مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی:

60 میلیون راس دام سبک کشور تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند/خشکسالی کانون بیماری را بیشتر کرده است/طاعون نشخوارکنندگان کوچک قابل سرایت به انسان نیست

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی ضمن اشاره به اینکه از جمعیت 71 میلیون راس دام سبک کشور بیش از 60 میلیون راس علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده اند، گفت: انتظار داریم با واکسیناسیون گسترده شاهد کاهش کانون های بیماری در نیمه دوم سال باشیم.

60 میلیون راس دام سبک کشور تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند/خشکسالی کانون بیماری را بیشتر کرده است/طاعون نشخوارکنندگان کوچک قابل سرایت به انسان نیست
کد خبر: 517357
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۰ ۰۷:۲۹:۱۲

اعتمادآنلاین| علیرضا اکبرشاهی با بیان اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیش از 10 سال است که در کشور شناسایی شده، گفت: این بیماری در 10 سال گذشته به دام های اهلی و حیات وحش خسارت های زیادی وارد کرده است.

به گزارش ایسنا وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون به موقع و رعایت مسائل بهداشتی در کنترل این بیماری نقش دارد، افزود: سازمان بهداشت جهانی طرح ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را تا سال 2030 در دستور کار گذاشته است و تمام کشورهای جهان متعهد شدند تا سال 2030 نسبت به ریشه کنی این بیماری اقدام کنند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی اضافه کرد: سازمان دامپزشکی در طی این سالها واکسیناسیون را با اولویت مناطق پرخطر و مناطق اطراف حیات وحش در دستور کار قرار داده است. در سال 1390 حدود سه میلیون و 500 هزار راس دام تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند و آن زمان بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در 2500 کانون شناسایی شد. اما با واردات واکسن و تولید در داخل و به طور کل رونق واکسیناسیون، در سال 1399، 37 میلیون و 833 هزار راس دام واکسینه شدند و کانون بیماری نیز به عدد 360 رسید. یعنی با کاهش 85 درصدی کانون های بیماری در سال 1399 مواجه شدیم.

60 میلیون راس دام سبک کشور تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند

وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی در سال 1400 و در راستای تعهد ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان به سازمان بهداشت جهانی، برنامه ریشه کنی این بیماری را تدوین و اجرا کرده است. امسال اولین سال اجرای این برنامه است و قرار است در این سه سال پیش رو بیش از 90 درصد دام سبک کشور به صورت رایگان واکسینه شوند. تاکنون نیز از جمعیت 71 میلیون راس دام سبک کشور بیش از 60 میلیون راس تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند. در مراحل بعدی نیز نوزادان این دام های سبک واکسینه می شوند و در نهایت نیز این بیماری ریشه کن می شود.

به گفته وی با واکسیناسیون گسترده دام های سبک در کشور انتظار داریم در نیمه دوم امسال کانون های بیماری به شدت کاهش یابند. البته ریشه کنی این بیماری منوط به این است که کشورهای همسایه همزمان با ما واکسیناسیون را انجام دهند. زیرا اگر در کشورهای دیگر انجام نشود با قاچاق دام احتمال انتقال این بیماری هم وجود خواهد داشت.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک قابل سرایت به انسان نیست

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی در پاسخ به این سوال که این بیماری چگونه انتقال می یابد و آیا قابل سرایت به انسان هست یا خیر؟ گفت:این بیماری ویروسی اختصاصی دام سبک یعنی گوسفند و بز و کل در حیات وحش است. راه انتقال آن نیز از طریق تماس حیوانات با یکدیگر و آبشخور و مراتع مشترک است. این بیماری قابل سرایت به انسان نیست؛ اگرچه اسم آن طاعون نشخوارکنندگان کوچک است ولی گزارشی از سرایت به دام سنگین هم نداشته ایم. اسم طاعون هم برای این گذاشته شده که شدت بیماری و تلفات آن بسیار زیاد و شبیه طاعون انسانی است.

خشکسالی کانون بیماری را بیشتر کرده است

اکبرشاهی با بیان اینکه این بیماری از سال های قبل در حیات وحش وجود داشته است، عنوان کرد: سال گذشته در 7 ماهه امسال 5 کانون حیات وحش درگیر این بیماری شدند و امسال نیز در همان مدت مشخص 7 کانون بیماری شناسایی شده اند. علت افزایش کانون های بیماری در حیات وحش نیز افزایش آگاهی نسبت به این بیماری، رصد و پایش بیشتر و البته خشکسالی است. خشکسالی باعث شده که حیوانات حیات وحش برای تامین علوفه و آب دچار مشکل شوند و به محل نگهداری حیوانات اهلی مراجعه و از آبشخورها و مراتع آنها استفاده کنند. همین امر هم نقاط تماس آنها را بالا برده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها