کد خبر: 516942
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۷ ۱۰:۴۲:۰۰
| |

آقای رئیسی! روسیه و هند هم موشک می‌سازند اما خودرو را نمی‌توانند

ربط زیادی بین صنعت موشک و خودرو نیست و مهندسی خودرو بسیار پیچیده و گسترده است. اینطور نیست که اگر موشک ساختید پس بتوانید موتور قابل رقابت با نمونه‌های پیشرفته آلمانی یا ایتالیایی بسازید

آقای رئیسی! روسیه و هند هم موشک می‌سازند اما خودرو را نمی‌توانند
کد خبر: 516942
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۷ ۱۰:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| دانشطلب، یک فعال رسانه‌ای اصولگرا نوشت:

روسیه و هند را در نظر بگیرید، صنایع سنگین دارند، هر دو قدرت اتمی هستند، در صنعت موشکی پیشتازند، با همکاری هم جنگنده‌های بسیار پیشرفته (سوخو 35) می‌سازند، اما چرا در صنعت خودرو نتوانسته‌اند به پای ژاپن و کره برسند؟ مردم‌شان وقتی این سوال را می‌پرسند چه پاسخی می‌دهند؟ که ما «مدیریت» نداریم والا ثابت کرده‌ایم که توان مهندسی‌اش را داریم؟

در ایران با یک باور اعتقادی درگیر هستیم که «ما» توان هر کاری را داریم و در هوش و استعداد علمی و مهندسی در بالاترین سطح جهان قرار می‌گیریم پس اگر در عمل حاصلش را نمی‌بینیم مانعی در کار بوده. این «مانع» یا خارجی (دشمن) است یا داخلی (مدیریت). عوامل فرادستی حتما نقش دارند اما همه چیز را توضیح نمی‌دهند و اگر مبنای اعتقادی شوند توهم می‌سازند.

ربط زیادی بین صنعت موشک و خودرو نیست و مهندسی خودرو بسیار پیچیده و گسترده است. اینطور نیست که اگر موشک ساختید پس بتوانید موتور قابل رقابت با نمونه‌های پیشرفته آلمانی یا ایتالیایی بسازید (حتی یک نمونه برای آزمایش).

پاکستان و کره‌شمالی هم موشک می‌سازند و در صنعت موشکی و البته هسته‌ای از ایران جلوتر بوده‌اند، پس می‌توانند خودرو هم بسازند؟!

در ایران افکار عجیب زیاد تولید می‌شود و احتمالا به خاطر همین منوچهر منطقی را از موشک‌سازی به خودروسازی بردند تا با تحول در مدیریت و انتقالِ توان مهندسی در صنعت خودرو جهشی به وجود بیاورد. نتیجه نیازی به توضیح ندارد و تأییدی بر همان دو گزاره است که: ربط زیادی بین صنعت موشک و خودرو نیست، مهندسی خودرو بسیار پیچیده‌‌ و گسترده‌ است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها