وزیر نیرو:

با یک خشکسالی بی‌سابقه مواجه هستیم

وزیر نیرو با اشاره به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر حل مشکل تأمین آب طرح غدیر گفت: شش ماه دیگر با تأمین آب از سد دز، حجم آب ورودی به رخ آبرسانی غدیر 2 برابر می‌شود، اما فراموش نکنیم که وارث پروژه نیمه تمام با پیشرفت بسیار کم هستیم.

با یک خشکسالی بی‌سابقه مواجه هستیم
کد خبر: 516245
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۱ ۱۰:۵۵:۲۹

اعتمادآنلاین| علی‌اکبر محرابیان شامگاه شنبه در نشست با استاندار و مدیران حوزه آب و فاضلاب خوزستان که در محل سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به وجود کمبود‌ها در خدمات‌رسانی، اظهار داشت: همه علاقه‌مند هستیم که ایران، استان و سرزمین ما در مسیر رشد، تعالی و توسعه قرار گیرد و همه از کمبود‌ها ناراحت هستیم.

به گزارش تسنیم، وی افزود: کشور در یک خشکسالی بسیار سختی به سر می‌برد و بر اساس آمار و گزارش‌ها این خشکسالی در 52 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به تفاوت شرایط خشکسالی با سال‌های نرمال و ترسالی، گفت: در استان زرخیز خوزستان باید مدیران، مسئولین، مردم، کشاورزان و صنعتگران باتوجه به شرایط موجود به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که با کمترین مشکل بتوانیم این سال سخت را پشت سر بگذاریم و با عنایت الهی شاهد سال‌های پر‌بارش باشیم.

محرابیان تاکید کرد: مهم‌ترین حوزه‌ای که انتظار داریم بهترین برنامه‌ریزی در آن صورت گیرد خوزستان است. این اطمینان را می‌دهم در شرایط فعلی همه تلاش می‌کنیم که برای آب شرب مردم هیچ مشکلی از نظر کمیت پیش نیاد و از نظر کیفیت نیز تلاش می‌کنیم با امکانات داخل و خارج استان، مردم این سال سخت را با کمترین مشکل پشت سر بگذارند.

وی ادامه داد: این موضوع نیازمند همکاری ملی و اجتماعی دارد. از استاندار خوزستان تشکر می‌کنم و اعلام می‌کنم که حضور وی در خوزستان یک فرصت بسیار خوب برای ساماندهی به مشکلات استان است.

وزیر نیرو تصریح کرد: روزانه با استاندار خوزستان در تماس هستم و موضوعات این استان را دائماً رصد و پیگیری می‌کنم.


محرابیان درباره برنامه‌ریزی برای گذر از خشکسالی گفت: تصمیم‌هایی در این چارچوب گرفته شده که بخشی از آن‌ها برای نخستین‌بار در کشور صورت می‌گیرد. باید میزان EC آب را در حد قابل قبولی کنترل کنیم.

وی افزود: یکی از معاونین در وزارت‌خانه را مأمور کردیم دائم مسائل خوزستان را پایش کند و در همین مدت اندک تصمیماتی گرفته شده که اگر نبود اکنون با مشکل جدی مواجه بودیم.

وزیر نیرو عنوان کرد: آبی که داریم مدیریت می‌کنیم متعلق به مردم است. اگر خوب مدیریت کردیم مردم منتفع شده و اگر بد مدیریت کردیم مردم نیز متضرر می‌شوند.

برخی زمین‌داران بزرگ حق مردم را ضایع می‌کنند

محرابیان درباره تغییر الگوی کشت به‌عنوان راهکاری برای مقابله با خشکسالی، گفت: وقتی می‌گوییم الگوی کشت باید انجام شود متأسفانه برخی از مزارع کلان رعایت نمی‌کنند. یعنی یک فرد سرمایه‌دار خودخواه کاری می‌کند که حق دیگران ضایع می‌شود.

وی افزود: بیشترین عدم رعایت الگوی کشت مربوط به شرکت‌هایی است که مزارع وسیع دارند و حقوق مردم را ضایع می‌کنند.


وزیر نیرو خواستار شد: همه ما قرار است به‌گونه‌ای کار کنیم که مردم رضایت داشته باشند لذا تقاضا داریم همه دست‌به‌دست هم دهیم تا این مشکل برطرف شود.

7 طرح آبرسانی در خوزستان باید فعال شود


محرابیان درباره موضوع آب شرب مردم شهر‌های خوزستان گفت: در خوزستان طرح‌های متعدد آبرسانی وجود دارد. ما در استان 7 طرح آبرسانی داریم که یکی از آن‌ها مگا پروژه طرح آبرسانی غدیر است، اما کفایت نمی‌کند.

وزیر نیرو تأکید کرد: باید همه طرح‌های آبرسانی استان فعال شوند و دراسرع‌وقت به پایان برسند، اما نکته اینجاست که ما وارث پروژه‌های نیمه‌تمام با پیشرفت‌های اندک هستیم که باید آن‌ها را از خواب زمستانی بیدار کنیم.


محرابیان درباره ایراد‌های طرح غدیر بیان داشت: در طرح آبرسانی غدیر با 2 مشکل کمیت و کیفیت آب مواجه هستیم. به‌عنوان مثال اکنون 10 مترمکعب در ثانیه آب از کرخه به خط تزریق می‌شود که به‌هیچ‌وجه کفایت نمی‌کند.

وی افزود: در افق طرح آبرسانی غدیر پیش‌بینی‌شده که باید 24 مترمکعب در ثانیه آب به خط وارد شده و به دست مردم برسد.

محرابیان یادآور شد: در سفر آقای رئیسی به استان یک طرح را بررسی کردیم و نظر کارشناسی و همه جوانب آن دیده شده و اعتبار مخصوص این بخش را خارج از اعتبارات عادی به مبلغ هزار میلیارد تومان با دستور رئیس‌جمهور گرفته شد.

وزیر نیرو ادامه داد: امروز یک ماه و 4 روز از آن سفر می‌گذرد و در اجرای این طرح می‌خواهیم 10 مترمکعب را به 20 مترمکعب و دوم آب تأمینی از سد کرخه را به آب تأمینی از سد دز جایگزین کنیم.

وی تصریح کرد: به فضل الهی قول می‌دهیم در 6 ماهه اول سال آینده و در اوایل سال می‌توانیم 10 مترمکعب در ثانیه را به 20 مترمکعب در ثانیه از محل سد دز افزایش دهیم.

تصفیه‌خانه شرق اهواز 8 سال بدون تغییر مانده

وزیر نیرو در خصوص فاضلاب شهر‌های خوزستان به مردم و نمایندگان حق داد و گفت: 10 سال پیش من مسئول طرح‌های کلان کشور بودم. اوایل سال 92 به تصفیه‌خانه شهر اهواز آمدم و تقریباً همین شکل بود و شاید از آن موقع تا به امروز یک اختلاف اندکی داشت.

وی افزود: امروز تعجب کردم که در این 8 ساله چه اتفاقی افتاده که این تصفیه‌خانه با بالاترین استاندارد‌های بین‌المللی همچنان تکمیل نشده و مردم سالیان سال تحمل زحمت کردند.

محرابیان ادامه داد: در منطقه شرق اهواز تصفیه‌خانه آماده است و پذیرش آن با 25 هزار مترمکعب آغاز شده که در صورت تکمیل به 112 هزار مترمکعب خواهد رسید.

وزیر نیرو تصریح کرد: برای اصلاح شبکه فاضلاب تقریباً همه بخش‌ها را فعال کردیم. شبکه فاضلاب تهران از سال 69 شروع شده و هنوز به پایان نرسیده است، نباید انتظار داشته باشیم فاضلاب کلانشهر اهواز به‌سرعت بازسازی شود.

وی بیان داشت: از نظر مدیریت شهری نیز نمی‌توانیم همه نقاط شهر را با هم شروع کنیم، اما بااین‌وجود ما اصلاح 82 نقطه شهری را آغاز کردیم تا پروژه 24 ماهه تمام شود.

محرابیان درباره تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز نیز گفت: درباره غرب اهواز نیز هرچه سریع‌تر پیمان آن به‌صورت مناقصه عمومی برگزار می‌شود. همچنین شهر‌های دیگر استان که پیشرفت فاضلاب دارند، اما همچنان راه نیفتاده اند را پیگیری می‌کنیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: همه شهر‌هایی که طرح‌های آب و فاضلاب دارند باید فعال شوند و نمایندگان در برنامه بودجه و برنامه هفتم منابع لازم را تأمین کنند تا ظرف 6 ماه آینده همه این پروژه‌ها فعال شوند.

میزان آبرسانی به روستا‌ها را به 95 درصد می‌رسانیم

محرابیان با اشاره به شورایی به نام جهاد آبرسانی گفت: این شورا متشکل از خبرگان، متخصصین صنعت آب کشور، سرآمدان خیرین و جهادی‌های حوزه آب تشکیل شده که مرکز آبرسانی جهادی زیر نظر آن ایجاد شده است.

وی افزود: برنامه‌ریزی کردیم که 8000 روستا در سراسر کشور که هنوز آبرسانی نشده در 4 سال باید به انجام برسند و میزان آبرسانی روستایی را از 75 درصد به 95 درصد برسانیم.

وزیر نیرو گفت: امیدواریم در 4 سال آینده روستای شناسنامه‌دار دارای سکنه‌ای نباشد که مردم آن بدون آب باشند.

محرابیان با اشاره به لزوم ایجاد آب‌شیرین‌کن در برخی شهر‌های خوزستان، گفت: تصمیم گرفتیم برای خوزستان به میزان 200 هزار مترمکعب ظرفیت آب‌شیرین‌کن ایجاد کنیم. آب‌شیرین‌کن‌های کشور را تجمیع می‌کنیم که به خوزستان بفرستیم. با ایجاد 200 هزار مترمکعب آب شیرین، آب مناطق ما پایداری خوبی خواهند داشت.

دولت سیزدهم دولت کار و عمل است

صادق خلیلیان استاندار خوزستان نیز با حضور در این جلسه گفت: دولت سیزدهم دولت کار و عمل است.

وی افزود: در چارچوب یک برنامه مشخصی باید این امیدی که در مردم به وجود آمده را با توسعه کشور. تقویت کنیم.


استاندار خوزستان ادامه داد: در استان 8 حوزه را برای خود مشخص کردیم که برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را برای این حوزه‌ها برنامه‌ریزی کردیم.

خلیلیان عنوان کرد: آب شرب، کشاورزی و مهار آب‌های سطحی مهم‌ترین موضوعات استان هستند و امیدواریم شاهد تحقق اهداف و برنامه‌هایی باشیم که در زمینه‌های مختلف طرح‌ریزی‌شده است.


وی در خصوص توسعه مسکن نیز گفت: 50 هزار واحد مسکونی در سال باید در خوزستان ایجاد کنیم و زمینه بخش عمده آن انجام شده که هزینه‌های تمام شده را تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

استاندار خوزستان تأکید کرد: در این زمینه به‌صورت عملیاتی کار‌ها آغاز شده و پیش‌بینی می‌کنیم ظرف 2 تا 3 سال آینده درصد بیکاری استان به زیر 10 درصد کاهش یابد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها