کد خبر: 514608
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۷ ۱۱:۵۲:۲۷
| |

افزایش فاجعه‌بار گازهای گلخانهای تا سال 2030

سازمان ملل متحد نه تنها نسبت به افزایش 16 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 میلادی هشدار داد، بلکه اعلام کرد تلاش کشورها با هدف جلوگیری از روند گرمایش زمین همچنان کافی نیست.

افزایش فاجعه‌بار گازهای گلخانهای تا سال 2030
کد خبر: 514608
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۷ ۱۱:۵۲:۲۷

اعتمادآنلاین| بشر هنوز نتوانسته است مسیر خود در حرکت به سمت گرم‌شدن فاجعه‌بار زمین را تصحیح کند. در توافق‌نامه پاریس در سال 2015 مشخص شد که در بحران آب‌وهوایی فعلی، میانگین دمای جهانی بین 1.5 تا 2 درجه نسبت به پیش از انقلاب صنعتی افزایش یافته است. در نتیجه تعیین شد که انتشار گازهای گلخانه ای تقریبا به طور کامل کاهش یابد و این همان مسیری است که بشریت از نیل به آن بازمانده است.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس اسپانیا، گواه این ادعا، گزارش روز جمعه «کنوانسیون چارچوب ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی» که از تداوم انتشار جهانی گازهای گلخانه ای در دهه حاضر خبر داد. در این گزارش آمده است، انتشار گازهای گلخانه ای در سطح جهان تا سال 2030 در مقایسه با سطوح سال 2010 میلادی، 16 درصد افزایش می یابد. مطالعات علمی نشان می‌دهد که این دوره منجر به گرم شدن 2.7 درجه‌ای زمین تا پایان قرن می‌شود و این همان دور شدن کشورها از تعهدات شش سال پیش و در زمان امضای توافقنامه پاریس است.

به نوشته ال پائیس در حال حاضر 190 کشور جهان به این پیمان ملحق شده و باید برنامه‌هایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ارائه دهند. در سال 2015 نیز هنگامی‌ که توافقنامه پاریس امضا شد، مشخص بود که این برنامه‌ها کافی نیستند و به همین دلیل است که لزوم بازنگری تدابیر دولت‌ها آشکار شده است. در تابستان سال جاری میلادی، 112 کشور جهان از جمله همه اعضای اتحادیه اروپا و آمریکا برنامه‌های جدیدی ارائه داده اند اما این امر نیز نمی‌تواند مسیر جهانی به سمت گرمایش 2.7 درجه ای زمین را اصلاح کند.

برای ثابت نگه داشتن افزایش دما در 1.5 درجه، دانشمندان تخمین می‌زنند که انتشار جهانی دی اکسید کربن (گاز گلخانه ای اصلی) باید در سال 2030 در مقایسه با 2010 تا 45 درصد کاهش یابد.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد معتقد است این امر نشان می‌دهد که «جهان در یک مسیر فاجعه‌بار است».

گذشته از آمار و ارقام و هشدارها از افزایش بی رویه گازهای گلخانه ای و افزایش تهدید گرمتر شدن زمین، گزارش سازمان ملل نشان دهنده شکاف بزرگی است میان آنچه نتایج و یافته های علمی از رهبران جهان می‌خواهند که انجام دهند و آنچه رهبران تا کنون مایل به انجام آن بوده اند.

اتریشیا اسپینوسا، دبیر اجرایی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد دیروز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی تلویزیونی گفت: این امر به شدت با درخواست‌های علم برای کاهش سریع و پایدار انتشار گازهای گلخانه ای برای جلوگیری از جدی ترین پیامدهای آب و هوایی در تضاد است. وی همچنین در انتقاد از چین، ژاپن و کره جنوبی گفت این کشورها به وعده های جدید خود در زمینه آب و هوایی عمل نکرده اند.

کارشناسان مطالعات جوی در گزارشی که به تازگی منتشر شده هشدار داده‌اند که درصورتیکه رهبران جهان در دستیابی به توافق برای کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 ناکام بمانند، 10 میلیون نفر بر اثر "افزایش شدید دما" جان خود را از دست خواهند داد. همچنین محققان نیز تاکید می‌کنند که در این شرایط ممکن است تولید محصولات کشاورزی تا سال 2050 حدود 30 درصد کاهش یابد و این درحالیست که میزان مواد غذایی مورد نیاز جمعیت در حال گسترش 50 درصد افزایش می‌یابد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها