انواعی از واکسن کرونا که شاید درباره آنها نشنیده باشید

ویروس کرونا بر اساس آزمایشات و تحقیقات انجام‌شده قبلی روی ویروس بیماری سارس، تا حدی برای متخصصان و محققان عرصه پزشکی شناخته‌شده بود.

انواعی از واکسن کرونا که شاید درباره آنها نشنیده باشید
کد خبر: 515685
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ۱۳:۴۰:۳۹

اعتمادآنلاین| با استفاده از تکنیک‌های موجود ساخت واکسن، هر شرکت داروسازی به سراغ یکی از این روش‌های تحقیقاتی رفت و در مدت کوتاهی در سراسر جهان صدها آزمایشگاه بزرگ و کوچک کار روی واکسن را آغاز کردند. دویدن در تاریکی درحالی‌که نمی‌دانستند چه کسی ممکن است تا چه حد به خط پایان نزدیک باشد.

به گزارش ایسنا، در رقابت جهانی برای ساخت واکسن، برخی از کشورها شروع به کار روی واکسن‌های داخلی کردند.

درحالی‌که چند واکسن مطرح موجود بر اساس واکسن mRNA هستند اما سایر واکسن‌ها با فناوری‌های متفاوت هم وجود دارند که اگرچه ممکن است به گوش شما جدید به نظر برسند، اما دانشی که بر اساس آن‌ها ساخته‌شده‌اند برای مدت طولانی وجود داشته است.

اولین واکسن DNA جهان

هند اغلب، داروخانه جهان نامیده می‌شود اما این بار تنها در تولید واکسن مشارکت نداشت بلکه تحقیق و توسعه آن را نیز انجام داد.

واکسن Zydus Cadila اولین واکسن DNA در جهان است. این واکسن حاوی کد ژنتیکی پروتئین ویروس کرونا است که بدن می‌تواند آن را بخواند و پاسخ ایمنی ایجاد کند. این واکسن که ZyCoV-D نام دارد در 20 اوت تأیید شد.

تایوان که تا ماه‌ها توانسته بود شیوع کرونا را داخل مرزهای خود کنترل کند، مشغول به ساخت واکسنی شد که نامش را Medigen گذاشتند. Medigen مانند نواواکس آمریکایی، یک واکسن پروتئینی زیر واحدی است و نام چینی آن به معنای «درجه‌یک» است. این واکسن فعلاً اجازه استفاده اضطراری را گرفته است و تأییدیه‌های نهایی را ندارد.

افتخار ملی به واکسن‌های کوبا

مقامات بهداشتی کوبا فعلاً سه واکسن را برای استفاده اضطراری تأیید کرده‌اند. واکسن Abdala، Soberana 2 و Soberana Plus تک‌دز و گفته‌شده دو واکسن دیگر هم در دست‌ساخت هستند.

همه واکسن‌ها زیر واحد پروتئینی هستند، مانند Medigen یا Novavax و Soberana Plus که می‌تواند به‌عنوان یک تزریق تقویت‌کننده عمل کند و برای افرادی که قبلاً به کووید-19مبتلا بوده‌اند، مناسب است.

کوبا که به دلیل سیستم مراقبت‌های بهداشتی خود مشهور است، سابقه طولانی در تولید واکسن دارد.

در اوایل ماه جاری، مقامات کوبا واکسیناسیون کودکان نوپا را در سن دو سالگی با Soberana 2 آغاز کردند.

آیا واکسن‌ها روی درختان رشد می‌کنند؟

اکثر واکسن‌های آنفلوآنزای جهان در تخم‌مرغ تولید می‌شوند، اما Medicago مستقر در کانادا برای واکسن کووید-19 خود از گیاهان استفاده می‌کند.

سازندگان این واکسن ایده استفاده از گیاهان و ساخت واکسن خوراکی را با هم درآمیخته‌اند. اگرچه این واکسن با سرنگ تزریق می‌شود اما ایده‌های پرورش یافته در مراحل ساخت آن امیدهای زیادی برای توسعه بیشتر واکسن‌های خوراکی به وجود آورده است.

موانع در راه واکسیناسیون جهانی هنوز رفع نشده است. کشورهای با درآمد بالا بخش عمده واکسن‌های جهان را در سال 2021 خریداری کردند و واکسن کافی برای کشورهای کم‌درآمد که امکان خرید یا پیش‌خرید واکسن را ندارند وجود ندارد.

به گزارش ایندیپندنت، بسیاری از کشورها برای توزیع عادلانه واکسن‌ها به برنامه COVAX (دسترسی جهانی واکسن‌های کووید-19) متکی هستند، اما از دو میلیارد دز مورد انتظار تا پایان سال، کمتر از 300 میلیون تاکنون توزیع شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها