حذف سیاسی یا ادامه حضور برادران لاریجانی در سیاست ایران؛ بازی متفاوت دو برادر

علی لاریجانی عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام این روزها با حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست برادرش آملی لاریجانی بر حضور در عرصه سیاست ایران تاکید می کند.

حذف سیاسی یا ادامه حضور برادران لاریجانی در سیاست ایران؛ بازی متفاوت دو برادر
کد خبر: 513065
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۵ ۰۹:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی که در سیزدهمین دور رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری صلاحیتش توسط شورای نگهبان تایید نشد؛ این روزها به عنوان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسات این نهاد حاضر می شود.

به گزارش ایسنا، عدم احراز صلاحیت لاریجانی توسط شورای نگهبان واکنش های بسیاری را درپی داشت. تا آنجایی که رهبر انقلاب در سخنرانی خود در سالگرد رحلت امام (ره ) که پیش از برگزاری انتخابات بود، بدان اشاره کرده و گفتند: در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که صلاحیتشان احراز نشد جفا شد. به خودشان و خانواده‌هایشان نسبت‌هایی داده شد که معلوم شد خلاف است. فضای مجازی بدون هیچ قید و بندی این مسایل را منتشر کردند. مطالبه من این است که دستگاه‌های مسئول جبران کنند. گزارش‌ها خلاف واقع بود.

غلامرضا مصباحی مقدم یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اخیرا در گفت و گویی تصریح کرد که از رد صلاحیت لاریجانی بسیار شگفت زده شده بود.

خود او نیز در نامه نگاری های متعددی با شورای نگهبان خواستار اعلام دلایل عدم احراز صلاحیتش شده که به نظر می رسد این شورا قصد علنی اعلام کردن دلایل خود را ندارد.

پس از این رد صلاحیت و انتشار رشته توییت آملی لاریجانی که اختلاف او با سایر اعضای شورای نگهبان را نشان می داد و همچنین نوع پاسخگویی سخنگوی این شورا به درخواست لاریجانی جهت انتشار عمومی علت رد صلاحیتش؛ عده ای گمان کردند حذف دو برادر باقی مانده از پنج برادر سیاسیِ لاریجانی در سیاست ایران آغاز شده است.

البته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همان زمان اعلام کرد اختلاف سلائق و گلایه‌ها نباید موجب فراموشی مصالح کلی نظام شود و از مردم برای حضور در انتخابات دعوت کرد؛ اما بعد از انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور در کسوت عضوی از شورای نگهبان اعتبار نامه او را امضا نکرد و مجدد بر اختلاف های ایجاد شده پافشاری کرد.

باوجود آنکه تحلیلگران در آن ایام علی لاریجانی را حتی به احمدی نژاد، رئیس دولت های نهم و دهم شبیه دانستند؛ اما او با صدور نامه تشکری به رهبر انقلاب و بیانه هایی خطاب به مردم و جوانان خواستار حضور پررنگ آنان در انتخابات شد. بازتاب گسترده رسانه ای این تلاش نشان دهنده عظم او برای حضور مستمر در سیاست ایران بود.

پس از کناره گیری آملی لاریجانی از عضویت در شورای نگهبان؛ که بر اساس حدس و گمان ها این کناره گیری به ادامه اختلاف او با برخی از اعضای این شورا که در زمان عدم احراز صلاحیت برادرش بروز کرده بود؛ شایعات درباره حذف برادران لاریجانی از عرصه سیاست بیش تر شد.

با وجود آنکه آملی لاریجانی تا امروز در کسوت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده و با همین سمت در گذشت آیت الله سید محمد سعید حکیم را هم تسلیت گفت به نظر می رسد او برخلاف تلاش علی لاریجانی درصدد کناره گیری شخصی پیش از کنارگذاشته شدن از عرصه قدرت و سیاست است.

پیش تر محمدجواد اردشیر لاریجانی بزرگ ترین برادر که سه دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده در سال 98 به دستور ابراهیم رئیسی از ریاست ستاد حقوق بشر قوه قضائیه برکنار و علی باقری کنی جایگزین او شد.

باقر لاریجانی نیز که سال ها معاون وزارت بهداشت و از صاحبان نفوذ در علوم پزشکی ایران بود در سمت خود ابقا نشد و قبل از تمام این ماجراها فاضل لاریجانی در زمان ریاست علی لاریجانی در مجلس شورای اسلامی توسط احمدی نژاد با انتشار جزئیات دیدارش با سعید مرتضوی از عرصه سیاست کنار رفته بود.

با وجود حذف سیاسی سایر برادران لاریجانی و تلاش آملی لاریجانی برای کناره گیری از صحنه اصلی قدرت؛ به نظر می رسد زمین بازی علی لاریجانی متفاوت از برادرانش است. او که در سمت ریاست مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو حقوقی در مجمع تشخیص مصلحت عضویت داشت در تاریخ 8 خرداد 1399 با حکم مقام معظم رهبری به عضویت حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد و در جلسات این نهاد شرکت می کند. همچنین منصور حقیقت پور اعلام کرده بود که لاریجانی گزینه رهبری برای پیگیری و امضا قرارداد جامع همکاری 25 ساله با چین بوده است.

رفتار رسانه ای او در پیام های تبریک و تسلیت اتفاقات ملی و سیاسی و همچنین حضورش در روز تنفیذ ابراهیم رئیسی و جلسات اخیر مجمع نشان می دهد این برادر قصد کناره گیری و حذف شدن را ندارد، بلکه بی حاشیه برای استمرار حضورش در سپهر سیاسی ایران قدم بر می دارد.

در نهایت برای قضاوت درباره درستی شایعات مطرح شده درباره حذف سیاسی آملی لاریجانی و علی لاریجانی باید منتظر تغیرات احتمالی در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا کسب جایگاهی توسط علی لاریجانی در دولت ابراهیم رئیسی بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها