توزیع نهاده‌های دامی با چند برابر قیمت در بازار آزاد/ دامداران چاره‌ای جز حراجِ دام‌های مولّد ندارند

کمبود نهاده‌های دامی در استان کرمانشاه سبب شده بسیاری از دامداران مجبور به فروش دام‌های مولّد خود باشند و این نگرانی را برای آینده و امنیت غذایی ایجاد کرده است.

توزیع نهاده‌های دامی با چند برابر قیمت در بازار آزاد/ دامداران چاره‌ای جز حراجِ دام‌های مولّد ندارند
کد خبر: 517245
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ۱۱:۵۴:۰۷

اعتمادآنلاین| مشکل کمبود نهاده‌های دامی و میادین دامی که تنها میزبان دامداران فروشنده است و خبری از خریدار نیست، قصه تنها استان کرمانشاه نیست، اما استان‌های غرب کشور به دلیل خشکسالی بیش از همه با آن درگیر هستند.

به گزارش تسنیم اکنون در میادین دام استان کرمانشاه بازار فروش بیش از هر زمان دیگری رونق گرفته و این تهدیدی جدی برای آینده است، زیرا دامداران در حال فروش دام‌های مولّد خود هستند و از طرف دیگر زمستان به سرعت در حال نزدیک شدن است.

تعداد گوسفندان هر روز کمتر و کمتر می‌شود و دامداران در انبار‌های خود چیز زیادی برای سیر کردن دام‌های خود ندارند و این درد مشترک تمام دامداران کشور است که ریشه آن به مافیا و واردکنندگانی مربوط می‌شود که تعداد آن‌ها به انگشتان دست نمی‌رسد.

برخی مسئولان خشکسالی را دلیل اصلی این بحران کم‌سابقه می‌دانند، اما وقتی می‌دانیم 80 درصد از نهاده‌های دامی کشور از طریق واردات تأمین می‌شود پذیرفتن این توجیه به راحتی امکان‌پذیر نیست.

نهاده دامی شامل جو، کنجاله سویا و ذرت است و هر سه کیلو جو که در سال گذشته 6 هزار تومان بوده امسال به 18 هزار تومان رسیده است و کشاورزان مجبور شده‌اند گندم را برای خوراک دام استفاده کنند.

دامداران با اینکه می‌دانند زمان فروختن دام‌هایشان نرسیده، اما چاره‌ای جز حراج کردن دام‌هایشان ندارند و در این شرایط پدیده ناامیدکننده کشتار دام‌های مولّد نگرانی برای آینده را دوچندان می‌کند.

مهم‌ترین مشکلی که وجود دارد رانتی به اسم ارز 4200 تومانی است. دولت از چند سال پیش تصمیم گرفت برای واردات نهاده‌های دامی ارز ترجیحی اختصاص دهد، اما اجرای این طرح فاجعه‌بار بود و این ارز در اختیار گروه‌های خاصی قرار گرفت.

هرآنچه از نهاده‌های دامی در کشور موجود است با یارانه دولتی خریداری شده و باید از طریق سامانه قانونی و براساس سهمیه توزیع شود؛ یعنی روی کاغذ چیزی به نام خوراک دام آزاد وجود ندارد، اما در عمل تنها در بازار آزاد وجود دارد و اتفاقاً بسیار پررونق است و صد‌ها نفر آن را دلالی می‌کنند.

به نظر می‌رسد برخی سودجویان با کمک عوامل توزیع در نهاد‌های دولتی سهمیه می‌گیرند و مستقیم وارد بازار آزاد می‌کنند و این یعنی سود کلانی که به جیب عده‌ای اندک می‌رود و از جیب هزاران تولیدکننده داخلی کشور خارج می‌شود.

«کیوان کاشفی» رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه اظهار داشت: به طور معمول به دلیل تفاوت قیمت حدود چهار برابری بین نهاده‌ای که توسط دولت توزیع می‌شود با آن نهاده‌ای که در بازار واقعی موجود است، وسوسه‌ای وجود دارد که این توزیع مسیر طبیعی خود را طی نکند.

وی عنوان کرد: تا وقتی ارز 4200 تومانی وجود دارد وضعیت همین است، اما با برداشتن این ارز نیز باید منتظر افزایش قیمت مرغ بود.

دولت‌های قبل سالانه هشت تا 12 میلیارد دلار به واردات نهاده‌های دامی اختصاص داده‌اند. 300 شرکت، متقاضی واردات نهاده‌های دامی هستند، اما افرادی انگشت‌شمار این واردات را انجام می‌دهند و در واقع انحصاری واقعی در این زمینه شکل گرفته است.

روی دیگر قضیه این است که بخشی از نهاده‌های وارداتی دوباره از کشور خارج می‌شود.

«محمد رشیدی» نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم برای حذف ارز 4200 تومانی اظهار داشت: با حذف این ارز تا حدود زیادی فاتحه رانت و فساد در کشور خوانده می‌شود.

رشیدی افزود: قرار است پس از حذف ارز 4200 تومانی به شش دهک پایین جامعه یارانه کمک معیشتی پروتئینی اختصاص داده شود تا اگر احیاناً جهشی در قیمت‌ها رخ بدهد، به دهک‌های پایین جامعه فشار وارد نشود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها