کد خبر: 514490
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۷ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

استفاده از ماسک برای کودکان چه مشکلاتی دارد؟

کودکان اغلب برای استفاده از ماسک دچار مشکل می‌شوند و در برخی از موارد دوست ندارند از ماسک استفاده کنند. والدین می‌توانند با راهکارهای ساده آنها را مجاب به زدن ماسک کنند.

استفاده از ماسک برای کودکان چه مشکلاتی دارد؟
کد خبر: 514490
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۷ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با شیوع ویروس کرونا در جهان استفاده از ماسک برای تمام افراد جامعه ضروری شده و این کار به حفظ امنیت افراد کمک می‌کند. بسیاری از کشورها استفاده از ماسک را برای افراد بالای 12 سال به بالا هنگام خروج از خانه و در مدارس توصیه کرده‌اند. همچنین گفته‌اند که کودکان زیر 2 سال لازم نیست از ماسک استفاده کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از «The conversation»، متاسفانه کودکان نیز به اندازه بزرگسالان به نوع جدید این ویروس که دلتا نام دارد مبتلا می‌شوند و آن را انتقال می‌دهند، اما استفاده از ماسک برای کودکان دشوار است و به چالشی بزرگ برای خانواده‌ها تبدیل شده است. راهکارهای مناسب برای تشویق کودکان به استفاده از ماسک چیست؟

خودتان ماسک بزنید و الگوی کودکان شوید

مهم‌ترین کاری که والدین می‌توانند انجام دهند این است که خودشان ماسک بزنند و الگوی کودکان شوند. به کودکان‌تان نشان دهید که استفاده از ماسک ضرری ندارد و کاری عادی است.

با آنها همدلی کنید

اگر فرزند شما تمایلی به استفاده از ماسک ندارد، با احساسات او همدلی کنید. هیچ کسی استفاده از ماسک را دوست ندارد. کودکان معمولاً برای برقراری ارتباط از حرکات صورت و چهره خود استفاده می‌کنند و استفاده از ماسک این پیام را به آنها می‌رساند که دیگر قادر به برقراری ارتباط نیستند. در این شرایط که فرزندتان دوست ندارد از ماسک استفاده کند با او همدلی کنید. این کار به آنها کمک می‌کند تا شرایط را درک کنند. دلیل استفاده نکردن از ماسک را جویا شوید و بپرسید که چرا نمی‌خواهند از ماسک استفاده کنند. ممکن است گوش‌درد یا سردرد داشته باشند. در این صورت استفاده از گیره ماسک مفید است یا اگر شیشه‌های عینک‌شان بخارآلود می‌شود استفاده از ماسک‌هایی که پوشانندگی بیشتری دارند کمک‌کننده است. اینترنت مملو از ترفندهای ساده برای استفاده از ماسک است. می‌توانید از آنها استفاده کنید.

دلیل استفاده از ماسک را توضیح دهید

اگر کودکان دلیل استفاده از ماسک را بدانند و بفهمند چرا به آن نیاز دارند، راحت‌تر آن را می‌پذیرند و با آن کنار می‌آیند. هنگامی که کودکان درک کنند استفاده از ماسک برای سلامت‌شان مهم است بیشتر تمایل به استفاده از آن پیدا می‌کنند. منابع زیادی از جمله ویدئوهای یوتوب به زبان ساده مطالبی را برای درک این موضوع ارائه داده که می‌تواند به شما در این خصوص کمک کند. به فرزندان‌تان گوشزد کنید انجام کارهایی که دوست دارند همچون دیدن دوستان‌شان در مدرسه منوط به استفاده از ماسک است.

در قالب بازی آنها را به استفاده از ماسک عادت دهید

سعی کنید در قالب سرگرمی و بازی عادت ماسک زدن را در کودکان خود نهادینه کنید. می‌توانید فرزند خود را تشویق کنید تا با زدن ماسک خود را ابرقهرمانی بداند که در حال محافظت از دیگران است. با تهیه ماسک‌های مناسب سن کودک یا در رنگ‌بندی‌های زیبا استفاده از ماسک را برای کودک به یک موضوع جالب و روزمره تبدیل کنید. انتخاب ماسک را بر عهده خودش بگذارید و به او اختیار دهید تا ماسک خود را هر طور که می‌خواهد تزیین کند. این کار باعث می‌شود کودک به استفاده از ماسک عادت کند و حس مالکیت نسبت به آن داشته باشد.

از دیگران کمک بگیرید

کودکان برای استفاده از ماسک و نگه داشتن آن به مهارت‌های حرکتی نیاز دارند. اگر می‌خواهید فرزندتان در مدرسه از ماسک استفاده کند، می‌توانید از معلم یا دیگر افرادی که در مدرسه هستند کمک بگیرید. معلمان می‌توانند در صورت لزوم به فرزند شما کمک کنند تا ماسک را به درستی استفاده کند.

کودکان دارای محدودیت‌های حرکتی

کودک

اگر فرزند شما دارای اختلال یادگیری است یا در طیف بیماری اوتیسم قرار دارد، اجبار به استفاده از ماسک و حفظ آن ممکن است برایش دشوار باشد و از آن خوشش نیاید. راضی کردن این کودکان برای استفاده از ماسک در قالب بازی و سرگرمی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

اگر کودک شما از نظر بهداشتی احتیاج به استفاده از ماسک ندارد و شما هنوز نگران هستید، بهتر است سوالات زیر را از خود بپرسید:

- آیا همه‌گیری در جامعه من شدت دارد؟

- آیا فرزند من با افراد زیاد و تهویه نامناسب در خانه می‌ماند؟

- آیا فرزند من شرایط خاص پزشکی دارد که مبتلا شدن به ویروس برای او خطرناک است؟

اگر جواب شما به سوالاتی از این قبیل مثبت باشد، باید فرزندتان را به استفاده از ماسک تشویق کنید. چنانچه جواب شما منفی باشد، احتیاجی به گذاشتن ماسک نیست. اگر فرزند شما کمتر از 12 سال دارد یا دچار اختلال تکامل یا هر اختلال دیگری است، باید حواس‌تان باشد که آیا می‌تواند به راحتی از ماسک استفاده کند و آن را بردارد و آیا شما و شخص دیگری برای نظارت بر کارهای او همیشه حاضر هستید؟ اگر جواب‌تان منفی است، شاید بهتر باشد که این کودکان با مشورت پزشک از ماسک استفاده نکنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها