از شایعه تا واقعیت تغییر رئیس سازمان بورس

با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت سیزدهم و در پی آن تغییر وزرا، زمزمه های تغییر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به گوش میرسد و حتی گزینه هایی نیز مطرح شده است. موضوعی که دهقان به آن واکنش نشان داد و توضیحاتی را درمورد این موضوع ارائه کرد.

از شایعه تا واقعیت تغییر رئیس سازمان بورس
کد خبر: 517624
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۱۳:۴۶:۴۰

اعتمادآنلاین| چند روزی می‌شود که موضوع تغییر ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح است و اخبار غیر رسمی از انتصاب حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل فعلی بورس کالا برای این سمت حکایت دارد.

به گزارش ایسنا در این راستا، محمد علی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس در گفت و گویی که با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه داشته، توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرده است که حاکی از طی شدن فرایند طبیعی تغییر شورای عالی بورس، اعضای هیات مدیره بورس و در نهایت رئیس سازمان بورس است.

نحوه تعیین رئیس سازمان بورس

به گفته وی، دوره فعالیت هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در قانون بازار سرمایه، پنج ساله تعریف شده که در این مدت پنج سال، رییس سازمان برای دو دوره 2.5 ساله منصوب می‌شود. در همین قانون قید شده است که اگر در همین دوره، عضوی استعفا دهد و شخص دیگری جایگزین او شود، فرد جدید ادامه‌دهنده دوره فرد قبلی خواهد بود. به این ترتیب، در رأس هر پنج سال تمامی اعضای هیأت مدیره اعم از اینکه از ابتدای پنجسال وارد هیأت‌مدیره شده باشند یا حتی ماه آخر وارد شده باشند، دوره آنها به انتها می‌رسد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: دوره پنجساله هیأت‌مدیره سازمان، چند ماه پیش از شروع دوره دولت سیزدهم، به پایان رسیده بود؛ اما چون هنوز دولت جدید بر سر کار نیامده بود و وزرای جدید معرفی نشده بودند، در شورای ‌عالی بورس، تصمیم‌ گرفته شد که انتخاب هیأت‌مدیره جدید، به پس از انتصاب وزیر دولت جدید موکول شود. به همین دلیل، در این چند ماه افزون بر دوره پنج ساله، اعضا باقی ماندند تا کار تعیین اعضای هیات مدیره جدید توسط وزیر دولت سیزدهم انجام شود. بنابراین اصلاً نه موضوع استعفا و نه موضوع کناره‌گیری، هیچ‌کدام مطرح نیست. موضوع تنها پایان یک دوره 5 ساله و تعیین اعضای هیات مدیره برای یک دوره 5 ساله جدید است.

دهقان دهنوی درباره فرایند تعیین رییس سازمان بورس گفت: این فرایند به این ترتیب است که وزیر اقتصاد، اعضای هیات مدیره را به شورای‌عالی بورس معرفی می‌کند و در صورتی‌که شورا به این اعضا رای بدهد، به مدت پنج سال به عضویت هیات‌مدیره در می‌آیند و سپس آنها از میان خود، یک نفر را به عنوان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به شورا معرفی می‌کنند و آن فرد که پیشتر به عنوان عضو هیات مدیره برگزیده شده بود، باید دوباره به عنوان رییس سازمان از شورای عالی بورس رای اعتماد بگیرد.

به گفته دهقان دهنوی، این فرایند هشت ماه پیش نیز برای انتصاب وی به عنوان رییس سازمان بورس طی شده است. اما، متأسفانه برخی از افراد به دلیل اغراض سیاسی و دیگر اغراضی که داشتند، حرف‌های نادرستی درباره انتصاب وی زدند، درحالی‌که دقیقا همین فرایند در شورای عالی بورس انجام شده است.قرار بود جلسه این هفته تشکیل ‌شود که به دلیل ناتمام ماندن کارهای اداری، به هفته آتی یا هفته پس از آن موکول شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: این تغییرات، طبیعی و کاملاً قانونی است. بنابراین، بازار اصلاً نباید نسبت به این موضوعات حساسیت داشته باشد؛ چون بازار سرمایه کشور عمیق‌تر از آن است که متأثر از تغییر رییس سازمان باشد. تحولات اقتصادی، سیاسی، بین‌المللی، نرخ‌های بین‌المللی، بحث‌های تجارت خارجی و میزان صادرات همگی عوامل اقتصادی مهمی هستند که روندهای بازار سرمایه را تعیین می‌کنند.

وی باردیگر تأکید کرد: فعالان بازار لطفا به این موضوع و مباحث پیرامونی آن پایان دهند، چون مهم نیست که چه زمانی دوره خدمت ما به پایان می‌رسد، بلکه مهم این است که تا زمانی که در سمت خود هستیم کار خود را به درستی انجام دهیم. بنده به عنوان رییس سازمان و اعضای هیات‌مدیره‌ای که با من کار می‌کنند تا آخرین لحظه‌ای که بحث انتخاب اعضای جدید در شورای عالی بورس به اتمام برسد، وظایف خود را به نحو دقیق انجام خواهیم داد و از هیچ فعالیت، بررسی یا اقدامی که برای بازار لازم باشد کوتاهی نخواهیم کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها