عضو شورای شهر:

انتقال محلِ دفن پسماند از آرادکوه منتفی است/ مافیای زباله در تهران به دلیل سوءسیاست‌گذاری در شهرداری ایجاد شده / سختگیری بیش از حد دوره پنجم در پرونده باغات

نائب رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: آرادکوه حدود 50 سال پیش و پیرو مطالعات انتخاب شده است. در این محل نفوذپذیری خاک بسیار پایین است و شورآباد است و امکان رویش درختان و گیاهان اغلب به دلیل شوری بالای خاک در مکانی که آرادکوه احداث شده وجود ندارد، لذا انتقال آرادکوه منتفی است.

انتقال محلِ دفن پسماند از آرادکوه منتفی است/ مافیای زباله در تهران به دلیل سوءسیاست‌گذاری در شهرداری ایجاد شده / سختگیری بیش از حد دوره پنجم در پرونده باغات
کد خبر: 516940
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۷ ۱۰:۳۶:۲۷

اعتمادآنلاین| «مهدی بابایی» عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره دستور رئیس جمهور سابق ایران مبنی بر جابجایی آرادکوه که با مخالفت شهرداری تهران روبرو بود، اظهارکرد: محل مرکز آرادکوه حدود 50 سال پیش و پیرو مطالعات انتخاب شده است. در این محل نفوذپذیری خاک بسیار پایین است و شورآباد است و امکان رویش درختان و گیاهان اغلب به دلیل شوری بالای خاک در مکانی که آرادکوه احداث شده، وجود ندارد؛ لذا انتقال آرادکوه منتفی است.

یه گزارش ایلنا، او با تاکید بر اینکه احتیاجی به انتخاب محل جدید برای دفن نداریم، افزود: اما ایده آل ما در بحث ساماندهی پسماند در سطح شهرداری تهران این است که دفن را به صفر برسانیم. لذا قسمتی از زباله که قابل بازیافت است، وارد چرخه بازیافت می‌شود. بخش زباله‌تر باید تبدیل به کمپوست شود و بخشی از زباله خشک که قابل بازیافت نیست، باید توسط زباله سوزها به انرژی تبدیل شود و این امکان که به دفن صفر برسیم، وجود دارد.

نائب رئیس کمیسیون سلامت و محط زیست شورای شهر تهران افزودم: در حال حاضر تفکیک زباله در تهران انجام می‌شود، دستگاه زباله سوز هم فعال است و کمپوست هم در حال تولید است، اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره رویکرد شهرداری مبنی بر قفل دار کردن سطل‌های زباله برای جلوگیری از زباله گردی اظهار کرد: طرح کاپ به دنبال این است که تا می‌تواند تفکیک را از مبدا مدیریت کند و با مشارکت شهروندان باید این اتفاق رخ دهد. شاید ساز و کار‌های این طرح آنگونه که باید و شاید و به صورت کامل توسط شهرداری محیا نیست و با طرح MRF که شهرداری به صورت پایلوت در چند نقطه انجام می‌دهد، به دنبال آن است که در ایستگاه‌های میانی تفکیک زباله انجام شود.

بابایی اضافه کرد: یعنی تفکیک زباله هم در مبداء انجام شود و باقی مانده زباله نیز در ایستگاه‌های میانی تفکیک و زباله‌تر و خشک غیرقابل بازیافت مدیریت و قسمت‌ِ تر زباله برای تولید کمپوست به آرادکوه برود و قسمتِ خشک غیرقابل بازیافت نیز در زباله سوز آرادکوه بسوزد.

مافیای زباله در تهران به دلیل سوءسیاست‌گذاری شهرداری تهران ایجاد شده اس ت

او گفت: در مساله زباله گردی یک مطالبه و دغدغه عمومی وجود دارد که عوامل غیرمجاز تفکیک زباله از این فرایند حذف شود. یکی از پیشنهادات این است که دسترسی این افراد را به مخازن محدود کنیم. در کشورهای پیشرفته دنیا مخازن دفنی هستند و امکان دسترسی افراد غیرمجاز به آن‌ها متنفی است.

بابایی گفت: به صورت پایلوت پیشنهاداتی شده است که مخازن را در غالب‌هایی قرار دهیم که دسترسی تنها به عوامل مجاز فراهم شود و به صورت مکانیزه زباله را جمع آوری کنند. تاکنون نیز این طرح در جایی اجرا نشده اما پیش بینی شده است در مناطقی که قرار است MRF انجام شود، این طرح نیز به صورت پایلوت انجام شود.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر در پاسخ به اینکه آیا این کار جلوی مافیای زباله در تهران را می‌گیرد؟ گفت: مافیای زباله در تهران به دلیل سوء سیاست‌گذاری شهرداری تهران ایجاد شده است و با سیاست‌گذاری صحیح و اجرای طرح MRF که تجمیع پیمانکارهای زباله خشک و‌ تر در طی فرایند اجرای آن انجام می‌شود، به این سمت حرکت می‌کنیم که با سیاست گذاری صحیح این حوزه را مدیریت کنیم.

رئیس کمیته صیانت از باغات در پاسخ به سوال دیگری درباره بررسی پرونده باغات در صحن شورای شهر و سیاست‌های دوره ششم در بررسی پرونده باغات اظهار کرد: براساس قانون رسیدگی پرونده‌های کمتر از دو هزار متر در حال انجام است و احتیاجی هم به ارسال به شورای شهر و تایید توسط شورا نیست. بررسی پرونده‌هایی با مساحت بیش از دو هزار متر در دستور کار بررسی در شورا است و لذا درصد پایینی از پرونده‌های تخریب و نوسازی مربوط به ارائه در صحن علنی است.

سختگیری بیش از حد دوره پنجم در پرونده باغات

وی ادامه داد: اما مساله اصلی این است که سیاست‌گذاری ما در حوزه شهرسازی درخصوص بارگذاری و سطح اِشغال چه باشد. الان باید در کمیسیون شهرسازی در این حوزه پیشنهادات را ارائه دهند. در دوره پنجم سختگیری‌ها بیش از حد بوده و در دوره قبل از آن نیز سیاست‌گذاری‌ها به گونه‌ای بوده است که آنگونه که باید نتوانستند از باغات صیانت کنند. باید سیاست بینابینی در این حوزه با پیشنهاداتی که از طرف کمیسیون شهرسازی می‌آید اتخاذ شود که در عین حفظ و صیانت از باغات حقوق شهروندان نیز رعایت شود.

او در پاسخ به اینکه نظر کمیسیون سلامت و محیط زیست در این زمینه چیست، گفت: دوستان در حوزه شهرسازی باید پیشنهادات خود را ارائه دهند و ما هم به عنوان کمیسیون همکار در این حوزه نظر می‌دهیم. چرا که اصالتا این مساله مربوط به حوزه شهرسازی است.

بابایی در واکنش به اینکه مساله درختان نباید به حوزه شهرسازی محول شود و همانگونه که کمیسیون شهرسازی از ساخت و ساز حمایت می‌کند، کمیسیون محیط زیست هم باید حافظ درختان باشد اظهار کرد: این حرف را قبول ندارم. اینکه بگوییم دوستان در کمیسیون شهرسازی به دنبال ساخت و ساز هستند و ما به دنبال حفظ و صیانت درست نیست. این نگاه حوزه حفظ و صیانت از باغات در کمیسیون شهرسازی هم هست و به دنبال مدیریت و ساماندهی این فضا هستند و براساس آن می‌خواهند قانون را تغییر یا پیشنهاد دهند.

بررسی پیشنهادات حوزه شهرسازی درباره تغییرات در شیوه بررسی پرونده باغات

او ادامه داد: دوستان در حوزه شهرسازی باید طرح‌ها را به ما ارائه دهند و ما به عنوان همکار در این حوزه بررسی‌ها را انجام دهیم. رویکردی که در شورای پنجم بوده و با سختگیری‌هایی که انجام شده برخی از افراد به دنبال این بودند که باغات را خشک کنند چرا که رویکرد خیلی سختگیرانه بوده و از طرفی هم مصوباتی که در کمیسیون در دوره‌های قبل بوده؛ مصوبات خوبی بوده است و شهرداری در اجرا درست برخورد نکرده است.

رئیس کمیته صیانت از باغات تاکید کرد: لذا به دنبال این هستیم که با همکاری کمیسیون شهرسازی پیشنهاداتی را داشته باشیم. در حال بررسی‌های اولیه هستیم و تا طرح یا لایحه‌ای بخواهد مطرح شود، فعلا همان قوانین گذشته جاری است و عین قوانین قبلی نظارت‌های لازم را انجام می‌دهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها