روزنامه تایمز:

زنگ خطر پیوستن افراطی ها به داعش در افغانستان به صدا در آمد

روزنامه تایمز گزارش داد؛ با افزایش نارضایتی در بین گروه طالبان زنگ خطر ملحق شدن عناصر افراطی به داعش در افغانستان به صدا در آمده است.

زنگ خطر پیوستن افراطی ها به داعش در افغانستان به صدا در آمد
کد خبر: 515062
|
۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۱۲:۰۱:۳۱

اعتمادآنلاین| این روزنامه انگلیسی به نقل از مقام سابق اطلاعاتی افغانستان نوشت: داعش با جذب شبه نظامیان ناراضی از سراسر آسیا، از آنها برای جنگ علیه طالبان استفاده می کند.

به گزارش ایرنا، رام الله نبیل مدیر تشکیلات اطلاعاتی سابق افغانستان در مصاحبه با این روزنامه پیش بینی کرد داعش بعد از کشته شدن دستکم هفت نفر از جمله یک کودک و زخمی شدن 30 نفر دیگر در عملیات بمب گذاری پایان هفته طغیان گری خود را تقویت کند.

این روزنامه نوشت: نارضایتی بین مقامات ارشد طالبان افزایش یافته است که ناشی از اختلاف گروه وفادار به ملا عبدالغنی برادر معاون نخست وزیر و هوادارنش و سراج الدین حقانی رئیس شبکه عامل بدترین حملات تروریستی 20 سال گذشته است. عبدالغنی برادر هدایت مذاکرات صلح با آمریکا را برعهده داشته است. حقانی اکنون سرپرست وزارت کشور افغانستان است.

نبیل گفت جنگجویان طالبان که از اصلاحات ادعایی طالبان به سرکردگی برادر راضی نیستند از جمله اجازه به زنان برای ورود به مدارس و اشتغال به داعش ملحق خواهند شد.

این امر چشم انداز بروز جنگی جدید برای کنترل افغانستان بین نیروهای افراطی جدا شده از طالبان و داعشی ها را تقویت می کند.

هسته اصلی کنونی جنگجویان داعش را افراد فراری از گروه طالبان افغانستان و پاکستان و شبکه حقانی تشکیل می دهد. به رغم آن که داعش دشمن غرب است و از دستورات افراطی اسلام سنی پیروی می کند، دشمن قسم خورده طالبان نیز هست.

به دنبال حمله به فرودگاه کابل در 26 آگوست (4 شهریور) وقتی در یک کنفرانس خبری پنتاگون سوال شد آیا ممکن است ارتش آمریکا با طالبان علیه داعش بجنگند، مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا چنین همکاری را «امکان پذیر» دانست.

این روزنامه نوشت: جلال آباد پایتخت ولایت غربی ننگرهار مقر داعش از زمان ظهور این گروه در سال 2014 بوده است که بعدها به مناطق دیگری به ویژه به سمت شمال گسترش یافت.

واشنگتن برآورد کردهکه اعضای گروه متشکل از حدود دو هزار جنگجو است که اکنون افزایش چشمگیری یافته است.

بر اساس گزارش سازمان ملل داعش عامل 77 حمله تروریستی در چهار ماه نخست سال جاری بوده است اما حملات آنها هم از نظر تکرار و هم از نظر شدت افزایش یافته است.

طالبان تلاش کرده تهدید داعش را تکذیب کند. ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه گفته است داعش تهدید نیست زیرا تفکر داعشی مورد تنفر همه مردم است و کسی از این گروه حمایت نمی کند. مبارزه ما با داعش در گذشته موثر بوده و ما می دانیم چگونه تکنیک های آنها را خنثی کنیم.

مرکز امنیتی سوفان در نیویورک این هفته اعلام کرد که داعش اکنون جدی ترین تهدید علیه تجزیه طالبان است به ویژه در شرایطی که این گروه به دنبال تقویت قوا و ایفای نقش در افغانستان است.

فرانتس مارتی کارشناس موسسه امور جهانی سوئیس مستقر در کابل گفت: این امر تصورات مردم تاثیرگذاراست. اگر طالبان نتواند به وعده های خود در حفظ امنیت کشور عمل کند این امر می تواند احساسات عمومی را نسبت به جایگاه این گروه تغییر دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها