کد خبر: 517469
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۰ ۱۴:۵۲:۴۶
| |

دستاوردهای مقابله با کرونا در لبه پرتگاه/ممکن است با ویروس‌های جدیدی روبه‌رو شویم که ناشی‌از اختلاط جمعیت واکسینه و غیرواکسینه است

«تجربه دوسال پیش ما نشان داده هرجایی دچار هیجان شدیم و شتابزده عمل کردیم نتیجه آن را دیدیم؛ یعنی هرجا قرنطینه را سبک کردیم و به شرایط عادی برگشتیم، پیک جدیدی شروع شد.»

دستاوردهای مقابله با کرونا در لبه پرتگاه/ممکن است با ویروس‌های جدیدی روبه‌رو شویم که ناشی‌از اختلاط جمعیت واکسینه و غیرواکسینه است
کد خبر: 517469
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۰ ۱۴:۵۲:۴۶

اعتمادآنلاین| محمدحسین یزدی، رئیس مرکز تحقیقات واکسن دانشگاه علوم‌پزشکی تهران افزود: «اساسا در رابطه با مهار و کنترل بیماری کووید-19 نمی‌توان شتابزده عمل کرد چون الان تفاوتی که دارد این است که قسمت قابل‌توجهی از مردم واکسن زده‌اند. ولیکن هنوز این دغدغه را داریم که به واکسیناسیون 70 درصد با دو دز نرسیده‌ایم. مادامی که به آن عدد نرسیم نمی‌توان به ایمنی ناشی‌از واکسیناسیون اعتماد داشت، بنابراین قبل از این اتفاق روند عادی‌سازی را درپیش بگیریم، در همه مقاطع اعم‌از اقتصادی و دانشگاه و سایر اجتماعات، مثل این است که شما ظرفی را که هنوز خوب آب‌بندی نشده پر از آب کنید و انتظار داشته باشید مشکلی ایجاد نشود.»

به گزارش فرهیختگان وی با تاکید بر اینکه بازگشایی‌های عجله‌ای و احساسی می‌تواند باعث اختلاط دو گروه واکسن‌زده و نزده و بروز سویه‌های جدید ویروس کرونا شود، گفت: «ممکن است با ویروس‌های جدیدی روبه‌رو شویم که ناشی‌از اختلاط جمعیت واکسینه و غیرواکسینه است. خصوصا این مساله در مدارس بیشتر به چشم می‌خورد، چون هرقدر کنترل کنید نمی‌توانید برای بچه‌ها الزامی ایجاد کنید که دست به صورت خود نزنند و دست خود را بشویند یا ماسک را درست نگه دارند و فاصله فیزیکی را رعایت کنند. در بچه‌ها این قابل‌کنترل نیست و اگر بخواهیم به این اعتماد کنیم که والدین واکسن زده‌اند و بخشی از بچه‌ها هم واکسن زده‌اند، سابقه ویروس نشان داده که می‌تواند دچار جهش‌هایی شود و به‌شکلی برگردد که به واکسن هم اعتمادی نباشد و پیک بعدی را ایجاد کند. برای ورود به زندگی عادی نیاز به برنامه‌ریزی مرحله‌به‌مرحله داریم. اینکه یک تاریخ را برای بازگشایی اعلام کنیم خطاست. باید بگوییم در مقطع آبان‌ماه کسانی که دو دز واکسن تزریق کرده‌اند با 40 درصد می‌توانند حضوری باشند و کلاس‌های رفع اشکال و عملی با تراکم و جمعیت کمتر تشکیل شود. تا جلوتر برویم و از فصل پاییز که ازلحاظ آب‌وهوایی فصل پیک آنفلوآنزا است، عبور کنیم.»

یزدی با بیان اینکه یک حرکت نسنجیده می‌تواند تمام زحمات ما را یکدفعه به باد بدهد و این واکسیناسیون گسترده، این همه مجاهدت کادر درمان و ... را زیر سوال ببرد، تصریح کرد: «دچار اشتباه سپاه اسلام در جنگ احد ‌نشویم. اگر تا حدودی توانستیم بر این روند ابتلا فائق آییم، نباید اینقدر سریع به شرایط عادی برگردیم. اگر واکسن هم به این تعداد نمی‌زدیم، چون هنوز مرگ‌ومیر ما بالای دورقمی و گاهی سه‌رقمی است، هنوز واکسن به میزان ایمنی کافی نرسیده و زمان نیاز دارد. اگر در این شرایط افراد را به حالت عادی بازگردانید، باعث می‌شود با اختلاط جمعیت مواجه ‌شوید و همچنین این موضوع با عادی‌انگاری مردم برابر می‌شود و مشکل‌زا است. از این به‌بعد شرایط را عادی فرض کردید و فقط توصیه می‌کنید و اجبار و الزامی در کار نیست. در این شرایط ماسک هم کاربرد محافظتی ندارد و مردم هم ماسک خود را برمی‌دارند و در اجتماعات فاصله را رعایت نمی‌کنند و ممکن است پیک جدیدی را شاهد باشیم. این مساله اصلی است که باید بازگشایی مرحله‌به‌مرحله انجام شود. با این مدل بازگشایی نباید به جامعه این پیام را منتقل کنیم که کرونا تمام شده است.»

این استاد دانشگاه در پایان با بیان اینکه نباید با دستاوردی که به‌سختی به‌دست آمده و این واکسن‌هایی که با مشقت تهیه و تزریق شده این‌طور بازی کنیم، گفت: «هم دستاورد زیر سوال می‌رود و هم نشان‌دهنده سوءمدیریت و مدیریت هیجانی است. در خیلی از مقاطع در کشور مدیریت‌های هیجانی را سراغ داریم، ولی آسیبی که از این مدیریت در مسائل اقتصادی ایجاد شده، آسیبی بوده که برای مردم ملموس بوده، ولی با مسکن‌های موقتی رفع شده است، ولی در بحث کرونا مدیریت هیجانی با افزایش مرگ‌ومیر، آسیب اجتماعی و اقتصادی در جامعه برابر است. همه اینها عواقب دارد. اگر پدر خانواده از کرونا فوت کند، عواقب اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی این امر در جامعه برای این خانواده چیست؟ اگر در این مورد هیجان‌زده عمل کنید عواقبش زیاد است. این‌طور نیست که دو سه درصد نرخ تورم افزایش یابد و شما بخواهید کنترل کنید، این مساله یک‌سری مشکلات را ایجاد می‌کند که تبدیل به گرهی کور می‌شود که حل‌کردنی نیست و همواره همراه ما خواهد بود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها