کد خبر: 514091
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چهار عاملی که خطر ابتلا به کرونا را بعد از واکسیناسیون افزایش می‌دهد

واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا در سراسر کشورهای جهان در حال اجراست. افراد ممکن است حتی پس از تزریق واکسن نیز به بیماری کووید-19 مبتلا شوند پس مراقبت‌های لازم بعد از واکسیناسیون نیز باید انجام گیرد.

چهار عاملی که خطر ابتلا به کرونا را بعد از واکسیناسیون افزایش می‌دهد
کد خبر: 514091
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| 2 هفته پس از تزریق دز دوم واکسن کووید-19، آثار واکسن به بالاترین حد خود می‌رسد و در این مرحله شما به طور کامل واکسینه شده‌اید. اگر پس از واکسن زدن به کووید مبتلا شدید به این معناست که ویروس در بدن شما پیشروی داشته است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، بر اساس مطالعات صورت‌گرفته در خصوص علائم کووید پس از تزریق واکسن، پنج علامت شایع پیشروی ویروس عبارت است از: سر‌درد، آبریزش بینی، عطسه، گلودرد و از دست دادن حس بویایی. برخی از این علائم در افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند نیز بروز می‌کند که شایع‌ترین آنها سردرد، گلودرد، آبریزش بینی و در بعضی موارد تب و سرفه مداوم است.

افراد واکسینه‌شده در مقایسه با افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند در صورت ابتلا به کووید-19 کمتر دچار تب می‌شوند و همچنین احتمال بستری‌شان کمتر است، در مراحل اولیه بیماری علائم کمی از خود بروز می‌دهند و علائم طولانی‌مدت نخواهند داشت و حالتی همانند سرماخوردگی دارند.

چه عواملی خطر ابتلا به کووید را در افراد واکسینه افزایش می‌دهد؟

واکسن

تحقیقات انجام‌شده در بریتانیا نشان می‌دهد که 0.2 درصد از جمعیت (یک نفر از هر 500 نفر) پس از تزریق کامل واکسن به کرونا مبتلا شده‌اند. چهار عامل افزایش خطر ابتلا به کرونا پس از تزریق واکسن عبارت‌اند از:

1- نوع واکسن

اولین عامل نوع واکسنی است که تزریق کرده‌اید که هر یک از این واکسن‌ها خطر ابتلا را به طور نسبی کاهش می‌دهند. کاهش خطر نسبی شاخصه‌ای است که نشان می‌دهد میزان کاهش خطر در فرد واکسینه‌شده در مقایسه با فرد واکسینه‌نشده چقدر است.

آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد واکسن مدرنا خطر ابتلا به کووید-19 را در افراد تا 94 درصد و واکسن فایزر تا 95 درصد کاهش می‌دهد. واکسن‌های جانسون اند جانسون و آسترازنکا نیز خطر ابتلا را به ترتیب در حدود 66 و 70 درصد کاهش داده‌اند.

2- مدت‌زمان پس از تزریق واکسن

بسیار بدیهی است که مدت‌زمان پس از تزریق واکسن مهم است و بحث بر سر استفاده از دز یادآور به شدت در حال افزایش است. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد ایمنی واکسن فایزر 6 ماه پس از واکسیناسیون کاهش می‌یابد. هنوز اطلاعات کافی در مورد اثربخشی واکسن پس از 6 ماه در دسترس نیست، اما به احتمال زیاد این اثربخشی کاهش پیدا می‌کند.

3- سویه‌های ویروس کرونا

عامل مهم دیگر نوع ویروسی است که درگیرتان کرده. تزریق واکسن تا حد زیادی خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد. تحقیقات انجام‌گرفته و داده‌های منتشرشده از سوی بهداشت عمومی انگلیس نشان می‌دهد هنگام مواجهه با ویروس کرونا نوع آلفا، تزریق 2 دز واکسن فایزر ایمنی خوبی ایجاد می‌کرد و اثربخشی واکسن فایزر در برابر نوع دلتا کاهش یافته است و به اندازه کافی در برابر سویه دلتا بدن فرد را ایمن نمی‌کند. اطلاعات منتشرشده همچنین حاکی از آن است که پس از تزریق دز دوم واکسن فایزر حدود 87 درصد ایمنی در بدن در مواجهه با نوع دلتا ایجاد می‌شود و پس از چهار یا پنج ماه این رقم به 77 درصد کاهش می‌یابد.

4- کاهش ایمنی بدن

قدرت دفاعی بدن معمولاً با افزایش سن کاهش می‌یابد. بنابراین افراد مسن یا افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به کووید-19 قرار دارند. مشکلات پزشکی طولانی‌مدت در فرد نیز ممکن است کارایی واکسن را کاهش دهد. احتمال دارد تزریق واکسن در این افراد کمترین میزان ایمنی را در برابر کووید-19 ایجاد کند یا ایمنی بدن‌شان سریع‌تر از دیگران کاهش یابد. افراد حتی پس از واکسن زدن نیز باید به مراقبت‌های لازم در برابر ویروس کرونا اهمیت بدهند و تلاش کنند تا سیستم ایمنی خود را تقویت کنند.

آیا لازم است نگران باشید؟

واکسن زدن همچنان خطر ابتلا به کووید-19، بستری شدن و مرگ‌ومیر را به میزان بسیار زیاد کاهش می‌دهد. تنها نگرانی‌ای که وجود دارد پیشروی ویروس و به تعویق انداختن تزریق واکسن است. از این رو بسیاری از دولت‌ها در حال برنامه‌‌ریزی برای تزریق دز یادآور (booster) به گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر و پس از آن به سایر افراد جامعه هستند.

شایان ذکر است که مبتلا شدن به ویروس کرونا پس از تزریق هر 2 نوبت واکسن نباید به این معنی تلقی شود که واکسن‌ها موثر نیستند و تزریق دز یادآور نیز به معنای ناکارآمدی واکسن نیست. افرادی که واکسن نمی‌زنند باید بدانند خودداری از تزریق واکسن فقط به خودشان مربوط نمی‌شود. شما با محافظت از خود از دیگران نیز مراقبت خواهید کرد. واکسیناسیون برای تمامی واجدین شرایط که هنوز واکسینه نشده‌اند ضروری است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها