برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی در قطر

قطر امروز شنبه شاهد برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی این کشور است.

برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی در قطر
کد خبر: 516095
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ۰۹:۴۳:۴۸

اعتمادآنلاین| رای دهندگان قطری امروز برای انتخاب اعضای اولین پارلمان منتخب کشورشان به پای صندوق‌های رای می‌روند.

به گزارش ایسنا، به نقل از العربی الجدید، در این انتخابات 252 نامزد از جمله 27 زن برای دستیابی به 30 کرسی مجلس شورا با هم رقابت می‌کنند.

بر اساس مواد قانون اساسی قطر، مجلس شورا اختیار تصویب قانون ، پیشنهاد قوانین، تصویب بودجه عمومی دولت و کنترل بر دستگاه اجرایی را دارد و وزیران دولت را مورد استیضاح قرار می‌دهد و و همچنین به آنها رای اعتماد می‌دهد.

طبق این گزارش، این اولین بار است که شهروندان قطری می‌توانند سهمی در انتخاب اعضای پارلمان داشته باشند. افراد بالای 18 سال که ملیت قطری دارند امروز می‌توانند از بین 252 نامزد تایید شده 30 نماینده برای مجلس انتخاب کنند والبته 15 نماینده دیگر را امیر قطر انتخاب می‌کند.

لیست نامزدها شامل دو وزیر سابق یعنی "حسن الغانم"، وزیر سابق دادگستری که کارشناسان معتقدند پیروزی او حتمی است چراکه رقیبی ندارد و "علی سعید الخیارین"، وزیر سابق شهرداری هستند. همچنین در میان نامزدها اسامی سفیران سابق، متخصصان رسانه، فعالان در رسانه‌های اجتماعی، دانشگاهیان و تجار و کارمندان بازنشسته نیز به چشم می‌خورد.

العربی الجدید در ادامه گزارش داد: در قطر هیچ مرکزی برای سنجش افکار عمومی وجود ندارد و رأی دهندگان برای اولین بار در این آزمایش انتخاباتی برای انتخاب اعضای مجلس شورا شرکت می‌کنند و هیچ سابقه‌ای وجود ندارد که نشان دهنده شانس نامزدها در مناطق انتخاباتی باشد.

طبق این گزارش، بسیاری از نامزدهای زن در 14 حوزه از مجموع 30 حوزه انتخاباتی برای کسب یک کرسی در آن حوزه‌ها رقابت می‌کنند ، این بدان معناست که شانس آنها برای برنده شدن دشوار است. در حوزه انتخاباتی 22، 5 نامزد زن برای کسب تنها یک کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند و در حوزه‌های سه و 17، سه نامزد زن برای تنها کرسی موجود رقابت می‌کنند.

قطر از روز جمعه، 24 ساعت قبل از آغاز انتخابات مجلس شورای این کشور وارد مرحله سکوت انتخاباتی و تمام فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها متوقف شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها