اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

برنج ایرانی حداکثر 40 هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود/ در خوزستانِ بی‌آب حدود 67 هکتار برنج‌کاری داریم

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم می‌گوید که برنج پرطرفدار ایرانی حداکثر 40 هزار تومان و حتی پایین‌تر از این رقم از کشاورز خریداری می‌شود. واسطه‌ها و دلالان که سود خود را در واردات برنج می‌بینند، دست به خرید و احتکار برنج می‌زنند تا برنج وارداتی را به قیمت بالاتری بفروشند.

برنج ایرانی حداکثر 40 هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود/ در خوزستانِ بی‌آب حدود 67 هکتار برنج‌کاری داریم
کد خبر: 516891
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۷ ۰۷:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ذبیح الله اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در مورد افزایش قیمت برنج ایرانی با استناد به جلسات کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: هفته گذشته نشستی با حضور وزیر اقتصاد و جهاد کشاورزی، معاونت زارعت جهاد کشاورزی و گروهی از محققان داشتیم. یکی از علل افزایش قیمت برنج در کشور خشکسالی سال گذشته است. در سال 1400 شدیدترین خشکسالی را داشتیم.

در خوزستانِ بی‌آب حدود 67 هکتار برنج‌کاری داریم

به گزارش ایسنا، این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیستی مجلس یازدهم گفت: برنج در کشور ما در 19 استان کشت می‌شود. سالانه 600 تا 800 هزار هکتار کشت برنج داریم که حدود 400 تا 600 هزار هکتار آن در استان‌های شمالی است. حدود 67 هزار هکتار برنج کاری دقیقا در استان خوزستان است که امسال با بحران آب مواجه شد. بنابراین، سطح زیر کشت برنج در کشور ما در یک سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

نماینده جیرفت در مجلس یازدهم با بیان اینکه در بعضی استان‌ها کشت برنج نزدیک به صفر بوده است، گفت: علی رغم مصوبه مجلس مبنی بر امکان کاشت برنج برای شالی کاران اصفهانی، خود شالی‌کاران به علت کم‌آبی برنج نکاشتند.

مصرف سرانه برنج هر ایرانی؛ 35 تا 85 کیلوگرم

اعظمی با اشاره به اینکه سالانه حدود 3 میلیون و 200 هزار تن برنج نیاز داریم، گفت: از این مقدار، حدود 2.2 میلیون تن آن را خودمان تولید می‌کنیم. مصرف سرانه برنج هر ایرانی حدود 35 تا 85 کلیوگرم است. با توجه به سلیقه ایرانیان، مردم برنج ایرانی را ترجیح می‌دهند. میزان تولید برنج‌های خوش پخت و پرطرفدار در ایران چیزی معادل 1.8 تا 2.5 تن در هر هکتار است این در حالی است که مثلا برنج باسماتی تا 12 تن در هر هکتار نیز تولید می‌شود اما طرفداری ندارد. از یک طرف عملکرد برنج پرطرفدار در ایران خوب نیست و تقاضای آن هم بالاست.

کشاورز برنج ایرانی حداکثر برنج را 40 هزار تومان می‌فروشد

وی با بیان اینکه بازار برنج پرطرفدار ایرانی به دست دلالان است، گفت: با همه این اوصاف افزایش قیمت فعلی غیرمنطقی است. چندی پیش با جمعی از متخصصان به آستارا رفتیم و جلساتی داشتیم. در آن جلسه مشخص شد که برنج پرطرفدار ایرانی حداکثر 40 هزار تومان و حتی پایین‌تر از این رقم خریداری می‌شود. این اطلاعات نشان می‌دهد که واسطه‌ها و دلالان نقش اصلی را در افزایش قیمت برنج ایفا کردند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در استان گیلان چیزی حدود 1450 شالی‌کوبی (فرایندی است که طی آن شلتوک به برنج سفید تبدیل می‌شود. از محصولات جانبی مهم کارخانجات شالیکوبی، سبوس است که به عنوان غذای دام و طیور مصرف می‌شود.)‌ وجود دارد و در کاهش پِرت برنج بسیار مهم است. ای سازوکار چیزی حدود 4 میلیارد تومان هزینه دارد بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید کمک کند یا فکری به حال این ردیف برای بودجه سال 1401 کند.

وی در پایان اظهار کرد: در همه کالاها در کشور ما، ردپای رانت خواران و دلالان وجود دارد. از طرف دیگر عده‌ای محدودی در کشور وجود دارند که سود خود را در واردات برنج می‌بینند. همین افراد معمولا دست به خرید و احتکار برنج می‌زنند تا برنج وارداتی را به قیمت بالاتری بفروشند. درست مثل ماجرای نهاده‌های دامی که 80 درصد آن دست تعداد معدودی از شرکت‌هاست. مشکل ما نبود نظارت است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها