کد خبر: 517304
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ۱۶:۰۵:۰۰
| |

ایران هراسی و احیای توافق هسته ای

اقدامات رژیم اشغالگر قدس علیه توافق هسته‌ای ایران که پیش از این در سال 2015 و زمان ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا با شکست مواجه شد، بار دیگر در ماه های اخیر و در دولت جو بایدن رئیس جمهور کنونی ایالات متحده با در بسته روبرو شده است.

ایران هراسی و  احیای توافق هسته ای
کد خبر: 517304
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ۱۶:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| رژیم اشغالگر قدس با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود علیه کشورمان اظهار داشت: جهان منتظر است، ایرانی‌ها در حال اتلاف وقت هستند و سانتریفیوژها می‌چرخند. ماموریت اسرائیل این است که اطمینان حاصل کند ایران هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند.

به گزارش ایرنا، کارزار صهیونیست‌ها علیه توافق هسته‌ای ایران تازگی ندارد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین این رژیم در سال 2015 و زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» رئیس جمهوری اسبق آمریکا به هر دری زد تا مانع از توافق هسته ای شود اما در این زمینه راه به جایی نبرد. با روی کار آمدن بایدن و مطرح شدن بحث‌های گسترده در مورد بازگشت آمریکا به توافق هسته ای مقامات این رژیم تلاش دوباره‌ای برای ایجاد فضای منفی روانی منفی در جامعه بین الملل آغاز کردند اما به نظر می‌رسد که این بار نیز شکست خواهند خورد.

مقامات رژیم صهیونیستی سال‌هاست از هر دستاویزی برای پیشبرد پروژه ایران هراسی استفاده می کنند. این رژیم که در دوران ریاست جمهوری ترامپ با اختیار تام سیاست‌های منطقه ای آمریکا را تعیین و رهبری می‌کرد، اکنون در مورد ایران با درهای بسته دولت بایدن مواجه شده است. هرچند هنوز دولت سیزدهم و دستگاه دیپلماسی در حال ارزیابی مذاکراتی هستند که تاکنون انجام شده با این حال رژیم صهیونیستی بیش از هرچیز از احتمال احیای توافق هسته ای نگران است. طی ماههای اخیر سران و مقامات رژیم اشغالگر قدس به هر دستاویزی متوسل شدند تا دولت بایدن را متقاعد کنند که به برجام بازنگردد، اما در این مسیر شکست خوردند پس از آن به زعم خود «پلن بی» را درصورت شکست احتمالی مذاکرات مطرح کردند، که شامل افزایش تحریم‌ها یا اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی می‌شد.

حالا و بر اساس مقاله ای که روزنامه هاآرتص نوشته به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی از همکاری آمریکا در این برنامه نیز ناامید شده است. این روزنامه نوشته که با وجود مذاکرات مکرر مقامات امنیتی و دفاعی آمریکا و اسرائیل در واشنگتن، دولت جو بایدن نسبت به دیدگاه اسرائیل مبنی بر اعمال فشال بیشتر بر ایران تمایلی نشان نداده است. در بخشی از این گزارش آمده است که دولت اسرائیل و «وزارت دفاع» آن بیشتر و بیشتر از رویکرد آمریکا نسبت به مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران در حال دلسرد شدن هستند.

هاآرتص افزوده که رژیم اسرائیل و آمریکا در غلبه بر اختلافات موجود در مواضعشان در گفت و گوی استراتژیکی هفته قبل خود در واشنگتن که به ریاست مشاوران امنیت ملی دو طرف برگزار شد، بار دیگر شکست خوردند. با وجود این که مذاکرات به طور رسمی مثبت و کارآمد توصیف شد، هیچ توافقی درباره کاری که باید انجام شود، میان طرفین وجود ندارد.

این روزنامه در مورد طرح دوم ادعایی رژیم اسرائیل نوشت که این رژیم از دولت بایدن خواسته است یک «پلان B» آماده کند که در صورت عدم ادامه مذاکرات توسط ایران اجرایی شود. رژیم اشغالگر قدس همچنین از واشنگتن خواسته با توجه به تداوم آنچه «تخطی‌های ایران از محدودیت‌های اعمال شده بر آن در توافق هسته‌ای» خوانده شده، برای تحریم‌های سنگین مضاعف علیه ایران برنامه‌هایی داشته باشد. اما دولت آمریکا علاقه‌ای به این ایده نشان نداده است.

بر اساس این گزارش، پس از ملاقات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا و اِیال هولاتا مشاور امنیت داخلی اسرائیل به همراه هیاتی از مقامات دفاعی، نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک آمریکایی و اسرائیلی در بیانیه کاخ سفید در این‌باره آمده بود: دو طرف عزم مشترکشان برای پرداختن به تهدیدهای پیش‌روی اسرائیل و شرکای منطقه‌ای را ابراز داشتند. سالیوان بر تعهد رئیس جمهور بایدن نسبت به امنیت اسرائیل و نسبت به اطمینان یابی از این که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست نیابد، تاکید کرد. سالیوان توضیح داد که آمریکا بر این باور است دیپلماسی بهترین راه رسیدن به این هدف است و در عین حال اشاره کرد که رئیس جمهور به وضوح گفته است، اگر دیپلماسی شکست بخورد، آمریکا آماده روی آوردن به گزینه‌های دیگر است.

سران رژیم صهیونیستی در یک دهه اخیر بارها ایران را تهدید کرده‌اند و تروریسم دولتی را در قبال کشورمان در پیش گرفته‌اند. نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی چندی پیش در جریان دیدار با بایدن راهبرد جدید ادعایی خود را علیه ایران ارائه داد. راهبردی تهدید آمیز که مقامات صهیونیستی آن را «مرگ با هزاران جراحت» نامیده‌اند. این راهبرد شامل مقابله با جمهوری اسلامی از طریق ترکیب اقدامات کوچک بی‌شمار در جبهه‌های متعدد، از جمله اقدامات نظامی و دیپلماتیک به جای یک حمله بزرگ و شدید است.

رژیم اشغالگر قدس با وجود ناکامی در مقابل دولت بایدن، دست از تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن غرب و کشورهای منطقه علیه ایران برنخواهد داشت. این رژیم اهداف متعددی چون به حاشیه راندن ایران، ایجاد اختلال درتعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی، و تلاش برای ایجاد ائتلاف برای اعمال فشار حداکثری علیه ایران دارد.

بنت در دیدار با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که به دعوت رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است، گفت که ماموریت اسرائیل اطمینان یافتن از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. به گزارش پایگاه خبری میدل ایست 24، بنت در ادامه گفت: جهان در حال حاضر در حال بررسی بازگشت به توافق هسته‌ای است. متاسفانه ایرانی‌ها در طول سه سال گذشته به میزان زیادی ظرفیت غنی‌سازی خود را افزایش داده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها