کد خبر: 513342
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۹ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آیا برگزاری آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به صورت حضوری با وجود خیز پنجم کرونا ضروری است؟

دانشگاه آزاد اسلامی هفته پیش اعلام کرد که قرار است آزمون جامع دکتری را در هفته آخر شهریور به صورت حضوری برگزار کند. این در شرایطی است که طی یک ماه اخیر بیشترین تعداد فوتی‌های کرونا در کشور به ثبت رسیده است.

آیا برگزاری آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به صورت حضوری با وجود خیز پنجم کرونا ضروری است؟
کد خبر: 513342
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۹ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد آزمون جامع دکتری امسال را به صورت حضوری برگزار کند. به رغم اعتراض دانشجویان به برگزاری آزمون جامع دکتری در این شرایط بحرانی کرونا، مسئولان این دانشگاه عقیده دارند حضور دانشجویان در دانشگاه خطری برای سلامت آنان نخواهد داشت. دانشجویان دکتری این دانشگاه تاکنون چند کارزار به منظور اعتراض به این تصمیم راه انداخته‌اند که در یکی از این کارزارها بیش از پنج هزار و 500 امضا جمع‌آوری شد، اما مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی مصر به برگزاری حضوری این آزمون هستند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد که قرار بود در خرداد برگزار شود به دلیل شیوع پیک جدید کرونا لغو و به هفته اول شهریور موکول شد و پس از آن دوباره به علت شیوع پیک پنجم به تعویق افتاد. طبق اعلان جدید دانشگاه آزاد، این آزمون قرار است در هفته آخر شهریور به صورت حضوری برگزار شود.

سویه‌های جدید ویروس کرونا که در بیشتر مناطق کشور شیوع یافته باعث افزایش تعداد فوتی‌ها در یک ماه اخیر شده و بسیاری از دانشجویان و خانواده‌های آنان درگیر این ویروس شده‌اند. در چنین شرایطی مسئولان دانشگاه آزاد اصرار بر برگزاری این آزمون به صورت حضوری دارند. این تصمیم در شرایطی گرفته شده که بسیاری از دانشجویان هنوز به طور کامل واکسینه نشده‌اند و خطر ابتلا به ویروس کرونا و عواقب ناشی از آن در کمین آنهاست.

نامه به مسئولان

دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد با نگارش نامه‌هایی به وزیر بهداشت جدید و نمایندگان مجلس خواستار پیگیری این موضوع از سوی سیاست‌گذاران شدند. دانشجویان در نامه به وزیر بهداشت اظهار داشتند: «اینجانبان دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در خصوص برگزاری امتحان حضوری جامع دوره دکتری آن دانشگاه که ضرورت و اهمیت ویژه نداشته و در دانشگاه‌های دولتی با حذف آزمون مذکور از روش‌های منطقی‌تر و جایگزینی شرط معدل سه ترم یا معدل مجموع چند درس استفاده نمودند اما ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی اصرار بر برگزاری آزمون در این شرایط پرمخاطره دارند، لذا در راستای پیشگیری از ایجاد بحران جدید در ابتلای دانشجویان مقطع دکتری به کرونا خواهشمند است دستورات لازم جهت در دستور کار قرار گرفتن حذف آزمون جامع دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از موضوعات ستاد ملی کرونا و مساعدت حضرت‌عالی در مصوب نمودن موضوع مطروحه مورد تقاضا و امتنان اکثریت دانشجویان مقطع دکتری است.»

همچنین رحمت‌الله حافظی، عضو سابق شورای شهر تهران، پزشک و فعال حوزه سلامت، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «دانشگاه آزاد قصد برگزاری آزمون جامع دکتری را دارد، در مقطعی که تلفات روزانه کرونا حداقل 200 نفر بود این آزمون لغو شد، حال که تلفات روزانه بیش از 500 نفر است با چه منطقی این اقدام صورت می‌پذیرد؟ دکتر طهرانچی، جناب‌عالی مسئولیت تلفات این آزمون را می‌پذیرید؟»

رئیس کمیسیون آموزش مجلس، علیرضا منادی سفیدان، نیز در نامه‌ای خطاب به محمدمهدی طهرانچی نوشت: «احتراماً به پیوست درخواست تعداد کثیری از دانشجویان دکتری تخصصی غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص آزمون و جایگزین خدمتتان ایفاد می‌گردد. با عنایت به مطالب مطروحه و شرایط بسیار وخیم کرونایی کشور و مشکلات به‌وجودآمده ناشی از آن و نظر به اینکه آزمون جامع امتحانی از دروس گذرانده‌شده ترم‌های پیشین می‌باشد و ملاک دقیقی بر سنجش علمی دانشجویان نیست و برخی از دانشگاه‌های دولتی نیز بدین منظور اقدام به جایگزینی شرط معدل نموده‌اند و با در نظر گرفتن اینکه طرح تعاون دانشگاه نیز به دلیل مشکلات متعدد از جمله سفر کردن دانشجویان و غیره نمی‌تواند اطمینان خاطر از عدم شروع این ویروس منحوس را تضمین نماید و از سوی دیگر درخواست‌های مکرری از سوی دانشجویان به نمایندگان مجلس و رسانه‌های جمعی ارسال شده است که به موازات از این کمیسیون نیز پیگیری می‌شود لطفاً دستور فرمایید موضوع بررسی و نتیجه به این کمیسیون اعلام شود.»

مسئولان دانشگاه آزاد با تاکید بر این موضوع که تعداد دانشجویان دکتری اندک است و قرار است پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود می‌گویند سلامت دانشجویان دکتری به خطر نمی‌افتد و بخش کتبی این آزمون در روزهای مقرر (22 تا 30 شهریور) به صورت حضوری و بخش شفاهی به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

اصرار بر برگزاری حضوری آزمون

اصرار مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به برگزاری حضوری آزمون در این شرایط بحرانی غیرمنطقی به نظر می‌رسد و دانشجویان در تمامی رشته‌ها اعتراض خود را در قالب نامه‌هایی به مدیران گروه اعلام کرده‌اند، اما پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی مدیران دریافت نکرده‌اند. بدیهی است که کم بودن تعداد دانشجویان دلیل قانع‌کننده‌ای برای برگزاری آزمون به صورت حضوری نیست، زیرا خطر ابتلا همچنان وجود دارد.

آمار فوتی‌های ناشی از کرونا به 700 نفر در روز رسیده و برخی از دانشجویان داغدار عزیزان خود هستند. همچنین بیماری خود و اطرافیان‌شان باعث شده تا بسیاری تصمیم به عدم شرکت در آزمون بگیرند که در این صورت می‌بایست در ترم آتی دوباره متحمل پرداخت شهریه شوند. روند کند واکسیناسیون نیز موجب شده بسیاری از دانشجویان در این مدت‌زمان دز دوم واکسن را دریافت نکنند و در نتیجه از خطرات ناشی از ابتلا به این ویروس در امان نباشند.

گفتنی است شیوه برگزاری آزمون جامع در هر دانشگاه متفاوت است و تصمیم‌گیرندگان سابق بر این به روش‌های آنلاین یا محاسبه مجموع نمرات نیز اقدام به برگزاری این آزمون کرده‌اند. این آزمون از مجموع دروسی گرفته می‌شود که دانشجویان پیشتر آنها را گذرانده‌اند، پس احتساب میانگین معدل یا مجموع نمرات دروس به جای برگزاری آزمون حضوری کاری غیرمنطقی نخواهد بود.

طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد، در تیرماه در پاسخ به اعتراض دانشجویان اعلام کرد: «برای صیانت از مدرک دکتری ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هر شهر آزمون جامع را به صورت حضوری برگزار می‌کنیم.» برگزاری این آزمون به صورت حضوری ممکن است جان دانشجویان دکتری این دانشگاه را به خطر بیندازد و مسئول مستقیم این خطرات تصمیم‌گیرندگان دانشگاه آزاد خواهند بود.

این اقدام موجب می‌شود تا توصیه‌های مکرر کادر درمان مبنی بر رعایت نکات بهداشتی نادیده گرفته شود. سرعت انتقال سویه دلتا و دلتاپلاس به حدی است که باعث شده روزانه صدها نفر جان خود را از دست بدهند. انتظار می‌رود مسئولان دانشگاه آزاد با اولویت قرار دادن سلامت دانشجویان به قطع زنجیره انتقال کمک کنند و با جان کسانی که با مشکلات بسیار قدم در راه تحصیل دانش گذاشته‌اند بازی نکنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها