ادامه مذاکرات طالبان در دوحه؛ متقی: خواهان روابط حسنه با جهان هستیم/ نمی‌خواهیم در امور داخلی کشوری مداخله کنیم، و از کشورهای دیگر نیز همین توقع را داریم

سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان در ادامه دیدارهای خود در دوحه، گفت که فصل جدیدی از روابط افغانستان با جهان آغاز شده است.

ادامه مذاکرات طالبان در دوحه؛ متقی: خواهان روابط حسنه با جهان هستیم/ نمی‌خواهیم در امور داخلی کشوری مداخله کنیم، و از کشورهای دیگر نیز همین توقع را داریم
کد خبر: 517463
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۰ ۱۴:۲۷:۲۲

اعتمادآنلاین| «امیر خان متقی»، سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان، گفت که طالبان خواستار روابط نیک با کشورهای منطقه و جهان می‌باشد.

به گزارش فارس به گفته متقی، فصل جدیدی از روابط افغانستان با جهان آغاز شده است. وی افزود که در دوحه با نمایندگان دیگر کشورها دیدارهای مثبتی داشته است.

متقی همچنین گفت که هیات طالبان امروز با سخنگوی اتحادیه اروپا در دوحه دیدار می‌کند.

«نبیلا ماسرالی»، سخنگوی اتحادیه اروپا گفت که دو طرف در مورد مسائل دیگر درباره دسترسی به کمک های بشردوستانه و حقوق زنان در این دیدار بحث خواهند کرد.

متقی گفت افغانستان به امور داخلی هیچ کشوری مداخله نخواهد کرد و توقع دارد کشورهای دیگر نیز به چنین کاری دست نزنند.

وی گفت: «افغانستان پیام مثبت رابطه دوستانه به جهان فرستاده است. ما نمی‌خواهیم در امور داخلی کشوری مداخله کنیم، و از کشورهای دیگر نیز توقع داریم که در امور ما مداخله نکنند.»

متقی افزود که طالبان می‌خواست پس از انجام مذاکرات وارد کابل شود، اما فرار غنی خلاء قدرت را در کابل به وجود آورد و پس از آن مردم از آنان خواستند که وارد شهر شوند و مسوولیت امنیت را بدوش بگیرند.

به گفته سرپرست وزارت خارجه طالبان، این گروه به تنوع فرهنگی و اجتماعی موجود در افغانستان باور دارد و آن را می‌پذیرد.

درباره آموزش دختران، نیز متقی گفت که طالبان بازگشایی مدارس را آغاز کرده است و این روند ادامه دارد. به گفته او، پیش از این که طالبان وارد کابل شود، مدارس به علت شیوع ویروس کرونا بسته بودند.

متقی همچنین درباره موقعیت جغرافیایی افغانستان گفت افغانستان چهارراه منطقه است و طالبان تلاش دارد تا از این ظرفیت افغانستان استفاده کند.

همچنین متقی افزود که اجرای کامل توافقنامه دوحه می‌تواند هر نوع مشکل میان آمریکا و طالبان را حل نماید. وی خواستار پایبندی بر اصول این توافقنامه شد.

متقی افزود که وضعیت در افغانستان با کشورهای دیگر متفاوت است و جامعه جهانی باید این مسئله را درک کند.

وی تصریح کرد: «چیزی که ما در افغانستان می‌خواهیم، یک ساختار سیاسی است که پاسخگوی نیازهای کشور ما باشد و در عین حال مسوولیت‌هایش در نظام بین الملل را نیز برآورده است.»

سرپرست وزارت خارجه طالبان همچنین گفت که جامعه جهانی در آوردن اصلاحات نباید بر طالبان فشار وارد کند، بلکه باید با آن همکاری نماید.

به گفته متقی، حکومت پیشین با وجود همکاری جامعه جهانی نتوانست در بیست سال در تمام بخش‌ها اصلاحات بیاورد. اما اکنون جامعه جهانی از طالبان می‌خواهد که در چند ماه اصلاحات به میان بیاورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها