کد خبر: 513769
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۱۴:۵۷:۰۱
| |

آمریکا، ژاپن و کره جنوبی درباره مساله هسته‌ای کره‌شمالی دیدار می‌کنند

وزارت امور خارجه کره جنوبی تایید کرد، مقاماتی از کشورهای آمریکا، کره جنوبی و ژاپن هفته آینده نشستی درباره کره شمالی در توکیو برگزار خواهند کرد.

آمریکا، ژاپن و کره جنوبی درباره مساله هسته‌ای کره‌شمالی دیدار می‌کنند
کد خبر: 513769
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۱۴:۵۷:۰۱

اعتمادآنلاین| این سه کشور در حال بحث و رایزنی درباره شکستن بن بست مذاکرات با کره شمالی در ارتباط با برنامه هسته‌ای و موشکی آن کشور بوده‌اند. این برنامه‌ها موجب اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی شده اند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری نیوز اینفو (رویترز) ، وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد، "نو کیو-دوک" نماینده ویژه سئول در امور صلح و امنیت شبه جزیره کره روز یکشنبه برای دیداری سه روزه به ژاپن سفر خواهد کرد.

این مقام کره در جریان سفر به ژاپن با "سونگ کیم" فرستاده آمریکا در امور کره شمالی و "تاکیهیرو فوناکوشی" مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ژاپن دیدار خواهد داشت.

سئول اعلام کرد این مقامات در ارتباط با مساله هسته‌ای کره شمالی و همچنین همکاری بین کشورهای خود گفتگو خواهند کرد.

بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی افزود: این سه کشور بحث‌های مبسوطی درباره راههای ارتقای همکاری برای مدیریت باثبات اوضاع شبه جزیره کره و از سر گیری فرایند صلح شبه جزیره کره در اولین فرصت ممکن انجام خواهند داد.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد سونگ کیم روزهای 13 تا 15 سپتامبر به توکیو سفر می‌کند و درباره تعهد آمریکا به عاری سازی کامل شبه جزیره کره از سلاح‌های هسته ‌ای و موضوع اتباع ژاپنی بحث خواهد کرد .


دولت جو بایدن اعلام کرده که برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی دیپلماسی را دنبال و پیگیری خواهد کرد اما تمایلی برای کاهش تحریم‌ها نشان نداده است.

سونگ کیم در جریان سفری به سئول در ماه اوت گفت که آماده است در هر زمان و مکانی با مقامات کره شمالی دیدار کند. پیونگ یانگ نیز اعلام کرده که از دیپلماسی استقبال می‌کند اما هیچ نشانه‌ای از تغییر سیاست از سوی آمریکا مشاهده نکرده و در این ارتباط به ادامه تحریم‌ها و رزمایش نظامی آمریکا با کره جنوبی اشاره کرده است.

سازمان ملل بتازگی اعلام کرد که کره شمالی احتمالا فعالیت رآکتور تولیدکننده پلوتونیم را از سر گرفته است. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 2009 از کره شمالی اخراج شدند و از آن زمان از خارج بر این کشور نظارت کرده اند.

فعالیت و عملیات احتمالی این رآکتور پس از آن مطرح شد که به تازگی شواهدی حاکی از این بود که کره شمالی همچنین در حال استفاده از یک آزمایشگاه رادیو-شیمیایی در نزدیکی همین رآکتور برای جداسازی پلوتونیوم از سوخت مصرف شده است.

این آژانس اعلام کرد: نشانه‌هایی که از انجام عملیات در این رآکتور و آزمایشگاه خبر می دهند، همگی "عمیقا نگران‌کننده" هستند و به خوبی نشان می دهند که این فعالیت‌ها "نقض روشن" قطعنامه‌های سازمان ملل است.

یونگ‌بیون در فاصله حدود 100 کیلومتری شمال پیونگ یانگ محل استقرار اولین رآکتور هسته‌ای کره شمالی و تنها منبع شناخته شده پلوتونیوم برای برنامه تسلیحاتی این کشور است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها