علی عسگری پس از کنار گذاشته شدن از صدا و سیما به کجا می رود؟/ اعضای تیم پیمان جبلی چه کسانی هستند؟

اگر سعید جلیلی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون دارای کرسی و پست نشد، اما دیروز یکی از نزدیکان او بر کرسی ریاست صداوسیما تکیه زد که نامش پیمان جبلی است. جبلی که امروز رئیس جام‌جم است پیش از این عهده‌دار معاونت رسانه‌ای دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی در زمان تصدی سعید جلیلی بود و از امام صادقی‌هاست!

علی عسگری پس از کنار گذاشته شدن از صدا و سیما به کجا می رود؟/ اعضای تیم پیمان جبلی چه کسانی هستند؟
کد خبر: 515869
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۸ ۰۸:۳۸:۳۵

اعتمادآنلاین| مشخص نیست صداوسیما چه رویکرد جدیدی را در پیش می گیرد؟ تا اینجا فعلا مشخص است که او هم اعتباری برای طیف اصلاح‌طلب قائل نیست، چنانکه 4 روز پیش با جمعی از اصولگرایان جلسه داشت و نیازهای صداوسیما از منظر آنان را یادداشت کرد، چنانکه گویی تنها این جریان در کشور وجود دارد و سایرین باید دنباله‌رو جریان مورد علاقه آنها باشند.

به گزارش دیده بان ایران، پس از حذف مدیریت‌های شورایی از قانون اساسی 68 او این بار به عنوان رئیس منصوب شد و از این حیث رئیسان سازمان صداوسیما از 68 به این سو از این قرارند: محمد هاشمی، علی لاریجانی، عزت‌ا... ضرغامی، محمد سرافراز، عبدالعلی علی‌عسگری و اکنون پیمان جبلی. مقام معظم رهبری با صدور حکمی، پیمان جبلی (55 ساله) را برای دوره 5 ساله به عنوان رئیس جدید صداوسیما منصوب کردند.

جبلی معاون برون‌مرزی صداوسیماست. او از نیروهای محتوایی این مجموعه است که بیشتر فعالیت خود را در معاونت برون‌مرزی گذرانده است. دبیری و سردبیری بخش‌های خبری صداوسیما و راه‌اندازی و مدیریت 2 شبکه خبری انگلیسی زبان پرس‌تی‌وی و عربی زبان العالم صداوسیما از جمله سوابق وی است. وی دارای تحصیلات کارشناسی ارشد رشته «معارف اسلامی و تبلیغ» دانشگاه امام صادق و دکتری «فرهنگ و ارتباطات» از همین دانشگاه است. دیگر سوابق پیمان جبلی این گونه است: عضو هیأت‌علمی دانشگاه صداوسیما، معاون سیاسی (خبر) صداوسیما، دبیر اخبار خارجی بخش شامگاهی رادیو، دبیر اخبار خارجی و داخلی اخبار تلویزیون، سردبیر اخبار سراسری شبکه 2 سیما، مدیرکل اخبار داخلی واحد مرکزی خبر، مدیرکل اخبار شبکه العالم، مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت، معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان تصدی سعید جلیلی و سفیر ایران در تونس.

علی‌عسگری چه کرد که جبلی نکند

یاد رئیس قبلی بخــــیر. علی‌عسگری هم رفت همان‌طور که پیش از او ضرغامی‌ها و سرافرازها و... رفتند. حالا نوبت پیمان جبلی است که بر کــرسی ریاست سازمان صداوسیما بنشیند و نشان دهد چند مرده حلاج است.

آیا مانند سرافراز سکوت را جایز نمی‌داند و از پشت پرده‌ها سخن می‌گوید به‌عنوان مثال بدون رودربایستی از تخریب علیه خودش این‌گونه خبر می‌دهد که: «از برخی افراد که زمان ایشان در رده‌های مدیریتی صداوسیما منصوب بودند، ‌خبر داشتم که جلسه می‌گذارند و گزارش تهیه می‌کنند. برخی افراد برای اینکه در منصبی بمانند، حاضرند از خیلی مسائل عدول کنند یا خیلی چیزها را بپذیرند که من این‌طور نبودم.» تا زودتر از جام‌جم برود یا مانند علی‌عسگری هیچ نمی‌گوید تا شاید پس از دوران ریاستش پست و مقامی به او اعطا شود که ظاهرا قرار نیست چنین شود.

آنچه از عملکرد علی‌عسگری به غیر از پخش برنامه‌هایی مانند گاندو و... در اذهان باقی مانده در حوزه «حذف» تعریف می‌شود مانند حذف عادل فردوسی‌پور، حیاتی یا عدم پخش سخنرانی آیت‌ا... سید‌حسن خمینی و در نهایت بایکوت کامل اصلاح‌طلبان! علی‌عسگری سال 95 رئیس رسانه‌ای شد که قرار بود ملی باشد اما نه تنها در این مسیر تلاشی مشاهده نشد بلکه گاهی عکس آن محقق دیده شد به نحوی که به روایت نظرسنجی‌ و آمارهای رسمی تعداد مخاطبان این رسانه افت کرده و ملی بودن مورد تردید قرار گرفت.

سرنوشت علی‌عسگری

اما اکنون این سوال مطرح است که علی‌عسگری از امروز چه خواهد کرد؟ بدون‌شک شرایط او با روسای قبلی سازمان صداوسیما متفاوت است. او نه مانند علی لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس تکیه می‌زند، نه مانند محمد هاشمی چهره مقبول و معروف سیاسی و عضو مجمع تشخیص خواهد شد و نه حتی مانند ضرغامی وزارت میراث فرهنگی در انتظار اوست. عملکرد علی‌عسگری در طی دوران حضورش در صداوسیما چهره‌ای از او نمایان کرد که نسبتی با تعامل ندارد و بر‌خلاف ضرغامی که پس از پایان دوران ریاستش بر جام‌جم، تغییر مشی داد و با آنانی که حضورشان را در صداوسیما ممنوع کرده بود، صبحانه خورد، اهل جبران گذشته نیست.

چندی قبل فرید مدرسی فعال سیاسی نوشته بود: «آنچنان ریاست را در صداوسیما بی‌تاثیر کردند تا خود در جلسات عالی به صراحت بگـــوید که به حـرفم گوش نمی‌دهند؛ من گفتم، کاری دیگر کـــردند! حالا به بهانه نامدیریتی که خود آفریده بودند، می‌خواهند تغییرش دهند.» اگر این ادعا درست باشد در آینده علی‌عسگری تاثیر زیادی دارد چرا که نشان می‌دهد که برخلاف سرافراز توان ایستادگی در برابر فشارها را ندارد و اختیار خود را به دلواپسان واگذار می‌کند تا شاید زمان بیشتری در قدرت بماند. از رزومه پیمان جبلی هم چنین می‌توان گفت که با حضور او اصلاح‌طلبان باید در انتظار تغییر رویکرد باشند! هفته‌نامه 9 دی حمید رسایی استقبال زیادی از ریاست پیمان جبلی بر صداوسیما داشت چنانکه در یادداشتی با عنوان «رئیس جدید صداوسیما کیست؟» آورد «پس از مدت‌ها نارضایتی مردم و فعالان انقــــلابی از مدیریــــت علی‌عسگری در صداوسیما زمزمه جابه‌جایی او جدی شده است» و در پایان نام پیمان جبلی را به عــــنوان گزینه احتمالی جایگــــزینی علی‌عسگری مطرح و تلویحا از این جابه‌جایی استقبال کرد. البته در آغاز کار جبلی نباید سیاه‌نمایی شود و شاید باید به اظهارات مازیار ناظمی، سخنگوی سابق وزارت ورزش هم توجه داشت که می‌گوید: «پیمان جبلی از سربازی به ســـرداری رسید. به جرات مـی‌توانم بگویم، تخصصی‌ترین انتخــــاب رئیس سازمان صداوسیما در طول حیـــات رادیو و تلویزیون رقم خورده است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها