کد خبر: 517250
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ۱۲:۱۷:۰۵
| |

رشد 1883 واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 1883 واحد روبرو شد.

رشد 1883 واحدی شاخص بورس تهران
کد خبر: 517250
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ۱۲:۱۷:۰۵

اعتمادآنلاین| بورس اوراق بهادار تهران امروز بعد از اینکه در ابتدای ساعات معامله رشد خوبی تجربه کرد، اما از میانه معاملات روند ریزشی به خود گرفت، به گونه‌ای که در پایان معاملات شاخص کل با افزایش 1883 واحد به رقم یک میلیون و 457 هزار و 495 واحد رسید.

به گزارش فارس اما شاخص کل با معیار هموزن امروز 919 واحد عقب‌نشینی داشت و به رقم 413 هزار و 767 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 856 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 5 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 557 هزار فقره معامله و به ارزش 5033 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اما در فرابورس امروز بیش از 28 هزار و 556 میلیارد تومان معامله انجام شد، با این حساب ارزش معاملات دو بازار از 33 هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 13 صدم درصد رشد کردند، این دو شاخص با معیار هم‌وزن 22 صدم درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور 14 صدم درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 28 صدم درصد افزایش یافت، اما شاخص بازار دوم بورس با معاملات بلوکی و عمده فقط 5 صدم درصد عقب‌نشینی کرد.

امروز نمادهای پتروشیمی پردیس، صنایع ملی مس ایران، فولاد خوزستان، پتروشیمی نوری، سرمایه‌گذاری غدیر و گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین اثر افزایش بر شاخص بورس را داشتند و نماد پتروشیمی خلیج فارس بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص بورس داشت.

در فرابورس ایران در بازار نقدی امروز شاخص کل 51 واحد رشد کرد و به رقم 20 هزار و 834 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 163 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در فرابورس بیش از 2.6 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 413 هزار فقره معامله و به ارزش 28 هزار و 558 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای پتروشیمی زاگرس، پلیمر آریا ساسول و پالایش نفت لاوان بیشترین اثر افزایش بر شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای صنعتی مینو، فرابورس ایران، سرمایه گذاری میراث فرهنگی و ذوب آهن به ترتیب بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص فرابورس داشتند.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه ریسک و نوسان جزو ذات بازار سرمایه است، بهتر است سرمایه‌گذاران خرد و غیرحرفه‌ای از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت وارد شوند تا دچار نوسان نشوند. در کشورهای پیشرفته به ازای هر شرکت بورسی سه صندوق فعالیت دارند و عمده سرمایه‌گذاران از طریق صندوق‌ها وارد بازار سرمایه می‌شوند.

در شرایط تورمی مردم برای حفظ ارزش سرمایه‌های خود باید در صندوق‌های با درآمد ثابت اقدام کنند تا از طوفان تورم و کاهش ارزش و همچنین ریسک‌های بازار سرمایه در امان بمانند و برای دوران بازنشستگی خود پس‌انداز قابل توجهی جمع‌آوری کنند.

از طرفی دولت برای اجرای طرح‌های خود مانند یک میلیون مسکن که وعده کرده است، می‌تواند از طریق تامین مالی از بازار سرمایه در کنار تامین مالی از شبکه بانکی اقدام کند، بنابراین بازار سرمایه به یکی از بازیگران اصلی اقتصاد کشور تبدیل شده و نیاز به تقویت و توسعه دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها