بایدن: آمریکا طالبان را به رسمیت نمی شناسد

یک خبرنگار خبرگزاری بلومبرگ در توئیتی نوشت: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا قصد به رسمیت شناختن طالبان را ندارد و تاکید کرده تا به رسمیت شناختن آنها فاصله زیادی وجود دارد.

بایدن: آمریکا طالبان را به رسمیت نمی شناسد
کد خبر: 513206
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۶ ۱۰:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| با در دست گرفتن سریع قدرت در کابل توسط شبه نظامیان طالبان، رهبران جهان همچنان بر سر آینده این کشور جنگ زده تردید دارند. بسیاری از رهبران دنیا تاکنون گفته اند که هیچ قصدی برای به رسمیت شناختن دولت افغانستان به ریاست یک گروه بنیادگرای مذهبی ندارند.

به گزارش ایرنا، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا دیروز دوشنبه در جمع خبرنگاران تائید کرد که تا به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت جدید افغانستان، فاصله زیادی وجود دارد و بر عدم قطعیت هایی که در آینده این کشور جنگ زده وجود دارد تاکید کرد.

«سوفیا کای» خبرنگار خبرگزاری بلومبرگ روز گذشته در توئیتی نوشت: بایدن بلافاصله پس از بازگشت به کاخ سفید به من گفت که قصد ندارد دولت طالبان را به رسمیت بشناسد. او می گوید تا به رسمیت شناختن طالبان فاصله زیادی وجود دارد.

اظهارات مختصر بایدن در پی سخنان یک هفته پیش «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید است که در جمع خبرنگاران گفت کاخ سفید به ریاست بایدن در به رسمیت شناختن طالبان "هیچ عجله ای" ندارد.

ساکی توضیح داد: «این امر بسیار به رفتار طالبان بستگی دارد و اینکه آیا آنها انتظارات جامعه جهانی را برآورده می کنند یا خیر».

اظهارات مشابهی نیز توسط وزارت امور خارجه آمریکا منعکس شده است.

اما اظهارات مقامات آمریکایی در حالی است که «احمدالله متکی» سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه طرح کلی دولت جدید خود را تکمیل کرده و افزود که اعلام رسمی آن به زودی منتشر خواهد شد.

تا به امروز، بسیاری از رهبران جهان از به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت رسمی حاکم بر افغانستان خودداری کرده اند. در واقع رهبران دنیا اعلام کرده اند که پیش از انجام چنین تعهدی، رفتار گروه طالبان را زیر نظر خواهند داشت.

پیش از تسلط سریع طالبان در اواخر اوت امسال و حمله ایالات متحده در سال 2001، تنها سه کشور این گروه شبه نظامی را به عنوان نهاد حاکم بر افغانستان به رسمیت شناختند. این کشورها شامل پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی بودند.

رهبران طالبان اظهار داشته اند که حکومت آنها با رهبری قبلی متفاوت خواهد بود، زیرا آنها قصد دارند محدودیت های مربوط به آزادی زنان افغان را به ویژه در مورد ازدواج اجباری و تحصیل کاهش دهند. این در حالی است که رهبران طالبان بتازگی از موسسات آموزش عالی خواسته اند تا پیشنهاداتی در مورد جدایی دانشجویان دختر و پسر ارائه دهند.

تلاش طالبان برای پیشروی در افغانستان پس از اعلام بایدن مبنی بر ادامه روند خروج ایالات متحده سرعت گرفت و در حال حاضر این گروه کنترل بخش اعظم افغانستان را در دست دارد. بتازگی هم این گروه مدعی شده که کنترل دره پنجشیر که تحت کنترل نیروهای مقاومت بود را هم به دست آورده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها