معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران:

ابعاد حقوقی شهدای منا باید پیگیری شود

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در چهارمین کنگره «لاله‌های سفید» با بیان اینکه دولت سعودی در فاجعه منا ثابت کرد که خادم حرم نیست، تاکید کرد: باید ابعاد حقوقی این جنایات پیگیری شود و جنایتکاران غرامت پرداخت کنند.

ابعاد حقوقی شهدای منا باید پیگیری شود
کد خبر: 515379
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۳ ۱۴:۰۴:۱۲

اعتمادآنلاین| سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی روز شنبه در کنگره «لاله های سفید» که شنبه با حضور جمعی از خانواده های شهدای فاجعه منا و حج خونین 1366 در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، با بیان اینکه جنایات دشمنان باید در مجامع بین المللی ثبت و مستندسازی شود. اظهار کرد: در واقعه حج خونین تعدادی از بستگان و دوستانم به شهادت رسیدند.

به گزارش ایرنا، در روز دوم مهر 1394 همزمان با عید قربان در خیابان 204 مسیر رفتن به مراسم رمی جمرات به دلیل برنامه‌ریزی اشتباه سعودی‌ها، ازدحام حجاج باعث شهید شدن زائران کثیری از جمله 464 حاجی ایرانی شد.

وی افزود: در فاجعه منا شخصا حضور داشتم و همچنین در حادثه سقوط جرثقیل نیز شاهد عینی بودم و اتفاقات تلخی را به چشم خود دیدم.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: معاونت حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران باید این جنایت را در مجامع بین المللی ثبت حقوقی و مستندسازی کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه برای مشخص شدن ابعاد بی‌مسئولیتی رژیم آل سعود در فاجعه منا به روایت خاطره ای از آن روز پرداخت و گفت: در فاجعه منا همراه با تعدادی از دوستان که تخصص پزشکی داشتند برای امداد رسانی به محل حادثه رفتیم. متاسفانه جوانی که نگهبان آن محوطه بود با بی خیالی و بی مسئولیتی مشغول بازی با گوشی تلفن همراهش بود. همین بی مسئولیتی ها باعث شد تعداد شهدا بالا برود. اگر مدیریت بهتری در صحنه بود تعداد شهداد کمتر و به آسیب دیده ها امداد رسانی می شد.

قاضی زاده هاشمی با بیان این که دولت سعودی در فاجعه منا ثابت کرد که خادم حرم نیست، تاکید کرد: باید ابعاد حقوقی این جنایات پیگیری شود و جنایتکاران غرامت پرداخت کنند.

شهدای حج خونین و فاجعه منا از مخلصین بودند

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت نیز در این مراسم با بیان این که دوم مهر ماه سال 94 به بعد روز غم برای خانواده معظم شهدا و ملت ایران است، یادآور شد: بیش از هفت هزار نفر به دلیل عدم مدیریت و برخورد ناشایست عربستان سعودی خون پاکشان بر زمین ریخته شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب به ایثار نوجوان ایذه ای هم اشاره کرد و گفت: به روان پاک آحاد شهدا درود می فرستم و یاد نوجوان دهه هشتادی «علی لندی» را گرامی می دارم. این شهید دهه هشتادی ایثار و ازخودگذشتگی را به تصویر کشید.

وی افزود: مقام معظم رهبری تاکید دارند که یاد شهدای حج خونین و فاجعه منا فراموش نشود اما خدا یاد آنان را گرامی داشته و سالگردشان در هفته دفاع مقدس قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت ادامه داد: 18 جلد کتاب درباره فاجعه منا جمع آوری کرده ایم که در آینده ای نزدیک رونمایی می شود. این کتاب ها در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت تا آنها که قصد فعالیت در این زمینه را دارند امکان دسترسی به محتوای خوب را داشته باشند.

نواب اظهار کرد: در سازمان حج و زیارت پیگیر این شهدا هستیم تا بتوانیم قدمی در راهشان برداریم.

هدف از برگزاری کنگره لاله های سفید، فراموش نشدن شهدای حج خونین و فاجعه منا است

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم با بیان اینکه در چهارمین روز از هفته دفاع مقدس این کنگره در حال برگزاری است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری تاکید دارند که هرگز شهدای فاجعه منا فراموش نشوند و برگزاری این کنگره برای تحقق فرمایش ایشان است.

سردار سلیمانی توضیح داد: یاد و خاطره آحاد شهدا را گرامی می دارم که افتخار میزبانی از تعدادی خانواده های معظم و معزز آنها در این کنگره نصیب مان شده است. هدف از برگزاری کنگره لاله های سفید، فراموش نشدن یاد شهدای حج خونین و فاجعه منا است.

وی افزود: تشکیل کمیته حقیقت جو و برگزاری کنگره هایی مانند «لاله های سفید» برای فراموش نشدن یاد و خاطره این شهداست.

در این مراسم از خانواده شهدای منا تجلیل شد.

همچنین در چهارمین کنگره «لاله های سفید» از «بتول صیاد» همسر شهید داوود موسوی، «رضوان پورشمس» همسر شهید اصغر فولادگر، «سیما صبوری» همسر شهید حسن قاسمی درآباد، «مهدیه حسینی» همسر شهید حسین بنیسی، «طاهره کرانه» همسر شهید علی اکبر کلاته و «زهرا ناظری» فرزند شهید پروین کوثری قدردانی به عمل آمد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها