کد خبر: 515790
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۷ ۱۱:۳۱:۰۰
| |

شهریار حیدری:

اگر در استان کرمانشاه، درست، زیربنایی و ساختاری کار بشود، یکی از قطب‌های مهم اقتصادی کشور خواهیم شد

حیدری که هم اکنون نماینده مردمان شریف و مرزبانان شجاع قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب است، دارای  سابقه بعنوان کارشناس عمران امنیت و مرزبه استخدام وزارت کشور درآمد فعالیت خود را به عنوان کارشناس و کارگزار زبده نظام اسلامی و به عنوان کارشناس مبارزه با مواد مخدر، کارشناس امور سیاسی، همچنین رئیس اداره اقوام و فرق و مذاهب در وزارت کشور تداوم بخشید.

اگر در استان کرمانشاه، درست، زیربنایی و ساختاری کار بشود، یکی از قطب‌های مهم اقتصادی کشور خواهیم شد
کد خبر: 515790
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۷ ۱۱:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سمیه حاتمی فرد- دکتر شهریار حیدری؛ دارای رزومه ای قوی و قابل توجه است. او؛ انسانی پویا، پژوهشگر، متعهد و دلسوز، اهل کار و تلاش، مسئولیت پذیر، خلاق و پوینده است.حیدری که هم اکنون نماینده مردمان شریف و مرزبانان شجاع قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب است، دارای سابقه بعنوان کارشناس عمران امنیت و مرزبه استخدام وزارت کشور درآمد فعالیت خود را به عنوان کارشناس و کارگزار زبده نظام اسلامی و به عنوان کارشناس مبارزه با مواد مخدر، کارشناس امور سیاسی، همچنین رئیس اداره اقوام و فرق و مذاهب در وزارت کشور تداوم بخشید.

وی همچنین به مدت 2 سال به عنوان فرماندار ایوان غرب، به مدت 4 سال به عنوان فرماندار قصرشیرین ،مدیرکل امنیتی - انتظامی استان کرمانشاه و با حفظ سمت سرپرست اداره امور اتباع و مهاجرین را بر عهده داشته و در بخش پدافند غیرعامل وزارت کشور نیز فعالیت داشته،دبیر ستاد اربعین حسینی، سخنگوی ستاد مذکور و دبیر تشکیلات گذرنامه‌ی وزارت کشور را هم عهده دار بوده است.

به همین بهانه ؛با این نیروی فعال و مجرب، گفتگوی صمیمانه انجام داده ایم که با یکدیگر مرور می کنیم:

*آقای دکتر حیدری به عنوان طلیعه بحث، اگر ممکن است توضیحاتی پیرامون حوزه انتخابیه خودتان ارائه فرمایید.

پیش از ورود به بحث؛ از حضرت عالی به خاطر فرصتی که در اختیار من گذاشته اید، تشکر و قدردانی می‌کنم و همچنین از تمامی خدمتگزاران صدیق در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به نوبه خودم تشکر می کنم. مطلعید که بخش گسترده ای از جغرافیای استان کرمانشاه به حوزه انتخابیه بنده اختصاص دارد حوزه گسترده‌ای با پیچیدگی‌های جغرافیایی و منابع امکانات و نعمت های خدادادی فراوان همچون معادن ،آب های زیرزمینی مرغوب کشاورزی و در عین حال دارای محرومیت‌های زیاد.

شهریار حیدری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در این حوزه؛ یک مرز رسمی و نسبتاً طولانی و یک بازارچه مرزی داریم که به زودی مرز تیله کوه هم به آن اضافه می‌شود البته سامانه گرمسیری هم هست که بسیاری از اراضی کشاورزی منطقه تحت تاثیر این سامانه قرار می‌گیرد. در همین ارتباط چند سد بسیار مهم و استراتژیک در این منطقه، احداث شده و در طرح مذکور جای گرفته است.

دکتر حیدری در پاسخ به این سوال که با توجه به آب فراوان ،زمین های مرغوب و معادن و امکاناتی که با آنها اشاره داشتید، وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم این مناطق را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت :

ابتدا به طور کلی عرض می‌کنم که سه شهرستان ما( قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب) از نظر اشتغال رتبه‌های اول تا سوم بیکاری در سطح استان را به خود اختصاص دادند و این به خاطر کم توجهی، بی‌مهری و غفلت مسئولان و دست‌اندرکاران ما بوده است. چقدر سخت است که منطقه‌ای با این همه امکانات و ویژگی های خوب را اینچنین فقیر ببینیم.

حیدری درباره طرح های قابل اجرای منطقه، به ویژه سامانه های سردسیری و گرمسیری گفت: سامانه گرمسیری طرحی بود که بر اساس آن می‌بایست آبهای مازاد سطحی را جمع‌آوری و بدین ترتیب اراضی دیم استان تحت تاثیر واقع و برای رفع نیازمندی‌های این زمین‌ها به کار گرفته شوند. این طرح ملی و مهم؛ در قالب طرح گرمسیری و طرح سرد سیری، مطرح و ارائه شد که قرار بود 50 هزار هکتار اراضی گرمسیری و 50 هزار هکتار، اراضی سرد سیری استان را سیراب سازد، اما با کمال تاسف و در سایه کم لطفی و سهل‌انگاری مسئولان؛ سامانه سردسیری را حذف و به مناطق جنوبی کشور، انتقال دادند و این درحالی بود که کرمانشاه، مستعد استفاده از این سامانه بود که بیش از 100 هزار هکتار زمین برای آن تعریف شده بود. از 50 هزار هکتار سامانه سردسیری،شهرستان های گیلانغرب،سرپل ذهاب و قصر شیرین تاکنون تنها 23 هزار هکتار به بهره‌برداری رسیده است، 11 هکتار هم در منطقه خان لیلی؛ بین قصرشیرین و سومار برای سرمایه‌گذاری، تعریف شده که از محل این سامانه حتی یک لیتر آب، برای بخش صنایع تا به حال، اختصاص نیافته و به بهره‌برداری نرسیده است و این بدان معناست که عملاً هیچ گونه اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و فقط در حد حرف و تعریف طرح باقی مانده است.

دکتر حیدری درباره مشکلات اجرایی طرح نیز بیان داشت: یکی از مشکلات منطقه در طرح مذکور؛ اراضی به جای مانده در مسیر اصلی سامانه در سال گذشته است که شامل 7700 هکتار می‌شود ،بنابراین سامانه گرمسیری ضمن اینکه یک موضوع کاملا ملی است می‌تواند استان کرمانشاه را به قطب کشاورزی کشور تبدیل کند و چون تمام آنچه که در طرح جای گرفته، مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفته است امروز به عنوان مطالبات جدی و منطقه‌ای از جانب بنده به عنوان نماینده و سخنگوی مردم مطرح است.

نماینده مردم حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان‌غرب در مجلس شورای اسلامی در خصوص مناطق آزاد اقتصادی نیز توضیحاتی به این شهر ارائه نمود: در سال 1386 بحث منطقه آزاد در قصرشیرین، مطرح شد و نهایتاً پس از انجام مباحثات و مذاکرات و پیگیری ها، به نتیجه خاصی منجر نشد و طی سالهای 86 تا 99 مباحث به درازا کشید و در مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ بایگانی شد، ضمن اینکه باید بگویم که یک پروسه مدون و تعریف شده داشت وعلی القاعده می بایستی در سال 87 مورد موافقت قرار گرفت ،مع الاسف علیرغم موافقت دولت وقت، نظرهایی مخالف وجود داشت مانع از این کار مهم شد. با این حال ما بی تفاوت از کنار این مسئله مهم نگذشتیم و با رایزنی‌هایی که با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین همه اعضای این مجمع، انجام دادیم، این موضوع را از بایگانی خارج و در دستور کار قرار دادیم که خوشبختانه به واسطه همین پیگیری‌ها بحث منطقه آزاد شدن قصرشیرین دوباره مطرح شد و نهایتاً به تصویب رسید.

وی در ادامه این بحث؛ خاطرنشان ساخت: در جلساتی که در دبیرخانه مناطق آزاد، برگزار شد بنا را بر این گذاشتیم که با استفاده از تجارب مناطق آزاد دیگر که مشغول کار و فعالیت هستند، طرح جامع منطقه آزاد قصرشیرین و دیگر مناطق، مطرح و به تصویب دولت برسد. نظر و تقاضای بنده در جلسات تشکیل شده، این بود که از 73 هکتاری که درشعاع منطقه قصرشیرین قرار دارد، بخشی از سرپل ذهاب و گیلانغرب را هم به آن اضافه کنیم تا بتوانیم از مزایای فیزیکی منطقه‌ازاد بهره‌مند شویم، ضمن آنکه همه استان می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند و با پیگیری‌هایی که انجام دادیم؛ چند برابر عددی که خدمت شما عرض کردم، اضافه می‌شود و به عنوان طرح جامع مطرح می گردد، با این توضیح که اخیراً حد فاصل بین خسروی تا قصرشیرین نیز به طرح افزوده شد که در حال حاضر به عنوان یک مطالبه جدید، به طور جدی پیگیر آن هستیم که انشاءالله در سفر آتی رئیس جمهور این اتفاق مبارک، اعلام خواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان در تشریح بیشتر طرح مذکور و مختصات و برنامه‌های آن افزود: از سال 88 تا 98 نزدیک به 10 سال، 1355 هکتار، همه منطقه ویژه قصرشیرین بوده که تاکنون کمتر از 40 هکتار آن در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت مورد بهره برداری قرار گرفته است: یعنی عملاً 10 سال گذشته و تنها7 سرمایه گذار،آن هم در بخش خدمات، جذب شده ،به هر حال با همکاری استاندار و تشکیل یک هیئت مدیره ،پیگیری‌های لازم صورت گرفت و پس از این فرآیند تا به امروز 40 سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده اند که در منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین، سرمایه‌گذاری کنند.

دکتر حیدری همچنین گفت: طی مذاکرات و سخنانی که با افراد ذی مدخل داشته‌ایم ،مقررشد که در فصل پاییز، یک همایش ویژه جذب سرمایه گذار در منطقه داشته باشیم تا بتوانیم سرمایه گذاران بخش داخلی و خارجی را جذب کنیم .مباحثی فنی در خصوص تفاوت های عملکردی و ماهیتی مناطق ویژه اقتصادی مطرح است. در منطقه اقتصادی سرمایه‌گذار باید 60 درصد تولیدات را صادر و 40 درصد را مصرف داخلی برساند برخلاف منطقه آزاد که همین تعریف را دارد ولی عرفا در مناطق آزاد بیشتر فعالیت های آن ورودی است تا خروجی و ما به دنبال این مسئله هستیم که ماهیت این منطقه، مستقل از منطقه آزاد، حفظ شود و یا اینکه بتواند در هر نقطه‌ای از شهرستان دایر شود که این امتیاز از منطقه و استان سلب نشود.

حیدری در خصوص ظرفیت های مرزی هم گفت: مرز سومار از نظر عراق و کشورها، یک مرز رسمی است. مرزهای خسروی و پرویزخان هم رسمی هستند .ما به دنبال آن هستیم که بازارچه جدیدی با نام «تیله کوه » در سرپل ذهاب ایجاد شود از سال 1375 نام این بازارچه در توافقنامه های فیمابین آمده، ولی متاسفانه جز مدت کوتاهی فعال نشده. در این خصوص با طرف های عراقی، دولت عراق و وزرای خارجه عراق و جمهوری اسلامی ایران، صحبت شده ظرفیتهای مورد اشاره به طور کامل مطرح شده و علاوه بر آن؛ معادن بی نظیر قیر در گیلانغرب که به دنبال سرمایه گذار برای آن هستیم و قطعاً اشتغال قابل توجهی ایجاد و از خروج این پدیده طبیعی «بیتومین »جلوگیری می‌شود مطمح نظر است.

دکتر حیدری درباره امور بهداشت و مشکلات فراروی آن نیز اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در حوزه بهداشت و درمان است و واقعیت آن است که ما از نظر بهداشتی در سطح پایین قرار داریم و طی 5 نشست جدی با وزیر بهداشت جزء به جزء این مشکلات را مطرح کرده ایم ما خواهان ارتقای سطح بهداشت و درمان و تجهیز مراکز درمانی هستیم.

وی در مورد تسهیلات گفت: میزان تسهیلات ارزان قیمتی که در کرمانشاه توسط سرمایه‌گذاران شرکت‌ها و یا اشخاص جذب شده، به هیچ وجه با میزان اشتغال و حجم بیکاری، همخوانی ندارد و باید حداقل چند هزار نفر بیشتر از آنچه که امروز از جوانان بیکار جذب کرده اند، مشغول به کار می‌شدند. امیدوارم که سرمایه گذاران واقعی با تاکید بر افراد بومی، بتوانند با استفاده از ظرفیت های کرمانشاه این مشکل را حل کنند تا از این وضعیت خارج شویم. بنده کاملاً اعتقاد دارم و به صراحت عرض می‌کنم اگر کرمانشاه به صورت زیربنایی و ساختاری، امورش درست پیش برود، قطعاً قدرت اقتصادی کشور خواهد شد .کرمانشاه از 16 شاخص که برای اشتغال و توسعه در سطح ملی منطقه ای و فرامنطقه ای نیاز است همه ظرفیت‌ها را دارد. و از نظر گردشگری، کشاورزی و صنعتی واقعاً ظرفیت هایش را دارد و در هر حوزه می‌تواند در سطح ملی مطرح شود .کرمانشاه بیش از 4200 اثر تاریخی شناسایی شده و بیش از 2200 اثر تاریخی ثبت شده دارد که بسیاری از این آثار جهانی بوده و در سطح دنیا، مطرح هستند در نقطه مقابل باید از خود بپرسیم چند گردشگر داریم و چرا اینقدر در جذب گردشگری ضعیف عمل کرده ایم ؟درپاسخ بایستی بگویم چیزی در حد صفر! آثار تاریخی منحصر به فرد ما هیچ‌گاه مورد توجه قرار نگرفتند و تنها در مسافرت های نوروزی است که به دلیل بکر بودن منطقه و طبیعت فوق العاده خوب و زیبای آن، تعدادی مسافر به استان ما می‌آیند. اگر قطب گردشگری ما مورد توجه قرار بگیرد، برای نجات این استان از دست بیکاری، کفایت می کند. مدیریت منابع بسیار مهم است که ما در این بخش نیز ضعیف هستیم بدون آنکه بخواهم تلاش های دیگران را زیر سوال ببرم، اما لازم است اذعان کنم که در طول سالهای گذشته، کرمانشاه با این همه منابع طبیعی خدادادی، نبایستی این همه مشکلات اقتصادی داشته باشد. من به کار زیربنایی و اساسی بدور از حرکت های پوپولیستی و عوام فریبانه اعتقاد دارم و سالهاست به عنوان یک شهروند با 26 سال سابقه کار اجرایی در سطح شهرستان، استان و ملی همین نقطه نظر و نگاه خاص خودم را گفتم و بر آن پافشاری کرده ام . ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گیلانغرب، قصرشیرین و سرپل ذهاب وجود دارد که اگر از نظر زیرساخت مورد توجه قرار می‌گرفت یا در آینده قرار بگیرد، باعث شکوفایی همه جانبه منطقه از نظر توسعه خواهد شد. در دنیا پنج یا شش کشور قیرطبیعی دارند که یکی از این کشورها ایران است و 75 درصد قیر طبیعی ایران هم ،در گیلانغرب است و بیش از 30 سال است که از این قیر بهره‌برداری می‌شود. این معادن بی نظیر یک سرمایه ملی است و اگر بتوانیم تمام مردم را در آن شریک کنیم و به شکل یک تعاونی بزرگ درآوریم همه از آن بهره مند می شوند و من به شدت و با جدیت به دنبال تحقق این امر هستم . اگر یک شهرک منحصر به بهره‌برداری از قیرتجمیع شود و در کنار آن یک کارخانه مدرن که به فرآورده های بسیار زیادی از قیر برسد و این اتفاق در همین وسعت بیفتد، یک نفر جوان بیکار نخواهیم داشت اما در حال حاضر به صورت علمی از این معادن استفاده نمی‌شود و استحصال و فروش کاملاً سنتی است. حیدری به مشکلات فعالان عرصه استخراج از معادن قیر طبیعی اشاره کرد و گفت: مشکلی که در چند سال گذشته برای معدن داران ایجاد شده آن است که بخشی از آن به عنوان فضای نظامی استفاده می‌شود که طبق مذاکرات و توافقات به عمل آمده قرار شد از آن منطقه حذف شود و یا جغرافیای آنها تغییر کند صنعتگران ما بتوانند به راحتی از این معادن بهره‌برداری کند.

دکتر شهریار حیدری درپاسخ به سوال وضعیت سدهای منطقه و تأثیر آن بر اراضی کشاورزی، گفت: یکی از مباحث مهم حوزه انتخابیه بنده وجود همین سدهاست. آنچه که در سطح مطالعاتی آمده، با آنچه که امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، تفاوت عددی کاملاً واضحی دارد، سدی که برای 800 هکتار زمین، تعریف شده، کمتر از 4 هزار هکتار را پوشش می‌دهد. زمین هایی که در مسیر سامانه هستند، بسیار مرغوب تر از زمین‌هایی است که در جنوب کشور هستند و در ادامه این سامانه و استان ایلام و به جنوب کشور می‌رسد که آن زمین‌ها درجه 3 تا 5 هستند، اما زمین‌هایی که ما داریم، درجه یک و دو و از جهت علمی عقلی،علمی و منطقی هر طورکه محاسبه کنیم به خیر و صلاح جامعه، منفعت کشور و دستگاه‌های اجرایی است . قبل از ایجاد سد کله شک در گیلانغرب، چیزی در حدود 300 یا 400 هکتار باغ داشتیم، اما از وقتی ایجاد شده، این میزان کم شده، یعنی سد پاسخگوی 10 هکتار هم نیست و این یعنی اینکه سد مذکور، خوب طراحی نشده یا خوب تعریف نشده و یا اینکه دبی منطقه در طول 60 و 70 سال گذشته، در نظر گرفته نشده است. به هر جهت باید پاسخگو باشند و دبی از محل سامانه را تامین کنند.

وی در مورد میادین نفت و گاز منطقه هم توضیحاتی داد و گفت: میادین نفت و گاز استان که بیشتر در حوزه انتخابیه بنده است ،بنا داریم با ایجاد چند چاه نفتی در منطقه نفت شهر و سومار 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید انجام دهیم و بحث پتروپالایشگاه را در همین حوزه به مرحله احداث برسانیم، متاسفانه عده‌ای به دلیل ناآشنایی با چنین پروژه‌هایی ،گاهی مسیر آن را را به انحراف می کشانند و ضربه زیادی به اقتصاد مردم و جوانان منطقه ،بنا به مسائل و ملاحظات سیاسی، وارد می‌کنند و همین ها اجازه ندادند این طرح در زمان مقرر، کلنگ‌زنی شود اما من هر جایی که سرمایه‌گذاری جواب بدهد، وظیفه ام را انجام می‌دهم . برای من اشتغال و استفاده از ظرفیت‌های موجود، مهم است که اگر این اتفاق بیفتد قطعاً دو هزار نفر از جوانان منطقه، جذب خواهند شد.

وی همچنین درباره بازارچه سومار گفت: سومار یک مرز رسمی است که کارکرد آن باید ترانزیتی و مسافری باشد که البته فعلاً به دلیل نداشتن جاده استاندارد و عدم حضور نهادهای مختلف در مرز، حالت رسمی ندارند و تنها یک کار کرد بازارچه ای دارد و البته با صحبت‌ها و پیگیری‌هایی که انجام داده ایم به زودی از مزایای رسمی شدن برخوردار می‌شود.

حیدری از دیگر مطالبات مردم منطقه را جاده گیلانغرب اعلام کرد و گفت این جاده از سه راهی ایوان است که از چله عبور می کند بر اساس ماده 23 مطالعه شده و در آینده کار اجرایی آن آغاز می‌شود و بخشی از آن هم در سال 1400 انجام می‌شود.

وی مبحث دیگر را، موضوع تبدیل شدن سرمست به دهستان حیدریه و نیز گواوربه شهرستان داشت و گفت: ما این مباحث را تا حدودی پیش برده‌ایم و به نتایج قابل قبولی رسانده ایم . ضمن اینکه یک سری ملاحظات برای ارتقای بخش و شهرستان وجود دارد که یکی از آنها جمعیت 52 هزار نفری است و ما این جمعیت را در آنجا نداریم، اما با توجه به تبصره ها و ملاحظات می‌توانیم این کار را به پیش ببریم. همچنین ارتقای دهستان های پشت تنگ ، جیغلان و سرغله به بخش است که در 3 ماه گذشته اتفاق افتاده است.

دکتر حیدری تاکید کرد که جاده‌های مواصلاتی حوزه انتخابیه و اصلاح و ترمیم، احداث و نوسازی و آسفالت آنها در همه شهرستانها مدنظر است و این جاده‌ها در تمامی این حوزه تحت مطالعه قرار دارد و امیدواریم که بخشی از آنها تا پایان سال 1400 انجام شود.

حیدری افزود: سود اعتبارات عمرانی در سال گذشته در حوزه راه 8 میلیارد بوده که در سال 1400 به بیش از 60 میلیارد رسیده است که هم تخصیص یافته هم اجرایی خواهد شد.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان‌غرب در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود گفت :سد هواسان در منطقه سرقلعه و جیگران در دشت ذهاب ،موضوع مهم دیگری است که باید به آن پرداخته شود . این سد را وزیر نیرو در سال 1396 کلنگ زنی کرد و در برابر دوربین های رسانه ای اعلام کرد که در سال 99 به بهره برداری می رسد . در این خصوص باید گفت : 7 هزار و 400 هکتار از بهترین زمین های مرغوب از این سد متأثر می‌شود که تا به حال تنها 7 درصد پیشرفت فیزیکی داشته یعنی عملاً به خاطر نبود بودجه و نداشتن ردیف اعتباری، عملیات اجرایی متوقف شده است .

حیدری اضافه کرد: در مباحث خدماتی و بهداشتی هم کارهای زیادی انجام شده است اما مشکلات منطقه واقعا زیاد است اما همچنان اعتقاد دارم که برای این استان باید عملاً کار و فداکاری کرد رفتار های عوام فریبانه و شعار دادن هیچ مشکلی را از ما حل نمی‌کند، بدون تعارف استان ما با اینکه 8برابر استان‌های دیگر از نظر ظرفیت ها و قابلیت های بهتر و بالاتری داریم اما 8 برابر استان‌های دیگر مشکلات داریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها