کد خبر: 517453
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۰ ۱۳:۲۹:۲۹
| |

معاون اجتماعی ناجا:

همه آسیب‌های اجتماعی در کلانتری سر ریز می‌شود

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا بر لزوم اختصاص بعضی قوانین اعتباری در سبد بودجه ای پلیس جهت اقدامات پیشگیرانه از آسیب های اجتماعی تاکید کرد و اظهار داشت: امروز مردم در هر مشکلی به اولین جایی که رجوع می کنند، کلانتری است.

همه آسیب‌های اجتماعی در کلانتری سر ریز می‌شود
کد خبر: 517453
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۰ ۱۳:۲۹:۲۹

اعتمادآنلاین| سردار مهدی حاجیان در دیدار رئیس و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروی انتظامی با توجه به ماموریت های خود نگاه تحولی را در جهت کاهش آسیب های اجتماعی در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: امروز نگاه پیشگیرانه به مشکلات اجتماعی می تواند ما را در جهت کاهش آسیب های اجتماعی یاری دهد اما در این راه نیازمند همکاری تمام نهاد ها وارگان ها خصوصا قوه مقننه و کمیسیون اجتماعی مجلس هستیم.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری پلیس، وی با بیان اینکه سرریز تمام آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد، طلاق، کودکان کار، نزاع و درگیری، بیکاری، حاشیه نشینی،بی حجابی و ... به سمت نیروی انتظامی است، اظهار داشت: ناجا بیش از توان خود در راستای مأموریت های پیشگیری اجتماعی وارد عمل شده و انتظار دارد سایر نهادها و سازمان های دارای مسئولیت نیز به وظایف خود عمل کنند.

سردار حاجیان نقش نیروی انتظامی در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان مداخلات مددکاری اجتماعی در کنترل و کاهش آسیب ها، نشست های علمی با موضوع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، همایش های ملی و منطقه ای با موضوعات آسیب های اجتماعی، ارائه راهبردهای اجتماعی و پیشگیرانه در راستای کنترل و کاهش آسیب ها، برگزاری نمایشگاه های تخصصی، شناسایی و تعامل با سازمان های مرتبط برای همکاری مشترک، نشست تعاملی با سازمان های دولتی مربوطه را از برنامه های نیروی انتظامی در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی برشمرد.

وی، تهیه و تولید فیلم و برنامه های مستند با موضوع آسیب های اجتماعی، ارائه خدمات مشاوره فعال در محلات و مساجد و مدارس با رویکرد کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی، برگزاری نمایشگاه تخصصی در حاشیه برگزاری جشنواره حجاب و سلامت اجتماعی را از دیگر برنامه های نیروی انتظامی در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: تشکیل کارگروه های تخصصی با مشارکت سازمان ها و نهادهای مرتبط در حوزه کنترل و آسیب های اجتماعی از دیگر برنامه های پلیس برای کاهش اینگونه آسیب ها است.

سردار حاجیان تجهیز پلیس به جدید ترین امکانات و اطلاعات برای مقابله با آسیب های اجتماعی با توجه به شرایط روز را از راهکارهای کاهش آسیب های اجتماعی عنوان کرد و افزود: توزیع عادلانه منابع و امکانات شهری از طریق شهرداری ها و توجه به مناطق محروم و پایین شهر به منظور ایجاد فضایی مناسب برای شهروندان و پیشگیری از آسیب ها، توجه مسئولان بر حل معضل بیکاری، تشکیل ستاد مقابله با آسیب های اجتماعی و انجام اقداماتی از جمله نشست با سازمان های مرتبط به منظور استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، بسیج امکانات و منابع دو سویه عمومی و انتظامی در مواجهه و برخورد با آسیب ها و مسئول سازی سایر نهادهای مرتبط از دیگر راهکارهای کاهش آسیب های اجتماعی خواهد بود.

معاون اجتماعی ناجا با اشاره به ضرورت مطالبه از دستگاه ها و نهادهای مرتبط در حوزه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، برنامه ریزی جامع میان سازمان های درگیر در امر اقدامات اجرایی و آموزش در حوزه مسائل اجتماعی و پیشگیری اجتماعی از جرم عنوان کرد: تقویت نگاه دو سویه به امنیت در پیشبرد امور از سوی سازمان ها و دستگاه های مسئول در طرح ریزی های عملیاتی می تواند در این امر موثر واقع شود.

وی بالابردن و تقویت توانمندی های پلیس در جهت تامین نیروی انسانی، تجهیزات پیشرفته، امکانات و نظارت در مواجهه با نارضایتی های عمومی در حوزه مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را از دیگر مطالبات پلیس از دستگاه ها و نهادهای مرتبط عنوان کرد و افزود: قطعا حمایت قوای سه گانه از طرح های ضربتی در برخورد با جرایم و مفاسد اخلاقی برنامه ریزی و تداوم این طرح ها را در پی خواهد داشت.

سردار حاجیان با اشاره به دشواری های مقابله با آسیب های اجتماعی در عرصه عمل از جمله تغییرات روزافزون و فزاینده در انتظارات و خواسته ها در اقشار وسیع جامعه گفت: کاهش میانگین سن افراد دچار مشکلات اجتماعی، بزهکاران و مجرمان در کشور و دسترسی نسبتا آسان جوانان و نوجوانان به امکانات و شرایط مستعد برای فعالیت های جرم زا و ورود هنجارهای متفاوت با هنجارهای موجود بر اثر افزایش ارتباطات جهانی از طریق فضاهای مجازی رایانه ای، اینترنت و گسترش شکاف بین فرهنگ رسمی و فرهنگ واقعی را از دیگر دشواری های مقابله با آسیب های اجتماعی در عرصه عمل برشمرد.

سخنگوی ناجا بر لزوم اختصاص ردیف اعتبار بودجه به نیروی انتظامی جهت اقدامات پیشگیرانه از آسیب های اجتماعی تاکید کرد و اظهار داشت: امروز کلانتری های ما ملجاء و پناه مردم هستند و مردم درصورت مواجهه با هرمشکلی به اولین جایی که رجوع می کنند، کلانتری است.

وی بیان اینکه در 6 ماهه اول سال جاری 71 درصد پرونده های ارجاع شده به مراکز خدمات مشاوره ای در کلانتری ها منجر به مصالحه شده، اظهار داشت: نیروی انتظامی با ابتکار عمل در تاسیس مراکز مشاوره ، مددکاری ودوایر اجتماعی در کلانتری ها توانسته اقدامات راهبردی در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی انجام دهد.

سردار حاجیان با بیان اینکه هرچه در حوزه پیشگیری سرمایه گذاری کنیم، در کاهش آسیب های اجتماعی موفق تر خواهیم بود، گفت: هزینه های ناشی از جرایم و آسیب ها بیش از هزینه های پیشگیری است.

پیشگیری اجتماعی برای کاهش آسیب های اجتماعی

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تبریک حلول ماه ربیع الاول و هفته نیروی انتظامی به سربازان ولایت اظهار داشت: جا دارد به سربازان پرتلاش و زحمتکش نیروی انتظامی که با تلاش خاموش خود با کمترین بودجه بیشترین خدمات را ارائه می دهند، تشکر کنم.

ولی اسماعیلی با بیان اینکه خدمات بی شائبه پلیس بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: اعضای کمیسیون بر این باورند که نیروی انتظامی با پیشگیری اجتماعی توانسته در جهت کاهش آسیب های اجتماعی قدم بردارد.

وی افزود: امروز با توجه به عمق فراگیر جرایم در جامعه نیاز است تا با کمک به نیروی انتظامی از لحاظ اعتبار و رفع خلاء های قانونی در برخی موارد این نیروی خدوم را یاری رسانیم.

اسماعیلی با بیان اینکه نیاز به توسعه متوازن در جهت کاهش آسیب های اجتماعی وجود دارد، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم تا دشمن با استفاده از تهاجم فرهنگی به ما آسیب بزند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها