ژنو میزبان دومین دور گفتگوهای استراتژیک روسیه و آمریکا

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، مسکو و واشنگتن قرار است دومین دور گفتگوهای استراتژیک را در روزهای آتی و در حالی برگزار کنند که دو طرف به دنبال حل اختلافات بر سر مسائل از جمله تسلیحات اتمی و فضای مجازی هستند.

ژنو میزبان دومین دور گفتگوهای استراتژیک روسیه و آمریکا
کد خبر: 515690
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ۱۴:۱۳:۱۰

اعتمادآنلاین| این وزارتخانه اعلام کرد، دومین دور گفتگوهای استراتژیک دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در سطح دیپلماتیک مربوط به حضور هیات این کشور در ژنو برای گفتگو با طرف روسی می‌شود که روز پنجشنبه صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا قرار است ریاست این هیات را برعهده داشته باشد که پس از دیدار اولیه ماه ژوئیه انجام می‌شود. همچنین این نخستین دیدار پس از توافق بایدن و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی در نشست ژوئن برای از سرگیری گفتگوها صورت گرفت.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد، دو طرف تمایل دارند تا گفتگویی جامع و قوی را انجام دهند که می‌تواند پایه و اساسی برای کنترل آتی تسلیحات و اقداماتی در راستای کاهش خطرات باشد.

این وزارتخانه جزئیات بیشتری را ذکر نکرد اما وندی شرمن قرار است از ژنو به برن و سپس به ازبکستان برود و سفرش را در هند و پاکستان به پایان برساند.

پس از دور نخست گفتگوها در ژوئیه 2021، آمریکا اعلام کرد که صحبت‌ها با هیات روسی به ریاست سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه این کشور حرفه‌ای و حقیقی بود اگرچه پیشرفت کمی در این گفتگوها حاصل شد.

همچنین یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا که در این گفتگوها شرکت داشت، گفت که این کشور از تبادل اولیه رضایت داشته و امیدوار است که این روند نخستین گفتگوی پایدار و سازنده درباره کنترل سلاح و سایر مسائل استراتژیک باشد.

این مقام مسئول همچنین به خبرنگاران گفت که این دستورکار تنها به مساله کنترل سلاح منتهی نشد و شامل استفاده از فضا و هوش مصنوعی و همچنین مسائل سایبری می شد اگرچه گفتگوهای مربوط به فضای مجازی بر روی مسائل استراتژیک و تسلیحات اتمی و نه باج‌افزارها یا اقدامات هکری متمرکز نبود.

وی افزود، روس‌ها نیز همانطور که انتظارش می‌رفت نگران دفاعی موشکی آمریکا بودند و طرف آمریکایی نیز با بیان این مساله پاسخ داد که این سیستم‌ها علیه روسیه نیستند بلکه علیه تهدیدها از سوی کره شمالی‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها