دبیرکل سازمان شانگهای:

دراجلاس آتی برای گسترش اعضا تصمیم گرفته می شود

«ولادیمیر نوروف» دبیر کل سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد که اعضای این سازمان در اجلاس سران در دوشنبه در مورد گسترش اعضا تصمیم گیری می کنند.

دراجلاس آتی برای گسترش اعضا تصمیم گرفته می شود
کد خبر: 514319
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ۱۳:۵۵:۵۵

اعتمادآنلاین| نوروف در گفت و گو با خبرگزاری دولتی تاس تصریح کرد: رهبران کشورهای ما (کشورهای عضو سازمان شانگهای) در اجلاس دوشنبه در مورد گسترش سازمان شانگهای ازجمله پذیرفتن کشورهای جدید به عنوان کشورهای شریک در گفت و گو و آغاز روند مذاکرات برای عضویت کامل در این سازمان تصمیم خواهند گرفت.

به گزارش ایرنا، دبیر کل سازمان همکاری شانگهای افزود: این امر بطور آشکار، اصل شفافیت سازمان ما (سازمان همکاری شانگهای) و عزم راسخ برای پیروی از آن در عمل را نشان می دهد.

سران 12 کشور منطقه از جمله آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس شانگهای در 16 و 17 سپتامبر(25 و 26 شهریور) به دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر می کنند.

به گفته نوروف، مجموعه بزرگی از اسناد برای امضا در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای تنظیم و آماده شده است که سه چهارم آن (75 درصد) در سطح روسای حکومت ها و بقیه در سطح وزیران و سازمان های بین المللی امضا خواهد شد.

وی افزود: تصمیم هایی که سران کشورها اتخاذ می کنند فصل جدیدی را در توسعه سازمان همکاری شانگهای می گشاید و سهم آن در حفظ صلح و ثبات در منطقه و جهان را افزایش می دهد و ساختار همکاریهای فرهنگی و انسانی در پهنه گسترده کشورهای عضو این سازمان را تقویت خواهد کرد.

به گزارش تاس، وزارت خارجه تاجیکستان اعلام کرده است که سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در اجلاس دوشنبه در مورد مراحل عضویت ایران به عنوان سازمان شانگهای و اعطای موقعیت شریک برای گفت و گو به کشورهای مصر، قطر و عربستان سعودی تصمیم گیری می کنند.

روزنامه روسی کامرسانت نیز به تازگی به نقل از منابع آگاه نوشت که مراحل عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در اجلاس دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز خواهد شد.

روزنامه کامرسانت چاپ مسکو به نقل از مقامهای آگاه و بدون اشاره به نام و سمت آنها نوشت: ایران به عضویت سازمان همکاری شانگهای درخواهد آمد و مراحل عضویت ایران در این سازمان در اجلاس آتی دوشنبه اعلام می شود.

روزنامه روسی نوشت: بزودی تعداد اعضای سازمان همکاری شانگهای به 9 عضو می رسد و در اجلاس دوشنبه، سران کشورها باید آغاز پذیرفتن ایران در این سازمان را اعلام کنند.

در گزارش گفته شد که فرآیند عضویت ایران در سازمان شانگهای مدتی طول خواهد کشید.

سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان به تازگی طی یک کنفرانس مطبوعاتی در «دوشنبه» پایتخت این کشور گفت: تاجیکستان از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری «اینترفکس» تاجیکستان، مهرالدین گفت: "تاجیکستان آماده است تا با توافق کشورهای عضو، از تصمیم ایران برای عضویت در این سازمان حمایت کند.

وی تصریح کرد: یک نظم و روال خاصی برای پذیرش اعضای جدید در این سازمان وجود دارد که چند سال به طول می‌انجامد. به عنوان مثال، اگر روند پذیرش هند و پاکستان به سازمان همکاری شانگهای را بخاطر بیاوریم، این درخواست در سال 2014 مورد بررسی قرار گرفت و حدود 3 سال بعد در مورد عضویت آنها تصمیم گیری شد.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی اخیرا گفته بود که موانع سیاسی برای عضویت ایران در پیمان شانگهای برداشته شده و با طی تشریفات فنی، عضویت ایران نهایی خواهد شد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از گفت و گو با «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد: موانع سیاسی برای عضویت ایران در پیمان شانگهای برداشته شده و با طی تشریفات فنی، عضویت ایران نهایی خواهد شد.

بنابر اخبار رسیده به «نورنیوز»؛ با دعوت رسمی تاجیکستان بعنوان رئیس دوره‌ای این سازمان از ایران برای حضور در این نشست، آیت‌الله رئیسی در این نشست حضور خواهد یافت.

ایران که از سال 2005 تاکنون به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور دارد، این بار با درخواست رسمی روسیه به عنوان عضو دائم پذیرفته خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها