فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ادامه وضعیت فعلی تحریم‌ها به واقع به ضرر مردم ایران است/ ایران کشوری نیست که در بلند مدت در انزوا حفظ شود/ قهر با آژانس به نفع ایران نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: قهر با آژانس سازنده نبود و نیست، ایران کشوری نیست که در بلند مدت در انزوا حفظ شود و دولت باید کارهای اساسی را به جای مذاکره نکردن انجام دهد.

ادامه وضعیت فعلی تحریم‌ها به واقع به ضرر مردم ایران است/ ایران کشوری نیست که در بلند مدت در انزوا حفظ شود/ قهر با آژانس به نفع ایران نیست
کد خبر: 515956
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۸ ۱۴:۳۴:۳۱

اعتمادآنلاین| حشمت الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم درباره وضعیت پرونده هسته‌ای در دولت سیزدهم گفت: واقعیت امر این است که هنوز نحوه عمل دولت در ایران این پیام را ارسال می‌کند که برجام در حاشیه اولویت‌های دولت قرار دارد و به رغم این که طرف‌های دیگر سعی می‌کنند ایران را تهدید کنند، اما ایران از موضع استغنا عمل می‌کند.

به گزارش جمهوریت، وی تاکید کرد: تعیین تکلیف موضوع هسته‌ای ایران ، راهی به جز دیپلماسی ندارد به این معنی که دیپلماسی تنها مسیری است که به اختلافات در موضوع برجام پایان داده و جلوی ضرر بیش از این را می‌گیرد.

فلاحت‌پیشه با بیان این که «ادامه وضعیت فعلی تحریم‌ها به واقع به ضرر مردم ایران است»، افزود: ایران باید در زمینه برجام کار اساسی انجام دهد و اگر دغدغه‌ای در این زمینه دارد باید برای این دغدغه برنامه‌ریزی کند.

قهر با آژانس به نفع ایران نیست

این استاد دانشگاه و دکترای علوم سیاسی و روابط بین الملل با بیان این که بر اساس گفته‌ها ، دغدغه اصلی دولت تا امروز درباره فرسایشی شدن برجام است»، گفت: برای حل این مشکل کارشناسان دو طرف می‌توانند بر سر یک برنامه زمانی به توافق برسند و در یک برنامه زمانی مشخص مذاکرات را به پیش ببرند.

وی تاکید کرد: قهر با آژانس سازنده نبود و نیست، ایران کشوری نیست که در بلند مدت در انزوا حفظ شود و دولت باید کارهای اساسی را به جای مذاکره نکردن انجام دهد.

رییس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم ادامه داد: حتی اگر دولت آقای رییسی به دلایل مختلفی به مذاکرات وین انتقادات اساسی دارد باید در قالب پاسخ مشخص و مدون به طرفین برجام این انتقادات را بیان کند چرا که سکوت و پاسخ ندادن تنها به این معنی است که موضوعی همچون برجام از اولویت دولت خارج شده و این یعنی تداوم تحریم ها و ضرر مردم ایران.

فرصت سوزی ایران در 4 سال نخست دولت اوباما

فلاحت پیشه در ادامه با بیان این که «در گذشته ایران فرصت 4 ساله دولت اول باراک اوباما را از دست داد»، گفت: اگر در 4 سال نخست دولت اوباما که آمریکایی‌ها درخواست تنش زدایی داشتند ایران ، برجام را منعقد و در طی سال‌های دولت نخست به اضافه سال‌های دولت دوم اوباما، توافق هسته‌ای اجرا می‌شد به طور حتم شرایط برجام به جایی می رسید که ترامپ نمی توانست آن را بر زمین بزنند.

وی ادامه داد: در همین ایام فرصت سوزی شده شاهد بودیم که افرادی مسئول پرونده هسته‌ای شدند که در زمینه دیپلماسی تخصصی نداشتند، در این ایام دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بیانیه ارائه می‌داد و نتیجه‌ای شکل نگرفت.

فلاحت پیشه با تاکید بر این که «مسئولیت پرونده هسته‌ای باید با وزارت امور خارجه باشد»، افزود: مسئولان وزارت خارجه در یک فضای عملگرایانه پرورش یافته و می‌توانند برنامه عملی تا حصول توافق را پیگیری کنند و وزارت خارجه در این ایام که پرونده هسته‌ای را در دست داشت همین کار را کرد.

وی افزود: نباید از یاد برد که هزینه هر تصمیمی در عرصه سیاست خارجی را مردم پرداخت می‌کنند و در حال حاضر هم ملت در حال دادن هزینه تحریم‌ها هستند .

تحریم‌ها باعث شده که بودجه کشور به صورت حداقلی بسته شود

فلاحت پیشه در ادامه با استقبال از سرکشی هفتگی رییس جمهور و دولت به مناطق محروم گفت: حتما آقای رییس جمهور می داند که در همین سفرها ابتدا باید مسائل کلان اقتصادی کشور تعیین تکلیف شوند و برای تحقق وعده های دولت در سفر استانی واقع بینی بودجه ای ضروری است.

وی افزود: تحریم‌ها باعث شده که بودجه کشور به صورت حداقلی بسته و بودجه به امور جاری محدود شود در این شرایط وعده‌های دولت برای توسعه عمرانی روی زمین می ماند.

فلاحت پیشه درباره وضعیت بودجه ای ادامه داد: بر اساس قانون، اعتبارات مصوبات سفر رهبری باید به صورت 100 درصدی تخصیص داده شود در حالی که دست بسته در بودجه باعث شده است که در سفر رهبری به استان کرمانشاه ، از یکی از ردیف‌ها مبنی بر 300 میلیارد تومان برای راه آهن در عمل 28 میلیارد تومان تخصیص یافت یعنی حدود یک یازدهم.

وی تصریح کرد : وضعیت بودجه ای کشور ناشی از ناکارآمدی دولت گذشته و بخشی ناشی از تحریم است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: تحریم باعث شده تا بخش بزرگی از بودجه کشور عملیاتی نشود به ویژه این که بخش عمده ای از درآمدهایی که در بودجه سال جاری توسط دولت گذشته پیش بینی و بسته شد، عملیاتی نشد لذا بیش از 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود دارد و همین که دولت بتواند وعده های دولت قبل را عملیاتی کند کار بزرگی است که آن هم با این بودجه زیر سایه تحریم، ممکن نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها