رئیس‌جمهوری تایوان:

مقابل چین سر تعظیم فرود نمی‌آوریم

رئیس‌جمهوری تایوان امروز (یکشنبه) در واکنشی تند خطاب به پکن گفت، تایوان به تقویت تدابیر دفاعی خود ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل کند هیچکس نمی‌تواند این جزیره را به پذیرش مسیری که چین ارائه می‌دهد و نه دموکراسی دارد و نه آزادی، مجبور کند.

مقابل چین سر تعظیم فرود نمی‌آوریم
کد خبر: 517034
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۸ ۰۷:۱۳:۳۸

اعتمادآنلاین| روز شنبه شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین متعهد شد تا "اتحاد دوباره مسالمت‌آمیز" با تایوان را محقق سازد، اما مستقیما به استفاده از قوه قهریه اشاره‌ای نکرد. با این حال، او با واکنش خشمگینانه‌ای از سوی تایپه مواجه شد که تاکید دارد تنها مردم تایوان می‌توانند برای آینده خودشان تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش ایسنا امروز تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهوری تایوان در راهپیمایی "روز ملی" ابراز امیدواری کرد که تنش‌ها در سراسر تنگه تایوان کاهش یابد و بار دیگر تاکید کرد که تایوان "عجولانه" رفتار نخواهد کرد. او در سخنانی از مقابل دفتر ریاست جمهوری در مرکز تایپه گفت: اما قطعا نباید این توهم وجود داشته باشد که تایوانی‌ها مقابل فشار سر تعظیم فرود می‌آورند.

تسای افزود: ما به تقویت دفاع ملی خودمان ادامه خواهیم داد و عزم خودمان را برای دفاع از خودمان نشان خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم هیچکس نمی‌تواند تایوان را وادار به پذیرش مسیری کند که چین طراحی کرده است. این به خاطر این است که مسیر پیشنهادی چین نه یک شیوه آزاد و دموکراتیک زندگی برای تایوان است و نه حاکمیتی برای 23 میلیون نفر جمعیت ما.

رئیس‌جمهوری تایوان بار دیگر پیشنهاد مذاکره با چین بر پایه برابری را ارائه کرد. پکن اما پیشنهاد معامله با او را رد کرده و او را یک جدایی‌طلب می‌نامد که نمی‌خواهد اذعان کند تایوان بخشی از "چین واحد" است.

تسای اینگ-ون گفت، حسن نیت تایوان تغییر نخواهد کرد و هر کاری بتواند انجام خواهد داد تا از تغییر یک‌جانبه وضعیت کنونی با چین جلوگیری کند. تسای هشدار داد که وضعیت تایوان "پیچیده‌تر و سیال‌تر از هر زمان دیگری در 72 سال گذشته است" و حضور نظامی گاه و بیگاه چین در منطقه دفاع هوایی تایوان عمیقا روی امنیت ملی و ایمنی هوایی تاثیر گذاشته است.

او بر برنامه مدرن‌سازی نظامی به منظور تقویت وضعیت دفاعی و بازدارندگی تایوان نظارت دارد، از جمله ساخت زیر دریایی‌های بومی. تسای گفت: تایوان در خطوط مقدم دفاع از دموکراسی ایستاده است. هر چه بیشتر به آن دست یابیم، با فشار بیشتری از جانب چین مواجه می‌شویم. بنابراین می‌خواهم به تمام هموطنانم یادآوری کنم که ما قصد نداریم کوتاه بیاییم.

رئیس‌جمهوری تایوان همچنین از چین خواست تا دست از تهدید و ارعاب بردارد. او در ادامه گفت: ما به سختی تلاش خواهیم کرد تا خط مقدم دموکراسی و آزادی را محکم نگه داریم، همکاری را با شرکای بین‌المللی از طریق ارزش‌های مشترک تقویت کرده و مشارکت بیشتری در جهان خواهیم کرد.

دفتر ریاست جمهوری تسای هم تایوان را "یک کشور مستقل قدرتمند" توصیف کرد، نه بخشی از جمهوری خلق چین و بار دیگر پیشنهاد چین مبنی بر "یک کشور، دو نظام" برای حاکمیت بر این جزیره خودگردان را رد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها