کد خبر: 517856
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۳ ۰۹:۴۱:۳۹
| |

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

هنوز هیچ بحثی برای افزایش قیمت سوخت مطرح نشده است/ امسال حدود 250 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت

رئیس کمیسون برنامه و بودجه ضمن تشریح جزئیات تشکیل ستاد بودجه 1401، کسری بودجه سال جاری را بالغ بر 250 هزار میلیارد تومان دانست و تاکید کرد که این به معنای غیرقابل جبران بودن کسری بودجه نیست.

هنوز هیچ بحثی برای افزایش قیمت سوخت مطرح نشده است/ امسال حدود 250 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت
کد خبر: 517856
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۳ ۰۹:۴۱:۳۹

اعتمادآنلاین| حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره گران شدن حامل‌های سوخت در بودجه 1401 با بیان اینکه ستاد بودجه 1401 در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده است و بنده نیز در آن حضور دارم، اظهار داشت: هر هفته سه جلسه برگزار می‌شود که در آن درباره بودجه 1400 و نوع ساختار بودجه که باید تعریف مشخصی پیدا کند و یک نگاه تحولی که باید به بودجه 1401 وجود داشته باشد، صحبت می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، وی افزود: اما در رابطه با افزایش قیمت حامل‌های سوخت هنوز هیچ بحثی انجام نشده است؛ فعلا در کلیات ورود پیدا کرده‌ایم تا اینکه بتوانیم تحولی که باید، در بودجه پیدا شود؛ همچنین شفاف‌سازی که باید، به وجود بیاید؛ همچنین نوع نگاه پایدار به منابع باید کاملاً در بودجه 1401 تعریف شود و یک بودجه واقعی بسته شود. بودجه‌ای که عملیاتی شود و حداقل 90 تا 95 درصد بتوان بر آن تکیه کرد و مثل بودجه 1400 که واقعا بودجه قابل اعتنایی نیست، نباشد. اما در مواردی مانند افزایش قیمت سوخت هیچ بحثی نشده است.

نماینده همدان در مجلس در مورد اینکه آیا تا به حال روی ساختار بودجه کاری انجام شده است، اظهار داشت: چند روز پیش در مورد بودجه آموزش و پرورش بحث بود که ما چگونه و با چه نگاهی باید بودجه این وزارتخانه را ببندیم؛ نگاه‌ها و مولفه‌هایی که در بودجه موثر است مورد بحث قرار می‌گیرد؛ در این جلسات ساختارها و مسائلی که در ساختار تاثیرگذار هستند بحث می‌شود و اینکه بودجه را به شکلی ببندیم که مثل امسال دچار کسری‌های مفرط که بودجه را متوقف می‌کند، نباشیم.

وی با بیان اینکه از طرفی نیز احکامی در بودجه باید مصوب شود که برای دولت صد در صد جنبه اجرایی داشته باشد، افزود: در حال حاضر ما در بودجه موارد گوناگون داریم که دولت می‌تواند با اعمال آن‌ها به گونه‌ای حرکت کند که تقریبا مصوبه مجلس نادیده گرفته شود. همکاری بسیار خوبی بین سازمان برنامه بودجه و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در حال انجام است، ستاد تشکیل شده است و کارها دنبال می‌شود. همچنین کارگروهی نیز تشکیل شده تحت عنوان «کارگروه حقوق و دستمزد» که به صورت کارشناسی و بر مبنای عدالت به پرداخت‌ها فکر کنند و از این بی‌سر و سامانی‌های موجود و وضعیتی که وجود دارد کشور را نجات دهیم. یک نظم و ادغامی در کارکنان دولت و کارکنان نظام به وجود بیاید که عدالت نسبی حداقل برای پرداخت‌ها به وجود بیاید و ما مجبور نشویم هر سال با مصوبات مجلس و دولت، سیستم و جایگاه حقوق و دستمزد را به هم بریزیم.

نماینده مجلس یازدهم افزود: امروز خیلی‌ از معلم‌ها و بسیاری از سازمان‌ها حرف حساب در مورد حقوق‌ها دارند که باید شنیده شود و باید بر اساس آن‌ها بین دولت و مجلس یک همکاری وجود داشته باشد که هم کار کارشناسی انجام دهند و هم بودجه را ببندند.

وی با اشاره به حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ستاد بودجه 1401، خاطرنشان کرد: مفاهمه بین ما و سازمان برنامه باید به وجود بیاید که بتوانیم همراهی‌هایی را با یکدیگر تا پایان زمانی که بودجه مصوب و به قانون تبدیل می‌شود یعنی تا پایان اسفندماه، داشته باشیم.

حاجی بابایی درباره افزایش کسری بودجه تا پایان سال با بیان اینکه بودجه 1400 دو سقف دارد که به نظر می‌رسد خیلی نباید روی سقف دوم آن حساب کرد، اظهار داشت: یعنی اگر سقف دوم را در نظر بگیریم یک چیزی حدود 340 هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود دارد؛ اما 938 هزار میلیارد تومان بودجه را باید ملاک قرار دهیم، از این میزان بودجه‌ای که دولت پیش‌بینی کرده است، 250 هزار میلیارد تومان را باید جزء کسری‌ها حساب کنیم.

وی ادامه داد: کسری بودجه به این معنا نیست که قابل جبران نیست؛ بلکه دولت و مجلس در رابطه با یکدیگر اول باید کسری‌هایی که در شش ماهه اول به وسیله فروش اوراق یا تنخواه گردان اخذ شده و در اختیار دولت قرار گرفته را محاسبه کنیم؛ بعد باید ببینیم دولت توان جایگزینی و تامین منابع را به چه شکل می‌تواند داشته باشد.

رئیس کمیسون برنامه بودجه با بیان اینکه این موارد در شورای هماهنگی اقتصادی نیز بحث شد و در مجلس نیز بحث و پیگیری می‌شود، گفت: امیدواریم که بتوانیم با همکاری دولت به یک جمع‌بندی برسیم و آثار کسری بودجه نتواند در تورم و شدت تورم در جامعه و در رشد اقتصادی منفی تاثیرگذار باشد؛ برای ما هر دو موضوع همزمان مهم است، هم در ادامه بودجه 1400 و هم در بودجه 1401 باید مصوب شود.

وی درباره وضعیت معیشت مردم و جامعه ایثارگری نیز گفت: مجلس مصوبات لازم را داشته و در اولویت ما نیز هستند. آن‌ها نیز به نوعی در این بودجه و بیشتر در رابطه با تبصره 2 و بند «و» و فروش اموال و از این قبیل مسائل هستند و موضوع جدایی نیستند.

حاجی بابایی درباره افزایش قیمت بنزین تا فوب خلیج فارس در بودجه 1401 تاکید کرد: هیچ چیزی تا الان بحث نشده و صحبت در این مورد در ستاد بودجه انجام نشده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها