کد خبر: 515312
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سیستم ایمنی هر فرد مانند اثرانگشت منحصربه‌فرد است

دانشمندان پس از بررسی پادتن‌های موجود در خون افراد دریافتند که تعداد پادتن‌ها در بدن افراد یکسان نیست و برای هر کسی متفاوت است. به همین دلیل است که برخی از افراد زودتر بیمار می‌شوند یا برخی دیگر زودتر بهبود می‌یابند.

سیستم ایمنی هر فرد مانند اثرانگشت منحصربه‌فرد است
کد خبر: 515312
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| به نظر می‌رسد که هر فرد سیستم ایمنی منحصربه‌فردی دارد. دانشمندان این تنوع را پس از بررسی آنتی‌بادی‌های موجود در خون افراد سالم و بیمار کشف کرده‌اند. این کشف می‎‌تواند توضیح دهد که چرا واکسن‌های کرونا در بعضی از افراد کمتر اثربخشی دارند. همین‌طور انجام این کار در امکان شناسایی و بازیابی آنتی‌بادی‌های افراد و استفاده از آنها برای درمان نیز کارایی دارد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، بدن ما در زندگی روزمره با میکروب‌های زیادی مواجه می‌شود و هدف حمله قرار می‌گیرد. این میکروب‌ها از روش‌های هوشمندانه‌ای برای ورود به بدن ما بهره می‌گیرند و سعی می‌کنند کنترل بدن را در دست گیرند. خوشبختانه ما یک سیستم دفاعی قوی داریم و آن سیستم ایمنی ماست.

با عملکرد خوب این سیستم ایمنی می‌توانیم با بیشتر میکروب‌هایی که به طور مداوم و تهاجمی به ما نزدیک می‌شوند مقابله و مبارزه کنیم. بخشی از زرادخانه‌های سلاح‌های ما برای از بین بردن میکروب‌های مهاجم تلاش می‌کنند که به آنها آنتی‌بادی می‌گوییم. آنتی‌بادی‌ها در خون ما به مقدار فراوان یافت می‌شوند و در تمام بدن وجود دارند و در صف اول مبارزه با میکروب‌های جدید و زنده می‌ایستند.

آنتی‌بادی

هر میکروب به زرادخانه‌های مختلفی که حاوی سلاح (آنتی‌بادی) هستند نیاز دارد تا با آنها مبارزه کند. خوشبختانه بدن ما ابزاری برای تولید میلیون‌ها و حتی میلیاردها آنتی‌بادی مختلف در اختیارمان قرار داده، اما نمی‌توان همه آنها را به صورت همزمان تولید کرد. اغلب پادتن‌های خاص فقط برای پاسخ به یک میکروب مشخص ساخته می‌شوند.

اگر ما از طریق باکتری بیمار شویم، بدن‌مان شروع به ساخت آنتی‌بادی‌هایی برای حمله و از بین بردن باکتری‌ها می‌کند. اگر به ویروس مبتلا شویم، برای خنثی‌سازی ویروس پادتن تولید می‌کنیم. وقتی به ویروس آنفلوانزا مبتلا شویم، دوباره پادتن‌های دیگری می‌سازیم.

اینکه چند آنتی‌بادی مختلف در یک زمان خاص ساخته می‌شوند و چه مقدار پادتن در خون ما وجود دارد مساله‌ای ناشناخته بود. بسیاری از دانشمندان این تعداد را بیش از چندین میلیارد تخمین زده‌اند، پس تقریباً شمارش آنها غیرممکن است. دانشمندان توانستند با استفاده از چند قطره خون و روشی به نام طیف سنجی جرمی تعداد آنتی‌بادی‌های مختلف در خون را اندازه‌گیری و همچنین غلظت دقیق هر یک از آنها را ارزیابی کنند.

2 موضوع شگفت‌انگیز

اگرچه بدن ما از لحاظ تئوری توانایی ساخت تریلیون‌ها پادتن متفاوت را دارد، اما اولین شگفتی وقتی پیش آمد که متوجه شدیم در جریان خون افراد سالم و بیمار فقط ده‌ها تا صدها آنتی‌بادی مختلف در غلظت‌های بالا وجود دارد.

با مشاهده گزارش‌هایی که از چند قطره خون گرفته بودیم برای دومین بار شگفت‌زده شدیم و دریافتیم که نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن به میکروب‌ها در افراد مختلف بسیار متفاوت، و مشخصات آنتی‌بادی هر فرد منحصربه‌فرد است. غلظت این آنتی‌بادی‌ها به طور ویژه‌ای در طول بیماری یا پس از واکسیناسیون تغییر می‌کند. نتایج این تحقیق می‌تواند توضیح دهد که چرا برخی از افراد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری آنفلوانزا یا کووید هستند یا اینکه چرا بعضی سریع‌تر بهبود می‌یابند.

دانشمندان تاکنون نقشه‌برداری دقیق از ترکیب بسیار پیچیده پادتن‌ها در خون را غیرممکن می‌پنداشتند، اما طیف‌سنجی جرمی می‌تواند مواد را بر اساس ترکیب مولکولی آنها جدا کند و از آنجا که هر پادتن خاص دارای ترکیب مولکولی مختلفی است، ما توانستیم با بهره‌گیری از تکنیک‌های برتر تمام پادتن‌ها را به صورت جداگانه اندازه‌گیری کنیم.

این روش برای اندازه‌گیری نمایه پادتن‌ها در حدود صد نفر از جمله بیماران مبتلا به کووید و افرادی که با واکسن‌های گوناگون واکسینه شده‌اند مورد استفاده قرار گرفته است. ما حتی یک‌ بار هم در 2 فرد مختلف پادتن‌های یکسان ندیده‌ایم، حتی اگر واکسن یکسانی دریافت کرده باشند. بنابراین به جرات می‌توان گفت مشخصات آنتی‌بادی هر کسی به اندازه اثرانگشت او منحصربه‌فرد است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها