مسکو:

هدف توافق آمریکا و انگلیس با استرالیا، چین و روسیه است

«نیکلای پاتروشف» رئیس شورای امنیت روسیه هشدار داد، توافق نظامی اخیر آمریکا، انگلیس و استرالیا علاوه بر چین، اقدامی خصمانه علیه روسیه است.

هدف توافق آمریکا و انگلیس با استرالیا، چین و روسیه است
کد خبر: 515023
|
۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۰۹:۱۹:۳۹

اعتمادآنلاین| در حالی که واکنش‌های تند پاریس علیه توافق سه جانبه واشنگتن، لندن و کانبرا همچنان خبرساز است، یک مقام ارشد مسکو این توافق نظامی را اقدامی خصمانه علیه روسیه و چین خواند.

به گزارش فارس، بنا بر گزارش رسانه‌های روس، «نیکلای پاتروشف» رئیس شورای امنیت روسیه هشدار داد، توافق نظامی اخیر آمریکا، انگلیس و استرالیا علاوه بر چین، اقدامی خصمانه علیه روسیه است.

به گزارش راشا تودی، وی در مصاحبه با روزنامه «آرگییومنتی آی فکتیی»(Argumenty i Fakty) اعلام کرد، توافق جدید آمریکا و انگلیس با استرالیا برای استقرار زیردریایی‌های اتمی در اقیانوس آرام نه تنها اقدامی خصمانه علیه چین است بلکه این اقدام اقدامی خصمانه علیه روسیه هم محسوب می‌شود.

به گفته رئیس شورای امنیت روسیه، توافق این سه کشور (موسوم به اوکوس) در نهایت باعث ایجاد یک بلوک نظامی جدید با هدف مهار و مقابله با روسیه و چین خواهد شد.

نیکلای پاتروشف توافق واشنگتن، لندن و کانبرا را با گروه موسوم به «کواد» (آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا) قیاس کرد و هدف آمریکایی‌ها از این توافق سه جانبه را تقویت مواضع واشنگتن در اقصی نقاط آسیا خواند.

از نظر این مقام ارشد مسکو، این توافق سه جانبه در واقع یک «بلوک نظامی-سیاسی با یک شخصیت برجسته طرفدار آمریکا» است.

وی تصریح کرد: «همین اخیرا یک بلوک نظامی دیگر در منطقه تشکیل شد، اوکوس آمریکایی-بریتانیایی-استرالیایی که اهداف مشابهی را دنبال می‌کند».

از نظر رئیس شورای امنیت روسیه، در نتیجه این توافق آمریکا و انگلیس دانش توسعه و بکارگیری زیردریایی‌های اتمی را در اختیار استرالیا قرار می‌دهند و این موضوع، «تهدیدی برای کل ساختار امنیتی آسیا» است.

پیش از این مقام‌های ارشد دولت چین هم بارها درباره توافق آمریکا و انگلیس با استرالیا برای ساختن زیردریایی اتمی هشدار داده و آن را عاملی در جهت «اشاعه سلاح اتمی» در منطقه خوانده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها