کد خبر: 516284
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۱ ۱۳:۳۵:۵۴
| |

سخنگوی گمرک:

شرایط 4 مرز ایران و آذربایجان عادی است/ روزانه 75 دستگاه کامیون سوخت از نوردوز به ارمنستان می‌رود

روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران درباره آخرین وضعیت تردد کامیون‌ها از مرزهای ایران با  آذربایجان و ارمنستان اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت چهار مرز ایران با آذربایجان و ارمنستان  عادی است و تغییر محسوسی در تردد به جز در چند روز  گزارش نشده‌ است.

شرایط 4 مرز ایران و آذربایجان عادی است/ روزانه 75 دستگاه کامیون سوخت از نوردوز به ارمنستان می‌رود
کد خبر: 516284
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۱ ۱۳:۳۵:۵۴

اعتمادآنلاین| وی با اشاره به وضعیت در مرز نوردوز گفت:‌ در مرز نوردوز که مرز اصلی ایران به سمت ارمنستان محسوب می‌شود هم شرایط عادی است. به غیر از دو سه روز اول پس از ایجاد مشکلاتی در مسیر نوردوز به ایروان در جاده گوریس و قاپان، که باعث شد، راننده‌ها منتظر ثبات شرایط باشند و به همین دلیل ترددها در همان مقطع کاهش بسیار جزیی داشت، شرایط در این مرز هم به روند قبل برگشت و در حال حاضر وضعیت عادی است.

به گزارش ایلنا، سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه روزانه بیش از 150 تا 200 کامیون تبادل کالا از مرز نوردوز بین ایران و ارمنستان انجام می‌شود، ادامه داد: روزانه 70 تا 75 دستگاه کامیون سوخت از مرز نوردوز به سمت ارمنستان عبور می‌کند. همچنین 60 تا 70 دستگاه کامیون ارمنستانی از مرز نوردوز ترانشیپمنت انجام می‌دهند. مابقی کامیون‌هایی که از این مرز در حال تردد هستند حامل مواد غذایی، میوه و مصالح ساختمانی هستند. البته برخی از صاحبان کالا منتظرند تا مسیر جایگزین گاپان- گوریس تکمیل و فعال شود و تردد را از سر بگیرند.

لطیفی افزود: همچنین از این مرز روزانه 200 تا 250 مسافر در تردد هستند.

وی درباره اخرین وضعیت مرز آستارا و آذربایجان اظهار داشت: در این مرز هم شرایط مانند گذشته است و با انتقال کامیون‌های مرز نوردوز به آستارا مواجه نیستیم چراکه اساسا مرز استارا ارتباطی با ارمنستان ندارد.

سخنگوی گمرک ایران ادامه داد: در مرز بیله سوار هم تردد کاموین‌ها مانند گذشته است و وضعیت عادی گزارش شده‌ است. البته در ملاقات مرزی بین مسئولان مرز بیله سوار و طرف مقابل تاکید بر این بوده که موضوعات تجاری با سایر موضوعات تداخلی نداشته باشند و روند تجاری ازهمان ابتدا عادی بود.

لطیفی افزود: همچنین در حال حاضر بین مرز پل‌دشت به نخجوان هم وضعیت عادی است و روزانه 40 تا 50 کامیون در تردد هستند.

وی تاکید کرد: هر چند که به دلیل تنش‌های اخیر بین ارمنستان و آذربایجان و تغییر مقررات اذری‌ها نسبت به کامیون‌های ایرانی نگرانی‌هایی بین تجار به وجود آمده اما طبق اخرین گزارش‌ها، تمام مرزهای ایران و اذربایجان شرایط عادی دارند و موضوع مهم این است که اختلافات بین کشورها باید توسط خود این کشورها که از اشتراکات فرهنگی و تاریخی برخوردارند، برطرف شود. و کشورهای همسایه به کشورهای دیگر اجازه تنش آفرینی ندهند، و همانطور که کشورمان همواره اعلام کرده است گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با همسایگان از سیاست های قطعی جمهوری اسلامی است و دخالت کشورهای بیگانه و تغییر ژئو پلتیک منطقه نیز یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی است و می بایست امنیت توسط کشورهای منطقه دنبال شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها