آفریقا؛ نرخ بالای مرگ ناشی از بیماری‌های مادرزادی

مرگ و میر ناشی از بیماری های مادرزادی یکی از مهمترین مسائل پزشکی جهان به حساب می‌آید که در آفریقا به معضلی بزرگ تبدیل شده است؛ بیشتر کودکان آفریقایی مبتلا به این اختلالات جان خود را بر اثر جراحی‌ های بعد از زایمان از دست می‌دهند.

آفریقا؛ نرخ بالای مرگ ناشی از بیماری‌های مادرزادی
کد خبر: 516420
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۲ ۱۳:۲۷:۵۵

اعتمادآنلاین| به گزارش شبکه فرانسوی‌زبان سازمان علم و توسعه (Science and Development Network) که به آخرین تازه‌های فناوری در جهان و در میان کشورهای فقیر و ثروتمند می‌پردازد، طبق مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده، مرگ و میر کودکان به دلیل شرایط جراحی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا بسیار بیشتر از کشورهای پردرآمد است.

به گزارش ایرنا، شایع‌ترین اختلالات جسمی در کودکان از جمله فتق ، آپاندیسیت و مشکلات روده مانند انسداد، در این تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته است؛ این بیماری‌ها می‌تواند از ابتدای تولد ایجاد شده و یا این که کودکان بعدا به آنها مبتلا شده باشند.

طبق مطالعات، در حالی که مرگ و میر ناشی از اختلالات معده در کودکان در کشورهای غنی تنها 2 درصد را شامل می‌شوداین رقم برای قاره سیاه 75.5 درصد است.

بر این اساس، آفریقا باید تشخیص زودهنگام بیماری‌های مادرزادی را برای جلوگیری از مرگ و میر کودکان بهبود ببخشد.

دکتر «ویلیام اپیدو منسا - William Appeadu-Mensah » نویسنده و مدرس ارشد گروه جراحی در دانشگاه غنا می‌گوید: جراحی‌های به موقع می‌تواند به رفع انسداد روده و معده در کودکان کمک کرده و جانشان را نجات دهد.

به گفته او، 1.7 میلیارد کودک در جهان در صورت ضرورت، به مراقبت‌های جراحی ایمن و مقرون به صرفه دسترسی ندارند. تقریبا یک سوم مرگ و میر کودکان بر اثر بیماریهای مادرزادی در جهان متعلق به کشورهای آفریقایی واقع در جنوب صحراست که بیش از 50 درصد جمعیت آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

این مطالعه که به تازگی در مجله BMJ Global Health در ماه سپتامبر منتشر شد از 51 بیمارستان ارائه دهنده خدمات جراحی اطفال در 19 کشور در جنوب صحرای آفریقا انجام شده و مربوط به دوره زمانی اکتبر 2016 تا آوریل 2017 است.

طبق این مطالعه، لازم است سرمایه‌گذاری و اقدام‌های لازم برای بهبود مراقبت‌های جراحی در جنوب صحرای آفریقا افزایش یابد.

طبق اهداف دکتر منسا، سیاستگذاران در چارچوب ارائه منابع برای کمک به تشخیص و مراقبت از کودکان در هنگام تولد با بیماریهای مادرزادی باید بیشتر تلاش کنند.

به گفته «استفن تبیری - Stephen Tabiri » نویسنده این مطالعه و رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه توسعه در غنا ، هم‌اینک بیماری های مادرزادی پنجمین علت اصلی مرگ و میر در کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان است و بیشتر فوتی‌ها در دوران نوزادی رخ می دهد.

او می‌گوید: اختلال های مربوط به دستگاه گوارش در کشورهای با درآمد کم و متوسط نرخ مرگ و میر بالایی در میان کودکان دارد. در کشورهای ثروتمند بیشتر زنان برای سنجش بیماری های مادرزادی پیش از تولد کودک تحت سونوگرافی قرار می‌گیرند که این در مورد کشورهای با درآمد کم وجود ندارد.

« سیرام وردوئی - Seyram Wordui » متخصص اطفال در بیمارستان دانشگاه «کورله بو - Korle Bu» در غنا می‌گوید که مهارت‌ها از کشورهای با درآمد بالا باید به کشورهای جنوب صحرای آفریقا انتقال داده شود و میان تخصص‌های مختلف پزشکی برای تشخیص ناهنجاری‌های جنینی مشارکت وجود داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها