کد خبر: 513370
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ ۱۳:۱۸:۲۸
| |

قطر:

طالبان عملگرایی از خود نشان داده/ نباید به صورت رسمی آنها را به رسمیت شناخت

"دولت قطر می‌گوید طالبان عملگرایی از خود نشان داده و بایستی از روی رفتارها و عملکردهایش به عنوان حاکمان بی چون و چرای افغانستان آنها را قضاوت کرد اما نباید به صورت رسمی آنها را به رسمیت شناخت."

طالبان عملگرایی از خود نشان داده/ نباید به صورت رسمی آنها را به رسمیت شناخت
کد خبر: 513370
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۷ ۱۳:۱۸:۲۸

اعتمادآنلاین| لولوه الخاطری، دستیار وزیر خارجه قطر در گفتگویی با خبرگزاری فرانسه گفت: این به افغان‌ها ربط دارد که آینده خودشان را مشخص کنند نه جامعه بین الملل.

به گزارش ایسنا، دوحه میانجی اصلی بین طالبان با تاسیس دفتر سیاسی در قطر در 2013 و جامعه بین‌الملل شامل آمریکا تا زمان تصرف کامل افغانستان در 15 اوت سال جاری میلادی بود.

الخاطر بدون آنکه حاکمان جدید افغانستان را رسما به رسمیت بشناسد، ادامه داد: آنها یک توافق بزرگ عملگرا را نشان داده اند. اینجا باید فرصت‌ها را مغتنم بشماریم و به اقدامات و فعالیت‌های عمومی آنها نگاهی بیندازیم. آنها اکنون حاکمان دوفاکتوی افغانستان هستند و در این شکی نیست.

طالبان، ملا محمدحسن آخوند را روز سه شنبه به عنوان سرپرست نخست‌وزیری جدید افغانستان انتخاب کرد اما هنوز از سوی کشورهای عضو سازمان ملل شامل قطر رسما به رسمیت شناخته نشده است.

اما الخاطر می گوید: یکسری حسن‌نیت از سوی حاکمان جدید طالبان افغانستان وجود دارد. این واقعیت که بسیاری از افرادی که توانستند کابل را ترک کنند - از جمله بسیاری از دانشجویان دختر - یک نمایش است چون بدون همکاری طالبان این امر امکان‌پذیر نبود. به رسمیت شناخته شدن طالبان از سوی دولت قطر به این سرعت صورت نمی‌گیرد. ما عجله ای برای این کار نداریم و در عین حال، روابطمان را با طالبان به طور کامل قطع نمی‌کنیم. ما حد وسط را نگه می‌داریم.

آمریکا نیز روز سه شنبه و پیش از انتشار اسامی کابینه طالبان اعلام کرده بود که نگران دولتی است که از سوی طالبان اعلام می‌شود و گفته بود: این دولت فقط شامل اعضای طالبان است و هیچ زنی هم در بین آنها دیده نمی‌شود.

یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا به این نکته اشاره کرد که دولت افغانستان یک دولت موقت است و افزود: ما طالبان را با کارهایش نه حرف‌هایش قضاوت می‌کنیم.

قطر در مرکز توجه

الخاطر در ادامه می‌گوید: از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان این گروه به صورت گسترده مسولان بهداشتی از جمله پزشکان زن را آزاد گذاشته تا به کارشان ادامه دهند و کرونا را ریشه‌کن کنند.

درخواست‌های غرب و سازمان‌های غیردولتی از این گروه شبه نظامی برای احترام به حقوق زنان و اقلیت‌ها هم در روزهای اخیر و از زمان سقوط کابل به دست طالبان در 15 اوت شدت بیشتری گرفته است.

الخاطر می‌افزاید: افغانستان یک کشور مستقل است و مردم این کشور باید مسیر و راه و روش خودشان را داشته باشند. وقتی ما از پاسخگو بودن افغانستان به جامعه بین‌المللی صحبت می‌کنیم، این بدان معنا نیست که جامعه بین‌المللی باید سرنوشت مردم افغانستان را کنترل کند.

قطر، متحد آمریکا به عنوان عامل کلیدی در تخلیه افراد و دیپلماسی درباره افغانستان میزبان بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در منطقه است.

قریب به نیمی از 120 هزار فردی که با هواپیما از افغانستان خارج شدند به قطر منتقل شدند و این کشور حوزه خلیج فارس همچنین در افغانستان برای باز ماندن فرودگاه کابل در پی خروج نیروهای آمریکایی تلاش می‌کند.

همچنین توافق بین دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و طالبان در فوریه سال گذشته میلادی که راه را برای خروج بی نظم نیروهای آمریکایی از افغانستان و سقوط کابل در پی آن فراهم کرد، در دوحه امضا شد.

گفتگوهای بین دولت اشرف غنی،‌ رئیس جمهوری پیشین افغانستان و طالبان در دوحه که پس از توافق ترامپ و این گروه شبه نظامی صورت گرفت، نتوانست یک طرح قابل اجرا برای یک دولت فراگیر ارائه دهد.

پیام‌رسان را مقصر ندانید!

دستیار وزیر خارجه قطر در پاسخ به اینکه آیا اقدامات کشورش به ظهور مجدد طالبان منجر شد، گفت: ما را مقصر ندانید. قطر یک پیام‌رسان بوده است. ما نقش تسهیل کننده داریم.

قطر پس از آن در مرکز توجه جهانی قرار گرفت که در پی سقوط کابل یکی از بزرگترین خروج اتباع خارجی و افغان ها از افغانستان را در تاریخ به صورت هوایی انجام داد.

الخاطر خودش بر عملیات تخلیه نظارت داشت و حتی شخصا برخی از پناهجویان را نیز مورد استقبال قرار داد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سفر دو روزه خود به قطر از "شیخ تمیم بن حمد آل ثانی"، امیر قطر قدردانی کرد.

دیدارهای بلینکن با مسئولان و وزرای قطری به یک هفته تنش دیپلماسی در عرصه جهانی برای قطر پایان داد.

دستیار وزیر خارجه قطر همچنین می‌گوید: بسیاری نقش میانجی‌گری و رویکرد ما را زیر سوال بردند اما حالا فکر می‌کنم که ما این مساله را در بوته آزمونی حقیقی قرار دایم و تمام جهان به دنبال کمک و تسهیل ما در این میانجی‌گری هستند. اگر طالبان به حقوق زنان و بشر به ویژه تحصیل زنان احترام بگذارد، از آن بهره مند خواهد شد. اگر این کار را انجام ندهد،‌ پیامدهایی برای این گروه خواهد داشت.

با وجود چالش‌های لجستیکی در افغانستان، این دیپلمات قطری به این مساله اشاره می‌کند: امیدوارم فعالیت‌های کمک رسانی به افغانستان از سر گرفته شوند اما آژانس‌های سازمان ملل و فعالیت‌هایشان نباید سیاسی شوند. به طور کلی تعامل بیشتر از طرف سازمان ملل مفید خواهد بود. نهادهای سازمان ملل نباید سیاسی شوند. آنها باید بر کمک‌های بشردوستانه و توسعه متمرکز شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها