بلومبرگ گزارش داد:

گرمایش زمین و خطر فزاینده کمبود غذا در جهان

خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به نتایج یک گزارش بر ضرورت اقدام کشورها برای توقف انتشار گازهای گلخانه ای تاکید کرد و نوشت: جهان با خطر فزاینده کمبود مواد غذایی در دهه های پیش رو به دلیل تغییرات آب و هوایی روبرو است.

گرمایش زمین و خطر فزاینده کمبود غذا در جهان
کد خبر: 514134
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۳ ۱۱:۱۲:۱۹

اعتمادآنلاین| اندیشکده چتم هاوس" در مقاله ای که بتازگی منتشر کرده آورده است: همگام با رشد جمعیت جهان منابع غذایی رو به کاهش است و این امر به ویژه در نتیجه تغییرات آب و هوایی و گرمتر شدن هوا و خشکسالی تشدید می شود.

به گزارش ایرنا، براساس گزارشی که بتازگی توسط این اندیشکده انگلیسی موسوم به "مؤسسه سلطنتی روابط بین‌المللی" تهیه شده، تولید قوت غالب تا سال 2050 تقریبا یک سوم کاهش می یابد مگر اینکه میزان انتشار گازهای گلخانه ای در دهه آینده به شدت کاهش یابد و این در حالی است که کشاورزان برای تامین تقاضای جهانی نیاز به تولید 50 درصد مواد غذایی بیشتری دارند. گزارش این اندیشکده در حالی منتشر می شود که قرار است یک نشست مهم آب و هوایی در ماه اکتبر (مهر) در گلاسکو اسکاتلند برگزار شود.

گفته می شود قیمت مواد غذایی در حال حاضر در بالاترین میزان یک دهه اخیر است و این امر ناشی از اختلال در زنجیره تامین مواد غذایی به ویژه به دلیل همه گیری ویروس کرونا و تغییرات آب و هوایی است. قیمت گندم در تابستان امسال به دلیل تلفات در برخی از کشورهایی که بزرگترین صادرکنندگان این محصول راهبردی هستند، روند صعودی داشت. در گزارش چتم هاوس تاکید شده که تنها راه مقابله با این روند، پیشگیری از افزایش دمای کره زمین است.

«دانیل کوئیگین» نویسنده اصلی این گزارش در مصاحبه ای گفت: «ما همچنان باید منتظر افزایش قابل توجه بهای مواد غذایی و همچنین کمبود آن در برخی نقاط جهان باشیم».

بر اساس این گزارش، تخمین زده شده که در دهه های پیش رو نسبت زمین های زراعی که باید با خشکسالی دست و پنجه نرم کنند بیش از سه برابر افزایش می یابد و به 32 درصد در سال می رسد. همچنین پیش بینی می شود در دهه 2040 میلادی، به احتمال 50 درصد، بیش از 10 درصد محصول ذرت چهار کشور تولید کننده برتر در دهه 2040 از بین برود.

کوئیگین افزود: «محصولات عمده از گندم گرفته تا سویا و برنج به دلیل خشکسالی و دوره های کوتاهتر رشد با کاهش زیاد عملکرد روبرو می شوند». بر اساس این گزارش، در صورتی که کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اقدامی نکنند، تاثیرات شدید آب و هوایی تا سال 2040 غیرقابل تغییر خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها