عبور ناتو از "خط قرمزهای کرملین"، با گسترش فعالیت در اوکراین

کرملین هشدار داده ‌است که هرگونه گسترش پایگاه‌های ناتو در اوکراین، عبور از خط قرمزهای ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه خواهد بود و بلاروس نیز برای اقدام مشترک با مسکو در جهت جلوگیری از این توسعه اعلام آمادگی کرده است.

عبور ناتو از "خط قرمزهای کرملین"، با گسترش فعالیت در اوکراین
کد خبر: 515659
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ۱۱:۳۴:۲۸

اعتمادآنلاین| الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهوری بلاروس که از متحدین نزدیک مسکو است، ایالات متحده را به برپایی مراکز تمرینی در اوکراین متهم و عنوان کرد که این مراکز، به پایگاه‌های نظامی تبدیل شده است. وی همچنین بیان کرد که این موضوع را با پوتین بررسی کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، خبرگزاری نووستی به نقل از لوکاشنکو گفت: واضح است که ما باید به این مسئله واکنش نشان بدهیم. ما متفق‌القول هستیم که باید قدم‌هایی در پاسخ به این اقدامات برداریم.

هفته‌ گذشته، اوکراین تمرین نظامی مشترکی با آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو آغاز کرد. در همین حین، روسیه و بلاروس نیزدست به تمریناتی مشترک زدند که زنگ خطری برای غرب بود.

اوکراین که عضو اتحادیه اروپا نیست، از مدت ها ‌پیش به دنبال روابط نزدیکتر با غرب و ارتش‌های غربی بوده است و از زمانی که روسیه شبه جزیره کریمه را تصرف و از جدایی‌ طلبان در شرق اوکراین حمایت کرد، اوکراین روابط پرتنشی با این کشور داشته است.

روسیه با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا مخالف است و در اوایل سال جاری با ساخت قرارگاه های نظامی در نزدیکی مرز اوکراین، این مخالفت را به این کشور و دیگر کشورهای غربی نشان داد.

کرملین در پاسخ به سوالی در باره‌ اقدام مشترکی که رییس جمهوری بلاروس از آن سخن می‌گوید عنوان کرد: این اقدامات، اقداماتی هستند که امنیت هر دو کشور را تضمین می‌کنند.

کرملین اعلام کرد: پوتین به صورت مکرر، مسئله گسترش محتمل پایگاه‌های ناتو در خاک اوکراین را خاطرنشان و بیان کرده که این کار، از خط قرمزهایی که پیش از این توسط پوتین عنوان شده، عبور خواهد کرد.

دیمیترو کوئلبا، وزیر خارجه اوکراین خط قرمزهای روسیه در خارج از مرزهایش را مردود دانسته و اعلام کرد که اوکراین باید به فکر امنیت خود باشد.

وی در توییتی بیان کرد: خط قرمزهای پوتین، باید محدود به مرزهای روسیه باشد. ما در اینسوی مرز خود با روسیه، می‌دانیم چه چیزی به نفع مردم ما است و در جهت امنیت آن‌ها و امنیت اروپا می‌باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها