«اعتمادآنلاین» از دیدار اهالی تئاتر با واروژ کریم‌مسیحی در روز ملی سینما گزارش می‌دهد:

محمد رحمانیان: واروژ کریم‌مسیحی باعث می‌شود فارغ از خود سینما، از اثر لذت ببریم

یکشنبه 21 شهریور همزمان با روز ملی سینما جمعی از اهالی تئاتر در خانه هنر کاج با واروژ کریم‌مسیحی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تدوینگر شناخته‌شده دیدار کردند.

محمد رحمانیان: واروژ کریم‌مسیحی باعث می‌شود فارغ از خود سینما، از اثر لذت ببریم
کد خبر: 514020
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الهام نداف- یکشنبه 21 شهریور همزمان با روز ملی سینما جمعی از اهالی تئاتر در خانه هنر کاج با واروژ کریم‌مسیحی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تدوینگر شناخته‌شده دیدار کردند.

در این دیدار خودمانی که به دلیل شیوع کرونا با حضور جمع اندکی از هنرمندان در فضای باز موسسه کاج برگزار شد، محمد رحمانیان، مهتاب نصیرپور، محمدامیر یاراحمدی، پریدخت عابدین‌نژاد، ستاره اسکندری، افشین هاشمی، مونا فرجاد، حسین کیانی، پیام فروتن، افسانه ماهیان و علی صلاحی حضور داشتند.

واروژ کریم مسیحی

در ابتدای این مراسم، محمد رحمانیان با ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم گفت: «وقتی با من تماس گرفتند و به اینجا دعوتم کردند، آن‌قدر خوشحال شدم که گفتم در خواب هم نمی‌دیدیم به برنامه‌ای دعوت شوم و بخواهم در حضور واروژ کریم‌مسیحی درباره او صحبت کنم.»

این نمایشنامه‌نویس تسلط کریم‌مسیحی بر ادبیات و تئاتر را در پیچیدگی و لذت‌بخش کردن آثارش تاثیرگذار دانست و یادآوری کرد: «ردپای این تسلط را در فیلم کوتاه «فاخته» می‌توان دید که بر اساس یکی از آثار محمود دولت‌آبادی ساخته شده و ترکیبی از این اثر با یک اثر ارمنی است. این اتفاق در فیلم «تردید» هم افتاد و ما بازسایی بخش‌هایی از «هملت» شکسپیر را در این اثر می‌بینیم.»

رحمانیان با یادآوری آثار بهرام بیضایی، رهایی و لذت را فصل تمایز فیلم‌های این هنرمند را با 2 فیلم واروژ کریم‌مسیحی برشمرد: «فیلم‌های کریم‌مسیحی این امکان را برای ما فراهم می‌کند که ماهیت سینما را فراموش کنیم و چند ساعت فارغ از خود سینما، از اثر لذت ببریم، در حالی که درباره فیلم‌های بیضایی باید انرژی بیشتری گذاشت و فسفر سوزاند تا متوجه اتفاقات شد.»

واروژ کریم مسیحی

در ادامه صحبت‌های رحمانیان، محمدامیر یاراحمدی هم به جهان مستقل آثار کریم‌مسیحی اشاره کرد و گفت: «فیلم‌های او جهانی را برای ما می‌سازد و اتفاقاتی را رقم می‌زند که مشابه آن را در واقعیت ندیده‌ایم و این جهان مستقل جذاب است. فیلم‌های واروژ کریم‌مسیحی به دنیای خود او تعلق دارد؛ مثلاً در «پرده آخر» ما خانه و آدم‌هایی را می‌بینیم که در دنیای واقعی مشابه آنها را ندیده‌ایم اما این دنیا و آدم‌ها را باور می‌کنیم.»

در بخش دیگری از این مراسم ستاره اسکندری با تاکید بر شباهت فیلم‌های کریم‌مسیحی به حال و هوای تئاتر گفت: «ردپای این شباهت‌ها را در هر 2 فیلم «پرده آخر» و «تردید» می‌توان دید و ما می‌توانیم با دنیایی که آقای کریم‌مسیحی به تصویر می‌کشد زندگی کنیم.»

در بخش دیگری از این مراسم، اهالی تئاتر به بررسی وضعیت این هنر در دوران همه‌گیری کرونا پرداختند.

مهتاب نصیرپور راهکار زنده نگه داشتن نمایش را در این دوران، اجرای صحنه‌ای در فضای باز عنوان کرد و در این‌ باره توضیح داد: «بسیاری از بناها و خانه‌های قدیمی تهران حیاط‌های بزرگی دارند و با کمی تدبیر و برنامه‌ریزی امکان اجرای نمایش در آنها فراهم است. با چیدن صندلی در فضاهایی چون عمارت مسعودیه و باغ نگارستان و اجرای نمایش در این فضاها باید از تئاتر در این دوران صیانت کنیم، اما متاسفانه همتی در این زمینه به چشم نمی‌خورد.»

در بخش‌هایی از این دورهمی، واروژ کریم‌مسیحی با ذکر خاطراتی از همکاری خود با هنرمندانی چون بهرام بیضایی، کامران شیردل، بهمن فرمان‌آرا، امیر نادری و... از چگونگی آشنایی‌اش با سینما گفت و کیک مربوط به روز ملی سینما را برید.

واروژ کریم مسیحی

واروژ کریم‌مسیحی سینما را با بهرام بیضایی و دستیاری او آغاز کرد. او در بسیاری از فیلم‌های بهرام بیضایی دستیار کارگردان بوده و نزدیک‌ترین شاگرد سینمایی بیضایی به شمار می‌رود. از همین رو محمد رحمانیان در این مراسم پیامی را که بیضایی خردادماه سال 1393 در مراسم بزرگداشتی کریم‌مسیحی برای او فرستاده بود بازخوانی کرد.

کریم‌مسیحی پیش از ساختن اولین اثر سینمایی‌اش با نام «پرده آخر»، سه فیلم کوتاه ساخت. فیلم «پرده آخر» به کارگردانی او برنده هشت سیمرغ بلورین از نهمین دوره جشنواره فیلم فجر و فیلم «تردید»، دومین اثر سینمایی او، برگزیده بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر شده است.

عکس‌ها: نگین مقدردوست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها