کد خبر: 513859
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۲:۰۷:۰۰
| |

گزارش رویترز:

کشورهای عضو شورای حکام این سفر را زیر نظر دارند

رویترز: رافائل گروسی، رئیس سازمان انرژی اتمی در تهران مذاکراتی را انجام می‌دهد که ممکن است اختلافات بین تهران و غرب را کاهش دهد، زیرا اختلاف فعلی تهدیدی برای تشدید مذاکرات و احیای توافق هسته‌ای با ایران است.

کشورهای عضو شورای حکام این سفر را زیر نظر دارند
کد خبر: 513859
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۲:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته به کشورهای عضو اطلاع داد که هیچ پیشرفتی در دو موضوع اصلی وجود ندارد؛ توضیح آثار اورانیوم موجود در چندین سایت قدیمی و اعلام نشده و دسترسی فوری به برخی تجهیزات نظارتی.

به گزارش ایلنا مذاکرات جداگانه و غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران در مورد بازگشت هر دو طرف به توافق از ژوئن متوقف شده است. واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش از دولت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، که در ماه اوت کار خود را آغاز کرده است، می‌خواهند که به مذاکرات بازگردد.

بر اساس توافق سال 2015 بین ایران و قدرت‌های بزرگ، تهران با محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای خود در ازای لغو تحریم‌ها موافقت کرد.

رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در سال 2018 ایالات متحده را از این توافق خارج کرد و دوباره تحریم‌های اقتصادی سختی را وضع کرد. ایران از سال 2019 با نقض بسیاری از محدودیت‌های اصلی توافق، مانند غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالاتر، به این اقدام، واکنش نشان داد.

قدرت‌های غربی باید تصمیم بگیرند که آیا در جلسه هفته آینده شورای حکام، قطعنامه‌ای را علیه ایران تصویب کنند یا خیر. قطعنامه می‌تواند از سرگیری مذاکرات در مورد توافق را در معرض خطر قرار دهد.

کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سفر گروسی را زیر نظر خواهند داشت تا ببینند آیا ایران از دسترسی به تجهیزات نظارتی خودداری می‌کند یا خیر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها