کد خبر: 514585
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۷ ۱۰:۳۱:۰۰
| |

اردشیر نوریان، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی:

اگر دور زدن تحریم‌ها نتیجه‌بخش بود، این مشکلات را برای فروش نفت نداشتیم / دولت سیزدهم هم درباره FATF و تحریم‌ها همان حرف دولت روحانی را ‌می‌زند

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: آقای رئیس‌جمهور هیچ‌گاه شخصا موضوع مذاکره، رفع تحریم و ارتباط بین‌المللی را رد نکرده است و این موضوع در دوران مبارزات انتخابی ایشان هم قابل رؤیت بود.

اگر دور زدن تحریم‌ها نتیجه‌بخش بود، این مشکلات را برای فروش نفت نداشتیم / دولت سیزدهم هم درباره FATF و تحریم‌ها همان حرف دولت روحانی را ‌می‌زند
کد خبر: 514585
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۷ ۱۰:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| اردشیر نوریان، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره صحبت‌های اخیر ریاست‌جمهوری در خصوص ادامه روند مذاکرات و اظهارنظر کسانی که روزی مخالف برجام بودند اما امروز می‌گویند که برجام باید احیا شود، گفت: اگر به گفتار آقای رئیسی در دوران قبل از برگزاری انتخابات، یعنی دوران تبلیغات نگاه کنیم، مشاهده خواهیم کرد در تمامی مواقع درباره این‌که در حوزه سیاست خارجی چه دیدگاهی را خواهند داشت، هیچ‌گاه به صورت کامل و مطلق موضوع مذاکره، رفع تحریم و ارتباط بین‌المللی را رد نکردند.

به گزارش ایلنا،‌ این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رئیسی بر خلاف بعضی از کسانی که در کنارش با دیدگاه تندی حضور داشتند و یا کاندیدای پوششی که در این دوره از انتخابات بودند و نظرات بسیار تندتری نسبت به رئیس‌جمهور در خصوص مسائل و مشکلات در عرصه بین‌الملل و حوزه سیاست خارجی داشتند، مذاکره، رفع تحریم و ارتباط بین‌المللی را نفی نکرد.

وی با بیان این‌که رئیسی رفع مشکلات بین‌المللی را در دوران تبلیغات به هیچ عنوان رد نکرد، ادامه داد: هنگامی که دولت تشکیل شد و وزیر امور خارجه انتخاب شد می‌توان نتیجه گرفت رفتارهایی که آقای رئیس‌جمهور تا اینجا انجام داده‌اند موید این است که خودشان شخصا اعتقاد دارند رفع تحریم‌ها یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

نوریان با اشاره به اینکه انجام مذاکره یک روش منطقی و عقلایی است، اظهار داشت: حل و فصل مسائل بین‌المللی کشور برای پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای که رئیس‌جمهور در فرآیند انتخابات وعده داده‌اند، یک امر لازم است؛ بنابراین هنگامی که این گزاره‌ها را کنار دیدگاه شخص آقای رئیس‌جمهور می‌گذاریم، تقریبا می‌شود گفت که رئیس دولت خواهان ادامه مذاکرات، حل و فصل مسائل، معضلات و گره‌های کوری که در روابط خارجی داریم هستند.

وی ادامه داد: منتها یک تفاوت و ملاحظاتی را باید مدنظر قرار دهیم؛ یکی از ملاحظات آقای رئیس‌جمهور و کسانی که در صف ایشان قرار دارند این است که تمایل دارند فضای مذاکرات همان‌طور که بارها گفته‌اند به گونه‌ای پیش برود که منافع ملی ما حداکثری تامین شود و خودشان هم تلاش می‌کنند به نحوی این موضوع را مطرح کنند که نفی اصل مذاکره و رفع تحریم مطرح نیست، اما یکسری خواسته‌هایی را بیان می‌کنند که پذیرفتن این موضوعات بستگی دارد به این که طرف مقابل مذاکرات، یعنی کشورهای 1+5 مخصوصا آمریکا نسبت به این خواسته‌ها و مطالبات جدید چه واکنشی نشان می‌دهند.

نوریان با اشاره به انتخاب حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه، گفت: مواضع و دیدگاه آقای امیرعبدالهیان در روابط خارجی و بین‌المللی مانند شخص آقای رئیسی بوده و هست. آقای امیرعبداللهیان یک سطح انعطاف بالاتری نسبت به شخصیت‌هایی مانند آقای جلیلی و یا امثال ایشان که در حوزه سیاست خارجی نظرات تندتری را مطرح و دنبال می‌کنند، دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شخصا اعتقاد دارم با گذشت زمان از شروع به کار دولت این واقعیت ملموس که ضرورت حل مسائل بین‌المللی برای گشودن بعضی از گره‌های داخلی یک امر اجتناب‌ناپذیر است که به مرور زمان هم این امر خودش را بیشتر نشان خواهد؛ طبیعتاً آقای رئیس هم آنقدر تدبیر و درایت به خرج خواهد داد که قدم‌های محکم‌تری برای این موضوع بردارد. از سوی دیگر هم بسیار طبیعی است به دلیل آن‌که در حال حاضر دولت در ابتدای شروع کار قرار دارد فضا را به صورتی مدیریت کرده‌اند که از آن فضای مدیریت شده علیه برجام در قبل از انتخابات با سرعت در حال پیشروری بود فاصله بگیرند چرا که واقعیت‌های صحنه، موضوعات اقتصادی و معیشتی مردم و طبع و ذات روابط بین‌الملل آرام آرام خودشان را بیشتر نشان و تحمل می‌کند و دوستان هم به این واقعیت پی می‌برند که باید به صورت ملموس‌تر گام‌های موثرتری بردارند.

نوریان در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که آیا می‌توان نتیجه گرفت با این دیدگاهی که از سوی رئیس دولت وجود دارد، سایر موارد همچون « FATF » که مدت‌ها است بلاتکلیف مانده است تعیین تکلیف شوند، گفت: مادامی که کشور ما نتواند از سوئیفت بین‌المللی استفاده کند؛ مادامی که مراوادات مالی و پولی کشور در موضوع صادرات یا واردات و یا نقل و انتقالات مالی و پولی مسائلش حل نشود و ما در آن لیست سیاه FATF باشیم و ریسک معاملات با جمهوری اسلامی در سیاست بین‌الملل و روابط اقتصادی با طرف‌های تجاری‌مان بالا باشد، مسائل و مشکلات همین‌گونه که قبلا هم بوده رخ می‌دهد یعنی به این راحتی نخواهد بود که ما بتوانیم بسیاری از موضوعات را با شعار حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از راه‌های دور زدن تحریم قبلا هم تجربه شده است در حال حاضر هم ممکن است دوباره تجربه شود، عنوان کرد: اگر قرار بودن دور زدن تحریم‌ها نتیجه‌بخش باشد و اقتصاد ما می‌توانست تنفس پیدا کند و بتواند به راحتی در چرخه واردات و صادرات و بسترهای مالی، پولی، تجاری و بین‌المللی فعالیت کند، تا امروز انجام می‌شد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر دور زدن تحریم‌ها نتیجه‌بخش بوده است؛ این همه مشکل و ریسک بالای مالی و بیمه‌ای برای چیست؟ این همه توقف در نقل و انتقالات برای چیست؟ این همه مشکلاتی که برای فروش نفت ایجاد می‌شود از کجا ناشی می‌شود؟ مشتری‌های بین‌المللی بازار نفتی که از دست رفته چگونه برخواهد گشت؟ حالا با فرض اینکه با شرکت‌های واسطه‌ای دور زدن تحریم‌ها و پیدا کردن شرکای زیر میزی بخشی از نفت هم صادر شود انتقال پولی و مالی را چگونه انجام خواهید داد؟ اصلاً اگر مانند گذشته پول‌های ما از مسیرهای دور زدن تحریم‌ها برگردد، می‌دانید چقدر هزینه هنگفت غیرضروری و هنگفت به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند؟ این‌ها موضوعاتی است که در گذشته بوده و در حال حاضر هم وجود دارد و حل نشده است.

نوریان در پایان گفت: یک تیمی از دولت رفته است و یک تیم جدید آمده است، تیم قبلی بسیار شفاف و روشن می‌گفت تا این موضوعات حل نشود، مشکلات ما باقی خواهد ماند، حال تیم جدید این واقعیت را لمس کرده است اما می‌خواهد با یک پوسته و ظاهر متفاوتی این حرف را بزند و به نظر من اندک زمانی وقت می‌خواهد تا این مسئله خودش را بهتر نشان دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها