کد خبر: 517378
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

کودکان قبل از درک واژه‌ها، متوجه تن صدای افراد می‌شوند

کارشناسان در تحقیقی دریافتند کودکانی که هنوز نمی‌توانند صحبت کنند قادرند تن صدای نرم یا خشن را تشخیص دهند و با توجه به لحن افراد متوجه حرف‌های او شوند و در برابر آن واکنش‌های متفاوتی از خود بروز دهند.

کودکان قبل از درک واژه‌ها، متوجه تن صدای افراد می‌شوند
کد خبر: 517378
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- والدین پیش از آنکه کودک توانایی ادای واژگان را پیدا کند، نمی‌دانند که کودک‌شان متوجه چیزهایی که به او می‌گویند می‌شود یا خیر. در بسیاری از مجله‌ها و کتاب‌هایی که راجع به تربیت فرزند نوشته شده پیشنهاد شده که والدین حتی پیش از آنکه کودک حرف آنها را بفهمد، با او صحبت کنند و برخی می‌گویند که حتی پیش از به دنیا آمدن فرزند و در شکم مادر نیز باید با او صحبت کرد؛ زیرا به کودک کمک می‌کند که صداها را تشخیص دهد و شروع به یادگیری زبان کند. حال که کودک متوجه حرف‌های ما نمی‌شود، آیا واقعاً مهم است که به او چه بگوییم یا چطور حرف‌هایمان را بیان کنیم؟

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، شاید دانستن این مطلب مفید باشد که کودکان می‌توانند قبل از آنکه دقیقاً بفهمند واژه‌ها چه معنایی می‌دهند، چیزهایی را بفهمند. در واقع وقتی شما احساسات خود را به صورت اغراق‌شده نشان می‌دهید و واژه‌ها را مانند زمانی که با یک بزرگسال حرف می‌زنید بیان نمی‌کنید، به کودک‌تان کمک می‌کنید که بتواند صداها را تشخیص دهد.

به علاوه، می‌دانیم که تن صدای مادر و همچنین آواز خواندن او باعث آرام شدن نوزاد می‌شود و سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که نوزادان صحبت‌ها را می‌فهمند و به هر تن صدایی پاسخی متفاوت می‌دهند. حتی این امکان وجود دارد که تن صدایی که هنگام صحبت با کودکان استفاده می‌شود به آنها اطلاعاتی راجع به منظور گوینده بدهد و آنها را تشویق کند که رفتارهای خاصی از خود نشان دهند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نوزادان می‌توانند تفاوت بین پیام مثبت و منفی را از سن پنج ماهگی تشخیص دهند. شاید توجه کرده باشید که مثلاً وقتی نوزاد یک نه محکم می‌شنود واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. همچنین نوزادان بسته به اینکه والدین از صدای خشن یا نرم استفاده کند، پاسخ‌های گوناگونی می‌دهند. نوزادان با شنیدن تن صدای مثبت و نرم به احتمال زیاد به اسباب‌بازی‌ای که قبلاً ندیده‌اند نزدیک می‌شوند.

ترغیب کردن با تن صدا

خانواده

کارشناسان در پژوهش تازه‌ای در پی آن بودند تا دریابند نوزادان چطور با تن صداهای مختلف به انجام کاری ترغیب می‌شوند. وقتی یکی از والدین یا معلم مهدکودک با کودک صحبت می‌کند، به طور طبیعی لحن حرف زدن خود را تغییر می‌دهد. به نظر می‌رسد که بزرگسالان هنگام تشویق کردن نوزاد برای امتحان یک چیز جدید یا اجتناب از دست زدن به شیئی خطرناک یا همکاری در انجام یک کار از تن صداهای مختلفی برای کمک به نوزاد در درک منظور خود بهره می‌گیرند.

می‌دانیم زمانی که کودک مدرسه را آغاز کند، این پیام‌های ترغیبی می‌تواند بر چگونگی عملکرد او در تحصیل، شاد بودن او و حتی بروز رفتارهای پرخاشگرانه با دیگران تاثیر بگذارد. اما پژوهشگران هنوز راجع به اینکه آیا کودکان تحت تاثیر این پیام‌های ترغیبی که از طریق تن صدا منتقل می‌شود قرار می‌گیرند یا خیر اطلاعات کمی دارند.

چرا این مساله که نوزادان به پیام‌های ترغیبی پاسخ بدهند اهمیت دارد؟ باید بگوییم کار والدین یا پرستار کودک برای انتقال اطلاعات به کودکی که هنوز نمی‌تواند حرف بزند بسیار چالش‌برانگیز است.

محققان برای بررسی این موضوع در تحقیقی کودکان بین 10 تا 12 ماهه و خانواده‌هایشان را بررسی کردند. آنها در طول تحقیق تصاویر ساده‌ای را روی صفحه‌نمایش نشان دادند و با جمله‌های ساده بازی‌ای را ترتیب دادند. پس از آن ارزیابی کردند که نوزادان تا چه مدت به این جمله‌ها که با تن صداهای مختلف بیان شده بود گوش کردند.

فناوری به محققان این امکان را داد تا مدت و میزان نگاه کردن کودک به صفحه‌نمایش را دقیقاً ردیابی کنند و به والدین نشان دهند که چطور این میزان را اندازه‌گیری می‌کنند. شاید انجام این کار برای نوزادان چندان جالب نباشد، اما پژوهشگران سعی کردند در محیطی دوستانه و امن این بازی را با آنها انجام دهند.

اگر ما دریابیم که تغییر در تن صدا می‌تواند نوزادان را از انجام کاری که ممکن است برای آنها خطرناک باشد باز دارد، می‌توانیم راهی موثر برای ارتباط با نوزادان و کمک به آنها در یادگیری بیابیم. همچنین قادر خواهیم بود کودکان شادتری را تربیت کنیم که با تن صدای والدین یا پرستارشان به انجام کاری ترغیب شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها