خبر: 513064
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۵ ۰۹:۴۲:۵۵

اعتمادآنلاین| امیرابراهیم رسولی مدیرکل هیات رئیسه مجلس در برنامه صبح بخیر ایران درباره وظایف هیات رئیسه مجلس گفت: اداره کل هیات رئیسه در مجلس شورای اسلامی اداره امور هیات رئیسه و مهم ترین وظیفه اش رسیدگی به امورات صحن علنی از بخش نرم افزای تا سخت افزاری است؛ برگزاری جلسات و همه آن چه که در صحن علنی اتفاق می افتد، خروجی هیات رئیسه بوده و تقریبا بخش مهمی است. البته هر سال در خرداد ماه اعضای هیات رئیسه با نظر نمایندگان مجلس انتخاب می شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مدیرکل هیات رئیسه مجلس افزود: هر آنچه که در مجلس اتفاق می افتد تابع آئین‌نامه است و حتی رئیس مجلس هم به عنوان مدیر مجلس به طور کامل خود را تابع آئین‌نامه می داند و ما هم در همه اتفاقات مجلس خود را تابع این قانون می دانیم؛ بنابراین مجلس در زمینه سوال، استیضاح و هر چه که اتفاق می افتد تابع یک نظمی است و در دورره های مختلف هم شاهد بودیم، البته در این دوره تلاش کردیم تا نظم بیشتری در این زمینه حاکم شود.

او با اشاره به موضوع رای اعتمادها در مجلس، ادامه داد: آنچه که در این دوره متفاوت رخ داد، نظم و سازماندهی بود که با تدبیر آقای قالیباف اتفاق افتاد و با حمایت او توانستیم کار را جلو ببریم. ما برای هر وزیری که قرار بود در صحن حاضر شود از مرکز پژوهش های مجلس و روسای کمیسیون ها نظرخواهی می کردیم و همه اینها برای این بود که کمیسیون ها به طور دقیق وزرا را بررسی کنند. دقت و ظرافت در بررسی وزرا با نهایت نظم انجام شد؛ همه وزرا در همه کمیسیون ها حضور داشتند، در حالی که در ادوار گذشته این گونه نبود و نظم و جامعیت این چنینی حاضر نبود؛ این امر هم به این دلیل بود که همه نمایندگان با وزرا آشنا شوند که البته سختی های خود را هم داشت و حدود 300 ساعت جلسه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد تا نمایندگان به یک بینشی در زمینه وزرا برسند.

مدیرکل هیات رئیسه مجلس گفت: ما در این دوره با حمایت رئیس مجلس با نظم خاصی امور رای اعتماد را بررسی کردیم و اجازه ندادیم افراد متفرق وارد مجلس شوند. صرفا از وزرا درخواست کردیم که سه نفر را به ما معرفی کنند و همین افراد به عنوان همراهان وزرا وارد مجلس شوند و خود نمایندگان هم از این امر رضایت داشتند. در گذشته اتفاق افتاده بود که دوستان و همراهان وزرا با او همراه می شدند، اما ما اعلام کردیم هر کس که قرار است وارد مجلس بشود باید مسئولیتش اعلام شود، زیرا مجلس یک محل مهمی است، نباید هر وزیر با چند نفر از اقوام خود وارد این مکان شود که خوشبختانه خروجی این اقدام باعث رضایت نمایندگان و وزرا شد.

رسولی اضافه کرد: اساسا مجلس چندان در زمینه رای اعتمادها قابل پیش بینی نبوده است و این امر هم نشان از درستی کار مجلس دارد و رای نمایندگان کارشناسی و براساس نظرات شخص خودشان است؛ این مجلس در عمل نشان داد که همراهی لازم را با دولت رئیسی دارد و حالا این دولت است که باید مسیر را ادامه دهد؛ البته یکی از وزرا هم رای نیاورد که این حق نمایندگان است، زیرا بعدها باید پاسخگوی مردم باشند. مجلس در عین همراهی که با دولت آقای رئیسی در عمل نشان داد، حتما پای نظارت خواهد ایستاد و این نظارت حتما به نفع دولت است و همه باید شرایط خاص دولت و مردم را در نظر بگیرند.

وی با اشاره به موضوع تصویب شفافیت آرا در مجلس شورای اسلامی هم گفت: این رای گیری اولین رای گیری بود که مکانیزمش متفاوت بود، اما در این دوره با تدبیر رئیس مجلس انتخابات در کف صحن و با حضور نمایندگان اتفاق افتاد که این بخشی از آن شفافیت بود که در جلوی دوربین‌ها این انتخابات در 50 دقیقه برگزار شد. در آن روز 286 نماینده حضور داشتند و شاهد نظم و ترتیب خاصی در این زمینه بودیم. برخی‌ها برای تصویب شفافیت آرا عجله دارند، اما حقیقت این است که این طرح اشکالاتی داشت، ایرادات آن گرفته شد و به کمیسیون برگشت، تقریبا کار کارشناسی آن رو به اتمام است و به محض اتمام آن به صحن باز خواهد گشت.

او درباره وزیر آموزش و پرورش هم گفت: طبق آئین نامه، رئیس جمهور 3 ماه فرصت انتخاب دارد که تا این لحظه هنوز معرفی نشده و به محض معرفی مجلس فرد را به صحن خواهد آورد.

رسولی در زمینه تفکیک وزارتخانه‌ها با هم نیز گفت: تا این لحظه پیشنهادی نیست و به پیشنهادات مطرح شده در زمینه تفکیک هم نمایندگان رای ندادند.

رسولی درباره سفر‌های رئیس مجلس هم گفت: سفر‌های نظارتی رئیس مجلس از یک سال گذشته آغاز شده و در مقابل کم کاری‌های برخی‌ها او فعال‌تر در صحنه وارد شده و با توجه به شرایط کرونا این سفر‌ها همچنین ادامه خواهد داشت، اما این دوران رای اعتماد گرفتاری‌های زیادی برای مجلس داشت و فرصت این کار نشد، اما در چند ماه آینده مجددا این امر تداوم داشته و منافاتی با امور دیگر مجلس نخواهد داشت.

مدیرکل هیات رئیسه مجلس با اشاره به موضوع عنابستانی نماینده مجلس گفت: اصولا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان همه شکایت‌ها را بررسی می کند یا رفتار نماینده در چهارچوب رفتار نمایندگی اش است یا خیر و این هیات باید این را تشخیص دهد. در زمینه این موضوع هم مجلس گزارشش را به قوه قضائیه فرستاد و گفت که با این نماینده نظیر یک شهروند عادی رفتار کنند که البته نماینده هم شکایتی در این زمینه نداشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها