آرایش شورای نگهبان تغییر کرد ؛ آملی لاریجانی معترض شد و رفت

همزمان با کناره گیری آیت الله آملی لاریجانی و انتصاب جدید رهبر انقلاب برای عضو فقیه شورای نگهبان، محمد دهقان هم با استعفای خود باعث شد تا این شورا آرایش جدیدی به خود بگیرد.

آرایش شورای نگهبان تغییر کرد ؛ آملی لاریجانی معترض شد و رفت
کد خبر: 513467
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۸ ۰۸:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| عصر شنبه13 شهریور به ‌دنبال کناره‌گیری آیت‌الله آملی لاریجانی از عضویت شورای نگهبان،حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب در حکمی، حجت‌الاسلام‌ احمد حسینی‌خراسان را به عضویت شورای نگهبان منصوب کردند.

به گزارش خبرآنلاین، با کناره‌گیری آملی لاریجانی، حالا خراسانی به عنوان هشتمین عضو جدید این شورا در دوره هفتم انتخاب شده است.

چرا آملی لاریجانی کنار رفت؟


پیش از دوماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400، می گذرد. انتخاباتی که پیش از گذشته عملکرد شورای نگهبان را مورد نقد و بررسی قرار داده تا جایی که حتی آیت الله صادق آملی لاریجانی هم سکوت خود را شکست و لب به اعتراض گشود.

او که عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان در 10 روز جلسات بررسی پرونده کاندیداها حضور داشت و درپی حذف چهره های سیاسی چون علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و ... در اقدامی عجیب پرده از پشت پرده تصمیمات عجیب شورای نگهبان در ردصلاحیت چهره های شاخص برداشت و در یک رشته توئیتی نوشت:« از اولین حضور این‌جانب در شورای‌ نگهبان در سال 1380، قریب به بیست سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم؛ اما هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.»

این اعتراضات تا جایی پیش رفت که آملی لاریجانی نه تنها اعتبار نامه سید ابراهیم رئیسی را امضا نکرد؛ بلکه در مراسم تحلیف وی نیز حاضر نشد. بر همین اساس، در دو ماه گذشته شایعاتی در برخی محافل سیاسی درباره برکناری او از عضویت در شورای نگهبان مطرح شده بود؛ اما حکم رهبر انقلاب برای احمد حسینی‌خراسانی به این شایعات پایان داد. در این متن آشکار شد که آملی لاریجانی نامه استعفای خود را خطاب به رهبر انقلاب ارسال کرده و ایشان هم با آن موافقت کرده‌اند.

حقوقدانی که به پاستور رفت


نماینده مردم طرقبه در مجلس دهم بود که با رای بالای بهارستان نشین ها راهی شورای نگهبان شد. شاید آن روز که خانه ملتی ها، محمد دهقان را روانه این شورا کردند، کسی فکرش را هم نمی کرد که دو ساله بعد در شهریور 1400، با حکم سید ابراهیم رئیسی به سمت معاون حقوقی رئیس جمهور منصوب شود.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، دهقان به دلیل آنکه نمی تواند همزمان هم عضو این شورا باشد و هم مشغول کار در دولت، استعفای خود را به شورا ارائه کرده است؛ اما هنوز خبری از جایگزین وی نیست و نگاه ها به تصمیم رئیس قوه قضاییه است تا مشخص شود مُهر حقوق دانی شورای نگهبان این بار به نام چه کسی زده می شود.

کدخدایی رفت، طحان نظیف آمد


چهل و یک سال از برپا شدن خیمه شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد و 26 تیر ماه نیز در تقویم ایران به نام این شورا نام گرفته شده است. بر اساس آئین نامه داخلی شورای نگهبان، انتخابات هیئت رئیسه این شورا هر ساله برگزار و طی آن هیئت رئیسه جدید برای فعالیت یک ساله انتخاب می‌شوند.

برهمین اساس، در انتخابات تیرماه شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی که رکورددار سخنگویی شورای نگهبان است، از سمت خود خداحافظی کرد تا جای خود را به هادی طحان نظیف، همکار دهه شصتی خود بدهد. کدخدایی که به سبب توئیت ها و دفاعیاتش از عملکرد شورا در سال های اخیر حسابی جنجال برانگیز شده بود، پس از پایان مسئولیتش در این سمت در یادداشتی نوشت:« با تحولات 1384 قرعه فال سخنگویی به نام این حقیر کم تجربه افتاد که البته تلاش کردم با توکل بر خدای بزرگ آنچه شایسته این نهاد بوده است را بیان کنم و هماره از او هدایت می‌خواستم تا ره گم نکنم و بگویم آنچه را او مقدر کرده است. اگر چه انسان مصون از خطا نیست، اما تلاش داشتم در این سال‌ها کمتر به خطا روم و یا حدیث دل بگویم چرا که مسئولیتی خطیر از سوی اعضا محترم بر عهده داشتم. حتی آنجا که نظر من مخالف نظر اکثریت بود تلاش می‌کردم نظر شورا را به تمامه دفاع کنم و نظر خود را دخالت ندهم.»

حال با توجه به تغییرات اخیر و لزوم تعیین نفرات جدید و بالتبع تغییر فضای داخلی شورای نگهبان در سایه جابجایی افراد به نظر می رسد افکار عمومی در انتظار عملکرد این شورا در روزهای آینده خواهد بود تا معلوم شود که حضور نفرات جدید چه تاثیری بر این نهاد انقلابی دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها